Stressi ei vie Niinalta seksihaluja kokonaan, mutta orgasmin saaminen on lähes mahdotonta. Kuvituskuva: Sanoma-arkisto / Annamari Kuvaja
Stressi ei vie Niinalta seksihaluja kokonaan, mutta orgasmin saaminen on lähes mahdotonta. Kuvituskuva: Sanoma-arkisto / Annamari Kuvaja

Niinan seksielämässä ei normaalisti ole mitään valittamista, mutta stressaantuneena hänen on lähes mahdotonta saada orgasmia. Mikä avuksi?

Muistihäiriöitä, sydämen tykyttelyä ja unettomuutta. Stressi aiheuttaa yhä useammalle 30–40-vuotiaalle tällaisia oireita. Lisäksi se hankaloittaa seksielämää. Stressi voi nimittäin vaikeuttaa orgasmin saamista. Näin on esimerkiksi 32-vuotiaalla Niinalla.

– Kun kärsin kovasta stressistä, en saa kumppanin kanssa orgasmia. Uskon sen liittyvän siihen, että stressaantuneena on vaikeampi rentoutua. Nyt olen stressannut töitä pari viikkoa. Tänä aikana en ole saanut orgasmia, kun olen harrastanut seksiä kumppanini kanssa, Niina kertoo.

”Stressi vaikuttaa orgasmin saamiseen sukupuolesta riippumatta.”

Erityistason seksuaaliterapeutti Marja Kihlström tunnistaa ongelman.

– Tämä on hyvin tavallista. Stressi vaikuttaa orgasmin saamiseen sukupuolesta riippumatta. Orgasmivaikeuksien lisäksi stressi aiheuttaa myös haluttomuutta. Kun ihminen stressaa, halulle ei ole tilaa, Kihlström kertoo.

”Orgasmia on ollut todella vaikea saada myös masturboidessa.”

Myös Niinalla stressi vaikuttaa haluihin, mutta suurempi ongelma se, ettei hän saa orgasmia.

– Stressi ei vie minulta seksihaluja kokonaan. Nyt kun olen ollut stressaantunut, olen kyllä halunnut seksiä, mutta en ehkä ihan niin kovasti kuin yleensä.

– Masturboidessakin orgasmia on ollut todella vaikea saada. Olen kyllä saanut joskus, mutta se on ollut hiukan sama kuin olisi yrittänyt tiristää loppuun puristetusta sitruunasta vielä yhden tipan mehua. Tajunnanräjäyttävät orgasmit ovat yksinkin loistaneet poissaolollaan, Niina harmittelee.

Puolison tuki lohduttaa

Puhu, puhu ja puhu. Äläkä jää ongelmasi kanssa yksin. Tämä on asiantuntijoiden yleisin ohje, kun seksielämässä ei luista. Tätä vinkkiä myös Niina on noudattanut. Hän on keskustellut puolisonsa kanssa orgasmivaikeuksistaan.

– Olemme molemmat ajatelleet, että ehkä joululoma auttaa asiassa, Niina kertoo.

”Mieheni puhui todella lohduttavasti.”

Normaalissa tilanteessa Niinan ja hänen puolisonsa seksielämä on ”todella hyvää ja tyydyttävää”. Siksi orgasmin saamisen vaikeus harmittaa Niinaa. Varsinkin, kun tutkimuksetkin todistavat, että orgasmit voivat itse asiassa helpottaa stressiä. Yalen yliopiston tutkimuksessa on nimittäin havaittu, että päivittäinen rakastelu lisää solujen kasvua aivojen hippokampuksessa. Alue vastaa stressin säätelystä. Stressinsietokyky saattaa siis parantua, minkä lisäksi seksi vähentää stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. 

– Edellisellä kerralla tulin kesken seksin todella surulliseksi, kun olin juuri saamassa ja sitten en saanutkaan. Halusin lopettaa seksin siihen paikkaan. Mieheni oli ymmärtäväinen ja puhui todella lohduttavasti. Tuli parempi mieli. Kun kumppani suhtautuu asiaan niin, että oma olo paranee, se tuntuu todella hyvältä. Voisin kuvitella, että suhde loppuisi saman tien, jos kumppani alkaisi väheksyä harmitustani tai ei välittäisi orgasmistani tippaakaan.

Mikä sitten avuksi?

Myös erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen tietää, että stressi on yksi yleisimmistä syistä, jotka vaikuttavat seksielämään. Hän on kertonut Me Naisten haastattelussa, että ratkaisu voi löytyä tarkastelemalla elämän kaikkia osa-alueita.

– Stressaavina aikoina voi pyrkiä pitämään parempaa huolta itsestään ja vaalimaan tunneyhteyttä kumppaniin. Kannattaa myös varata aikaa seksille ja ylipäänsä nautinnoille elämässä, Tanskanen on ehdottanut.

Niina on huomannut, että hänen kohdallaan ei auta mikään muu kuin se, että stressi helpottaa. Mutta miten siitä sitten pääsee eroon, kun kaikki painaa päälle? Kysyimme aikaisemmin 30–40-vuotiailta naisilta. Ehkä näistä on apua sinullekin?

UNIRYTMI KUNTOON

”Työtilanteeni on niin kiperä, että unet ovat jääneet muutamaan tuntiin yössä. Jossain vaiheessa olin niin poikki, että kävin pyytämässä nukahtamislääkkeet lääkäriltä.

Silloin päätin, että unirytmi on pakko saada takaisin ja että unta on saatava seitsemän tuntia yössä. Useiden viikkojen ajan pidin kiinni siitä, etten istunut illalla koneella, käyttänyt älypuhelinta tai toljottanut televisiota. Lisäksi reippailin joka päivä. Lopulta nukkuminen alkoi taas sujua, enkä itse asiassa joutunut käyttämään nukahtamislääkkeitäkään kuin muutaman kerran.

Töissä kiire ja paine eivät ole hellittäneet missään vaiheessa, mutta kun sain unirytmini kuntoon, omat voimani ovat riittäneet paremmin.”

ASENNE UUSIKSI

”Neljä vuotta sitten oli niin paha työstressi, että aloin unohdella perusasioita, kuten Suomen kansallislaulun nimen ja peruskertolaskut. Ongelma ratkesi niin, että pidin tavallista pidemmän talviloman ja lähdin kaukomaille, jossa ei voinut tehdä muuta kuin löhötä. Siellä tein suunnitelman, että en vain enää ota joitain työasioita niin jumalattoman vakavasti, eli työstin asennettani. Se ei ratkaissut ongelmaa kokonaan, mutta helpotti.”

MUISTA HENGITTÄÄ

”Kun huomaan olevani ylirasittunut, sanon itselleni: hengitä. Se kun unohtuu aina tiukassa tilanteessa. Minua on auttanut myös nukkuminen, meditointi ja perheen kanssa vietetty vapaa-aika.”

TEE-SE-ITSE-MEDITAATIOTA

”Joskus työpäivän aikana teen alkeellista meditaatiota, kuuntelen musiikkia tai haen kahvilasta karkkia. Ne auttavat unohtamaan stressaavat asiat ja olemaan edes muutaman minuutin vain siinä hetkessä.”

Jos sinulla on muista syistä kuin stressin takia vaikeuksia saada orgasmia, apua saattaa löytyä tästä jutusta: