Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan sykemittariliikunta kannattaa ja jo kuudessa viikossa ilmenee merkittäviä terveyshyötyjä.

Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan sykemittariliikunta kannattaa ja jo kuudessa viikossa ilmenee merkittäviä terveyshyötyjä.

Liikunnan hyödyt elimistössä alkavat jo ennen kuin liikkumisesta on mitään näkyviä tuloksia. Ennen painonlaskua tai kunnon kohoamista säännöllinen ja sopivan tehokas liikunta jo ennalta ehkäisee metabolista oireyhtymää ja kakkostyypin diabetesta.

Tutkimus osoittaa, että säännöllinen ja sopivan tehokas harjoittelu saa kehossa aikaan paljon muutoksia ennen kuin treenin tulokset näkyvät ulospäin. Moni on jäänyt sykemittariin koukkuun, kun sen käyttö on ollut niin hauskaa.

Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston terveystieteiden laitos yhdessä liikuntabiologian laitoksen, Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKESin, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntoutusyksikön, Oulun yliopistollisen sairaalan ja Oulun yliopiston terveystieteen laitoksen kanssa. Tutkimus toteutettiin Suunnon M-Sarjan sykemittareilla.