Ajoharjoittelu tehdään testiradalla. Keiloja saa kaataa korkeintaan kolme.
Ajoharjoittelu tehdään testiradalla. Keiloja saa kaataa korkeintaan kolme.

Ammatinvaihdos mielessä? Trukkikuskiksi kouluttaudut päivässä.

Roclan trukkitehdas Järvenpäässä. Kynä rastittaa oikein vai väärin -vaihtoehtoja paperille. Ramppia alas tullessa trukin taakan on oltava ylämäen suuntaan. Oikein. Trukin kaatuessa trukista ei saa hypätä pois. Oikein. Kaksikymmentäviisi kysymystä, ja vähintään kahdeksaantoista on osattava vastata. Silloin saa trukkikortin ja voi aloittaa uuden uran trukkikuskina.

Vaikea homma. Varsinkin kun en ole tähän päivään mennessä koskenutkaan trukkiin, tuohon tavaroiden siirto- ja nostolaitteeseen, jollaisen voi nähdä muun muassa Prismassa tai Ikeassa.

Ennen koetta Jouni Sikanen on luennoinut monta tuntia laitteen toiminnasta ja etenkin sen vaarallisuudesta. Jouni vastaa Roclan trukkikursseista, tänään hänen opetustaan kuuntelee kuusi naista.

– Meillä ei kukaan aja metriäkään ennen kuin tämä kurssi on suoritettu, Jouni sanoo.

Kukaan kurssilaisista ei ole ajanut puolikastakaan, paitsi Heidi Leppänen, joka kerran kokeili kymmenen metrin verran. Yksi ei ole ollut edes auton ratissa, mutta Jounin mukaan auton ja trukin ajamisella ei ole juuri tekemistä toistensa kanssa.

– Moni mies hyppää trukin rattiin asenteella, että ”helppo nakki, osaanhan mä autollakin ajaa”. Mutta kun trukin rattia alkaa kääntää, se on aika kaukana omasta Opelista.

Vaarat vaanivat

Trukkikortti ei ole lakisääteinen kuten ajokortti, mutta moni työnantaja vaatii sen turvallisuussyistä. Kurssille voi osallistua kuka tahansa, eikä uusi ammatti maksa kuin 255 euroa.

Kurssilla alkaa hirvittää: ensin katsotaan video, jossa kuskin pää jää kaatuvan trukin alle, sitten esitetään toinen, jossa kuljettajan käsi osuu seinään ja katkeaa.

Videoiden uhrit ovat stuntmiehiä, mutta uhka on todellinen. Viime vuonna Suomessa menehtyi kolme trukkikuskia työtehtävissä. Aivot lähettävät varoitussignaaleja. Uskaltaakohan tuohon vempaimeen astua?

– Sekunnin sadasosaksikaan ei saa herpaantua, ja silmät olisi hyvä olla selässäkin, Jouni sanoo.

Onneksi ei sen haastavampaa tehtävää tullut.

Kestääkö kunto?

Kun kirjallisen kokeen on läpäissyt, pääsee trukilla viimein huristelemaan.
Roclalla on erillinen rata harjoittelua varten, etteivät ratissa tärisevät ensikertalaiset pääse tekemään suurempaa vahinkoa.

Esimerkiksi Venäjällä huolimaton trukkikuski aiheutti yli sadantuhannen euron vahingot peruuttaessaan vodkapulloilla lastattuun hyllyyn. Youtube on täynnä hyllytörmäyksiä, jotka aiheuttavat dominoefektin ja pistävät koko varaston maan tasalle.

Kouluttaja tiivistää oleellisen.

– Vaikka kurssi kestää vain päivän, kenestäkään ei tule kuskia niin nopeasti. Kokemus tuo varmuuden.

Totta mooses: ensimmäisellä ratakierroksella kaatuu keila jos toinenkin, mutta kolmannella homma alkaa sujua peruuttamallakin ja lastin kanssa.
Kotona esittelen trukkikorttia ylpeänä. Mies kyselee, meinaanko vaihtaa työpaikkaa. Surffaan työvoimatoimiston sivuille. Haa, trukinajotaitoisia varastotyöntekijöitä haetaan useita! Mutta kaikki työnantajat vaativat myös fyysistä kuntoa.

Trukkikortti on jo, mutta ilmeisesti ne hauikset on vielä treenattava ennen uusia urapolkuja.