Seksin kalenterointi voi toimia joillekin, mutta mikään patenttiratkaisu seksielämän piristämiseksi se ei ole. Monilla seksi sopimisesta huolimatta vain jää pois, kertoo seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen.

Haluatko parisuhteessa lisää seksiä, mutta arki painaa päälle? Kokeile kalenteriseksiä, eli kirjaa seksi kalenteriin! Kun intiimin ajan aikataulusta sopii yhdessä kumppanin kanssa etukäteen, touhuun tulee ryhdyttyä säännöllisesti. Samalla parisuhdetyytyväisyys kasvaa, sillä tutkimusten mukaan seksikertojen määrä on yhteydessä onnellisuuteen.

Niin kutsutusta kalenteri- tai sopimusseksistä on viime vuosina puhuttu paljon, ja monet asiantuntijat ovat suositelleet sitä lämpimästi.

– Aina ei tarvitse itse haluta, ja seksiä voi harrastaa sopimuksestakin. Halut kyllä yleensä kasvavat, kun päästään vauhtiin, Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontula lausui Me Naisille vuonna 2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös kokemusasiantuntijat ovat puhuneet kalenteriseksin puolesta. Haastattelimme vuonna 2017 Saaraa ja Esaa, jotka päättivät tehdä kahden viikon seksisopimuksen. Kahden viikon ajan he harrastivat seksiä aina, kun vähänkin siltä tuntui, ja kirjasivat ylös ajatuksensa kokeilusta. Testin jälkeen pariskunta päätti merkata jatkossakin seksin kalenteriin, jos edellisestä kerrasta vierähtäisi tovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voit lukea pariskunnan seksipäiväkirjan alla olevan linkin kautta.


Mutta tekeekö kalenterointi oikeasti hyvää?

Erilaisia vinkkejä seksielämän piristämiseksi on maailma väärällään. Vaikka niitä suositellaan, se ei tarkoita, että ne toimivat kaikille käytännössä. Sama pätee kalenteriseksiin.

Me Naisten seksikyselyn liki 200 vastaajasta 53 prosenttia oli sitä mieltä, että seksin merkitseminen kalenteriin ei ole hyvä idea. Heidän mielestään seksiä ei missään nimessä kannata aikatauluttaa.

– Tunnelma voi lopahtaa, kun seksistä tietää etukäteen. Lapsiperheessä asiat eivät mene aina suunnitellusti. Pettymys on suuri, jos kalenteriseksi ei toteudukaan, totesi 38-vuotias naisvastaaja.

Loput kyselyyn vastanneista suhtautui kalenteriseksiin myönteisemmin. Heidän mielestään seksin aikatauluttaminen kannattaa tietyillä reunaehdoilla. 40-vuotias miesvastaaja kiteytti asian näin:

– Jos arki on kiireistä ja molemmat voivat harrastaa kalenteriseksiä ilman suorituspaineita, se on hyvä. Kaikki seksi on hyvästä, jos sitä itse ja kumppani haluaa. Seksin suorittaminen on kuitenkin väärin. Seksiä pitää harrastaa vain, jos itse haluaa.

Yksille kalenteriseksi siis toimii ja toisille ei. Patenttiratkaisuna seksipulmiin kalenteriseksiä ei voi kuitenkaan pitää. Samoilla linjoilla on myös seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen

– Vastaanottokokemukseni perusteella voin sanoa, ettei kalenteriseksi ole kovin usein pitkällä aikajänteellä kestävä ratkaisu, hän kertoo.

– Moni kalenteroitua seksiä kokeillut on kokenut, että seksi on siitä huolimatta jäänyt jonkin ajan kuluttua tai että itseä on jollain tasolla joutunut pakottamaan seksiin. Se kääntyy usein jossain kohti itseä vastaan.

Seksi ei ole kuin tiskikoneen tyhjennys

Päällisin puolin aikatauluttaminen kuulostaa toki mukavan selkeältä ja simppeliltä ratkaisulta seksielämän pulmiin. Se käy hyvin myös maalaisjärkeen: jos haluat jotain lisää arkeesi, järjestä sille aikaa. Ja sitten vain menet ja teet! Toteutus ei kuitenkaan ole aina yhtä yksinkertainen.

– Seksistä sopiminen voi tarkoittaa monia asioita. Se voi olla niin osapuolten kovasti odottama kaunis rituaali kuin yksi velvollisuus to do -listalla. Arvioisin, että yleisellä tasolla intiimin luonteensa vuoksi seksiä ei voi useimpien mielestä laittaa samaan riviin muiden arkisten, pois alta hoidettavien toimintojen kanssa, Tanskanen kertoo.

Niin, todennäköisesti harva meistä haluaa ajatella, että seksi on samanlainen pakollinen puhde kuin tiskikoneen tyhjennys tai ruuhkabussissa istuminen.

Yksi kalenteriseksin sudenkuopista lieneekin sen suoraviivaisuus. Seksielämän vaikeudet voivat olla monipolvisia, ja seksihaluja voivat vähentää esimerkiksi parisuhteen ongelmat, raskas elämänvaihe, oman kropan vihaaminen tai ristiriitainen suhde omaan seksuaalisuuteen.

Monimutkaisiin vaikeuksiin vippaskonstit eivät välttämättä tehoa.

– Monesti ihmiset miettivät vain mikä lisäisi heidän seksuaalista haluaan, ikään kuin mikä painaisi kaasua. Sen lisäksi meillä on kuitenkin myös jarrut. Ennen kuin kaasua pystyy painamaan, kannattaa pohtia, mikä hillitsee ja vähentää seksuaalista halua ja miten nuo jarrut saisi otettua pois päältä, Tanskanen kertoo.

Yksi jarru voi olla turhan kiireinen ja stressaava arki. Yhden merkin siitä, että stressi varjostaa seksielämää, voi tunnistaa muistelemalla menneitä lomia. Jos lomaseksi herättää kivoja muistoja, arjen kuormaa voi olla syytä punnita uudelleen.

Kalenteriseksiä tarjotaan usein avuksi kiireisen ja väsyttävän arjen keskelle. Parhaimmillaan se voi toki tuoda vastapainoa arjen paineille: seksin tuottamat hyvänolonhormonit nimittäin lievittävät stressiä.

Tanskasen mukaan yleisempää on kuitenkin se, että stressi syö seksihalut.

– Siksi stressin hoito, mitkä tavat sitten kullekin toimivat, on tärkeää. Jos on kuormittunut elämäntilanne, suosittelen vähentämään kiirettä. Pitkittyneeseen väsymykseen suosittelen lepoa ja palautumiseen keskittymistä. 

Silloin kalenteriinkin saattaa olla hyvä merkata jotain muuta kuin petipuuhat.

– Kalenteriin kannattaa laittaa aikaa riittävälle levolle, mieluisalle harrastamiselle, palauttavalle liikunnalle, ei minkään tekemiselle, itsensä hoivaamiselle, hemmottelulle, treffeille, muusta kuin arjesta puhumiselle kumppanin kanssa ja tarvittaessa yksilö- tai pariterapialle.

Jos idea kutkuttaa, kokeile ihmeessä!

Loppuun vielä muistutus: Vaikka kalenteriseksi ei kaikille toimi, sitä ei ole syytä sysätä kokonaan pois laskuista.

– Olemme kaikki erilaisia, suhteet ovat erilaisia ja ne jutut, jotka toimivat itse kullekin, ovat erilaisia, Tanskanen kertoo.

– Jos merkintä seksipäivä tuntuu kaikista osapuolista hyvältä tai jopa kiihottavalta, kannattaa siitä ehdottomasti pitää kiinni. Jos idea kutsuu, niin toki sitä kannattaa kokeilla. Yksi tärkeä tekijä on sovitun seksin jälkeen tunnustella omaa oloa ja arvioida sen perusteella, toimiiko se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla