Unohda suorituskeskeisyys, ole utelias ja muista leikillisyys! Seksuaaliterapeutin vinkeillä voit saavuttaa entistä paremman – ja pidemmän – orgasmin.

Kyllähän moni meistä siitä haaveilee – hyvästä seksistä ja voimakkaasta orgasmista nimittäin. Onneksi vinkkejä nautinnon saavuttamiseen on nykyään saatavilla pilvin pimein.

Olemme koonneet hyviä konsteja esimerkiksi tänne.

Seksuaaliterapeutti (NACS) Elina Tanskanen kertoo tuoreessa kirjassaan Parempaa seksiä lukuisista vaihtoehdoista, joiden avulla voi parantaa seksielämää parisuhteessa. Yksi niistä on orgasmin pitkittäminen. Kysyimme häneltä, mistä siinä on kyse.

Elina Tanskanen, mitä pitkitetty orgasmi tarkoittaa?

”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että joko itse tai kumppani kiihottaa orgasmin rajamaille. Sen jälkeen kiihottumiskierrosten annetaan laskea tietoisesti. Kierrosten laskemisen jälkeen jatketaan kiihottamista orgasmin rajamailla ja annetaan jälleen kierrosten laskea.  Tätä toistetaan useampaan kertaan.

”Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen lisää nautintoa, mutta monille se voi toimia.”

Osapyrkimyksenä orgasmin pitkittämisessä on orgasmi, joka tuntuu usein kokonaisvaltaiselta ja voimakkaalta. Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen tuntuu hyvältä, mutta monille se voi toimia.

Pitkittämiseen kannattaakin suhtautua tutkivasti ja uteliaasti. Se voi auttaa ymmärtämään omaa tai kumppanin orgasmia paremmin.”

Kuulostaapa mukavalta! Miten pitkitetyn orgasmin voisi saavuttaa?

”Perustekniikkaa voi muunnella, koska eri ihmisille toimivat erilaiset asiat. Kierroksia voi laskea hengittelemällä, pysähtymällä ja asennon vaihtamisella.

Mukaan pitkittämiseen voi lisätä vaikka kuinka nyansseja. Tätä voi kokeilla itsetyydytyksen aikana tai vaikka pienen valtaleikin kanssa. Kumppani voi esimerkiksi leikillisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.

”Kumppani voi esimerkiksi leikkimielisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.”

Orgasmin pitkittämisessä kannattaa kuitenkin unohtaa suorituskeskeisyys. Siihen ei välttämättä kannata ryhtyä kellon kanssa. Avainasemassa on hetkessä oleminen, joten hampaiden kiristeleminen ei toimi tässä.

Ei myöskään kannata pettyä, jos kiusaus saada orgasmi kasvaa liian suureksi parin kierroksen jälkeen. Pitkittämistä voi aina kokeilla uudemman kerran.”

 Nyt vietetään lantionpohjalokakuuta! Vaikka lantionpohjan ”ilolihakset” ovat piilossa, niiden hyvinvoinnista on paljon hyötyä naiselle.

Lantiopohjan lihasten kuntouttaminen on harjoittelua, jonka monet naiset helposti laiminlyövät. Nehän ovat piilossa, tarvitseeko niitä nyt edes mihinkään, joku saattaa ajatella.

Vaan tiesitkö, että vaginaa voi ja kannattaa treenata samoilla metodeilla kuin esimerkiksi hauista? Lajia kutsutaan vaginapainonnostoksi, joka tarkoittaa eri painoisten ja muotoisten geishakuulien nostamista lantiopohjan lihaksilla. 

Naisten fysioterapeutti Sari Vannas kertoo, että vaginan painonnostotreeni aloitetaan isoista ja kevyistä kuulista. Lihasvoiman kehittyessä edetään pieniin, suipon mallisiin ja painavampiin kuuliin. 

”Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi.”

– Vaginapainonnostossa lienee sama idea kuin hauistreenissä, eli painoja lisätään voiman lisääntyessä. Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi, Vannas kertoo.

Muun muassa Rosa Meriläinen kertoi Me Naisille treenaavansa tietoisesti lantionpohjan lihaksiaan painoilla.

– Treenaan vaginapainonnostoa ja nostan esimerkiksi ketsuppipulloa. Olen opiskellut asiaa netistä, Rosa kertoo.

Voimaa orgasmeihin

Rosa Meriläinen kertoo, että vaginapainonnoston ansiosta hän on oppinut olemaan paremmin läsnä omassa kehossaan.

– Pystyn saamaan orgasmin ajatuksen voimalla sekunneissa. Olen saanut orgasmin myös suudellessa. Pystyn säätelemään sen kestoa ja pitkittämään sitä, Meriläinen kertoo.

Ja treenistä on todella hyötyä – myös Vannaksen mukaan. Kun lantionpohjassa on voimaa, tuntoakin on enemmän. Kun lihakset supistelevat, orgasmit on voimakkaampia ja seksi paranee. Heterosuhteessa iloa saa myös kumppani.

”Korsettialueen kuntouttaminen auttaa vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan.”

– Treenatut lantionpohjanlihakset tuntuvat hyvältä yhdynnässä myös miehelle, kun emätin supistelee ja puristaa penistä, Vannas kertoo.

Lantionpohja on osa naisen niin kutsuttua korsettialuetta. Sen kuntouttaminen auttaa lisäksi vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan. Treeni auttaa myös ryhtiin ja selkäkipuihin. 

Lantionpohjan lihaskuntotreeniä voi tehdä hyvin ilman painojakin.

– Voimaharjoittelua suositellaan erityisesti synnyttäneille naisille. Synnyttäneiden naisten pitäisi aloittaa heti synnytyksen jälkeen ensimmäiset supisteluharjoitukset tunnustellen ja ilman lisäpainoja.

Vaginaakin voi vaivata ylikunto

Painonnostoharjoittelua aloittaessa on syytä olla varovainen, sillä liiallisessa jumppaamisessa on aina riskinsä.

 Jos lantionpohjan lihaksia harjoittaa liikaa, ne voivat mennä jumiin kuten muutkin lihakset.

– Kun lantionpohjalihakset menevät ylijännitystilaan, niistä tulee riesa – tila on kivulias, se voi vaikeuttaa seksiä ja  aiheuttaa virtsankarkailua, Vannas kertoo.

”Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeastikin kramppiin.”

Jos kyse on voimaharjoittelusta kuulilla, on tärkeää myös rentouttaa lihaksia.

– Harjoitusajat ovat aluksi vain muutamia minuutteja. Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeasti kramppiin. 

Vannas muistuttaa, että lantiopohjan lihaksia treenatessa ei pidä harjoitella pelkkää kestävyyttä, vaan myös nopeutta ja maksimivoimaa. Vaginapainonnosto kehittää erityisesti kestävyyttä. 

– Vaginapainonnoston mieltäisin helpoksi tavaksi harjoittaa lihaksia. Siihen ei tarvitse varata omaa aikaa, vaan harjoittelua voi tehdä missä vaan, esimerkiksi kotihommia tehdessä, Vannas sanoo.

Kuula kehiin ja jumpalle siis!

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, tietää seksuaalisesti älykäs tyyppi.

Millainen ihminen on oikeasti viisas? Filosofi Markus Neuvonen kiteytti kysymykseen hiljattain loistavan vastauksen Helsingin Sanomien haastattelussa. Hän totesi, että viisas ihminen on kärsivällinen, pystyy ajattelemaan asioita toisten näkökulmasta ja suhtautuu maailmaan uteliaasti.

Mutta entäs millainen tyyppi on seksuaalisesti älykäs?

No, oikeastaan ihan samanlainen.

Seksuaalinen älykkyys on amerikkalaistutkijoiden kehittelemällä termi, jolla tarkoittaa ihmisen henkisiä, sosiaalisia ja fyysisiä tietoja sekä taitoja, jotka liittyvät seksiin. Tutkijoiden mukaan seksuaalisesti älykäs tyyppi on sinut oman kehonsa kanssa ja ymmärtää, että jokainen ihminen on seksuaalisesti erilainen. Hän on petipuuhissa kärsivällinen, huomaavainen ja valmis kokeilemaan jotain uutta.

Löytyykö sinulta seksuaalista älykkyyttä? Tee testi ja tiedä.

Lähteet: Ester Perel: Mating in Captivity – Unlocking Erotic Intelligence, Sheree Conrad ja Michalel Millburn: Sexual Intelligence, Men’s Health, Kauneus ja Terveys