Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat Euroopan innokkaimpia riitelijöitä, kun aiheena on kotitöiden jakaminen. Ehkä kohua herättäneestä seksitaulukosta olisi apua riitojen ratkomiseen?

Suomi on taas kärkimaa jossakin! Nimittäin riitelyssä. Uusi tutkimus Euroopan valtioiden riitelytottumuksia selvitti, kuinka moni avio- ja avopari riitelee kotitöistä, palkkatyöstä tai rahasta. Kaikissa näissä riitelyaiheissa suomalaiset ovat tulosten perusteella kärkimaita.

Erityisesti kotityöt aiheuttavat suomalaispareille eripuraa. Myös norjalaiset ovat tutkimuksen mukaan kovia kinastelemaan. Vähiten keskenään torailevia ovat kreikkalaiset pariskunnat.

Miten me suomalaiset sitten voisimme vähentää kinastelua? Ehkä apu löytyy taulukoinnista.

Tällä viikolla somessa on kohistu tapauksesta, jossa mies merkitsi excel-taulukkoon kaikki syyt, joilla hänen vaimonsa oli kieltäytynyt seksistä. Samantyyppinen listaus voisi kuitenkin toimia erityisesti siivoamisesta ja tiskaamisesta aiheutuneiden kinojen selvittämiseen.

Näin sovellat seksitaulukoa siivousriitojen välttämiseen

1. Tee taulukko, johon kirjaat kaikki kuukauden aikana tekemäsi kotityö. Laita taulukkoon kolme saraketta. Kirjaa yhteen, minkä kotityön olet tehnyt, toiseen milloin ja kolmanteen miksi.

2. Aina kun esimerkiksi siivoat vessanpöntön, merkitse se taulukkoosi. Lisäksi ilmoita päivämäärä ja kirjoita tekojesi selitys (esimerkiksi: ”Siivosin pytyn, koska sinä, puolisoni, olit lorotellut sen reunojen yli miten sattuu.”)

3. Älä keskustele kotitöiden tekemisestä taulukointijakson aikana, vaan tee hommasi kaikessa hiljaisuudessa. Passiivis-aggressiivinen lähestymistapa siivoamiseen ja toisen siivoamattomuuteen on tässä ytimenä.

4. Kuukauden päätteeksi esittele listasi kumppanillesi. Lopuksi lataa tulostaulukko vielä nettiin, jotta muut voivat päättää, miten teidän kannattaisi tilanteessa tämän jälkeen toimia.

+ Älä ihmettele, jos nämä vinkit eivät todellakaan toimi.

Lue myös:

Tämän verran riitoja mahtuu onnelliseen parisuhteeseen

Riitele reilummin – 4 keinoa

Parisuhteessa kuuluu välillä riidellä

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.

Koetko jatkuvaa ahdistusta suhteessasi? Eroasiantuntija Marika Rosenborg paljastaa kirjassaan, miten voi tietää, että suhde on vaarassa hajota.

Usein sanotaan, että ero tuli täysin puskista. Todellisuudessa tilanne kuitenkin on harvoin tämä. Voiko eron sitten aavistaa jotenkin etukäteen? Eroasiantuntija Marika Rosenborg paljastaa kirjassaan Sinä selviät kyllä – Erovuoden matkaopas merkit, joista tunnistaa suhteen olevan vaarassa hajota.

Kysyimme eronneilta naisilta, miten nämä merkit näkyivät heidän suhteissaan ennen lopullista hajoamista. 

1. Jatkuva ahdistus

"Minua ahdisti sekä kumppanin läsnäolo, kuin virtahepo olohuoneessa, että poissaolokin." 

"Kumppanin reaktion ajatteleminen ahdisti. Läheisten mahdolliset reaktiot ahdistivat. Ajatus loppuelämästä kyseisessä suhteessa ahdisti. Pelko tulevaisuudesta eron jälkeen ahdisti. Kokemus epäonnistumisesta ahdisti. Eli kyllä, ennen eroa ahdistus oli 4–5 kuukautta hyvin paljon läsnä."

2. Puhumattomuus

"Puoliso lopetti puhumisen ja jutteli sen sijaan pullon hengen kanssa."

"Aluksi yritin puhua kokemistani haasteista, ei edes suoranaisista ongelmista. Jossain vaiheessa tajusin, että kyse oli enimmäkseen perustavammanlaatuisista persoonallisuus- ja elämäntapaeroista, enkä kokenut enää puhumista mielekkääksi. Tarvitsin kuitenkin ennen lopullista eroa useamman kuukauden pohtimisaikaa."

3. Pelko toisen reaktiosta

"Puoliso ei puhunut, ja minä kiehuin, kun mihinkään ei saanut reaktiota. Puoliso pelkäsi kiehumistani, minä ahdistuin puhumattomuudesta."

4. Et tiedä, missä kumppanisi viettää aikaa

"Tilanne oli suhteen viimeisinä viikkoina varmaan enemmänkin niin päin, että kumppanini ei aina tiennyt, missä minä vietin aikaani. Ahdistuksen vuoksi yritin olla mahdollisimman paljon poissa kotoa. Kerroin kyllä kysyttäessä, missä olin ollut tai minne menossa, mutta minulla ei ollut enää luontaista halua jakaa asioita kumppanini kanssa."

"Tiesin kyllä, missä puolisoni viettää aikansa: netissä."

5. Läheisyyden ja seksin loppuminen

"Lähinnä sitä koitti välttää kaikkea yhdessäoloa."

"Kun aloin tajuta, ettei kyseessä ollut se suhde, jossa haluan olla loppuelämäni, ei läheisyyskään enää tuntunut hyvältä tai oikealta. Ensin pois jäi seksi, sitten vähitellen muukin läheisyys. Pienikin suukko tuntui kiusalliselta, ja kumppanin halausote nukkumaan mennessä lähinnä ahdisti."

6. Tunne etääntymisestä

"Emme puhuneet enää muusta kuin lapsiin liittyvistä pakollisista asioista."

"Huomionhaku muualta, kalenterin täyttäminen äärimmilleen."

7. Sinulta salaillaan asioita tai salaat niitä itse 

"Puolin ja toisin, kun ei halua enää jakaa elämäänsä toisen kanssa."