Monenmoista palloa pyörii saleilla ja ryhmäliikuntatun­neilla, ja nököttääpä pyöreä jumppaväline yllättävän useassa olohuoneessakin. Alun perin kuntoutukseen kehitetty pallo on treenikäyttöön jalostuessaan pienentynyt, suurentunut, nyppylöitynyt, saanut täytettä ja tuoksua, jopa kas­vattanut kahvat.

Monenmoista palloa pyörii saleilla ja ryhmäliikuntatun­neilla, ja nököttääpä pyöreä jumppaväline yllättävän useassa olohuoneessakin. Alun perin kuntoutukseen kehitetty pallo on treenikäyttöön jalostuessaan pienentynyt, suurentunut, nyppylöitynyt, saanut täytettä ja tuoksua, jopa kas­vattanut kahvat.

MaMo

Millaiseen käyttöön? Useita lihasryhmiä kuormittavaan tree­niin. Kevyttä MaMoa voi käyttää nostamaan sykettä lihaskunto­harjoituksen aikana, painavalla saa aikaan voimatreenin.

Miten toimii? Teen askelkyykkyä ja työnnän joka askeleella MaMoa suorin käsin eteen. Tuntuu reisis­sä ja käsissä. Heilun kuin känninen kurki suolla, kun kokeilen MaMon kiertämistä seistessä sivulle siten, että kiertopuolen polvi nousee yhdeksänkymmenen asteen kulmaan. Todellinen tasapainotreeni!

Treenivinkki: Istu jalat suorina lattialle, aseta pallo taaksesi ja tartu kahvoista. Nosta vartalosi suorana ylös siten, että olet vain kantapäidesi ja pallon varassa. Jos pystyt, nosta vielä toinen jalka suorana ilmaan. Allit ja keskikrop­pa saavat kyytiä.

MaMo, koot 2,7–10 kg, hinnat alkaen 45 e,www.kuntokauppa.fi ja Somatic Studio.

Kahvakuula

Millaiseen käyttöön? Monipuo­liseen voimatreeniin, kun perus­tekniikat ovat hallussa. Todella haastava väline.

Miten toimii? Liikkeet rasitta­vat useita lihasryhmiä ja saavat hengästymään. Yritän turkkilaista ylösnousua, jossa ponnistaudu­taan selinmakuulta seisomaan, kahvakuula ylös ojennetussa kädessä. En kykene tekemään yhtäkään. Käsilaukkua muistut­tava kahvakuula onkin yllättävän miehinen!

Treenivinkki: Mene penkille selinmakuulle ja ota kahvakuulasta kiinni molemmin käsin. Vie kuula suorille käsille kasvojen yläpuo­lelle ja nosta samalla jalat suoriksi kohti kattoa. Laske käsiä viistosti alaspäin oikealle ja vie samalla vasenta jalkaa viistosti vasem­malle. Hallitse selän asentoa jännittämällä vatsalihaksia. Palaa keskiasentoon ja tee sama toiseen suuntaan.

Kettle bell, koot 2,5 kg, 5 kg ja 7,5 kg. Hinnat 19,99 e, 24,99 e ja 39,99 e, Reebok.

Jumppapallo hiekkatäytteellä

Millaiseen käyttöön? Samaan käyttöön kuin iso jumppapallo eli keskivartalotreeniin ja tasapainon parantamiseen melko tottuneelle liikkujalle. Täytteen ansiosta hiu­kan helpompi hallita kuin täyttee­tön sisarensa.

Miten toimii? Kuten iso jumppa­pallo mutta pysyy paremmin pai­koillaan. Salilla usein hävettää, kun pallo pyörii vieressä treenaavan päälle, mutta tämä boltsi jämäh­tää juuri siihen, mihin sen käsistä­ni lasken.

Treenivinkki: Asetu lankkuasen­toon jalat pallolla. Nosta toinen jalka irti pallosta ja rullaa toisella jalalla palloa vatsan alle. Vaatii käsivoimia, korsetin hallintaa ja tasapainoa. Jos liike ei onnistu yhdellä jalalla, pidä molemmat jalat pallolla.

Gym Ball, ø 60 tai 70 cm, 34,90 e, Casall.