Liika treenaaminen ja rehkiminen verottaa haluja, mutta parhaimmillaan seksi ja liikunta voivat olla täydellinen pari. 

 

Parhaimmillaan seksi ja liikunta ovat täydellinen pari. Hyvä kunto kohentaa jaksamista ja itsetuntoa. Verenkierto tehostuu, eli seksi tuntuu paremmalta.

– Edellytys on, että treeneistä myös palautuu, lääkäri Vilho Ahola huomauttaa.

Liika rehkiminen verottaa hermostoa ja hormonitoimintaa. Seuraukset näkyvät nopeasti makuuhuoneessa. Tärkeä harrastus voi myös viedä kaiken huomion, vaikkei olisi ylikunnossa. Jos rakkauselämä tuntuu valjulta, tavoitteellinen liikunta on helppo asettaa etusijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Treenaaminen saa liikkeelle samoja mielihyvähormoneja ja välittäjäaineita. Kaikenlainen kehon käyttäminen monipuolisesti tuo mielihyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vilho Aholan mukaan pakkomielteinen treenaaminen voi kummuta psykologisesta ongelmasta, kuten kelpaamattomuuden tunteesta. Silloin ankaruus näkyy muussakin elämässä.

– Terve seksuaalisuus pohjautuu siihen, että pitää itsestään. Jos ei kehtaa riisuutua, koska ei ole riittävän timmi, halukkuus kärsii.


Stoppi ja aikalisä

Jos uuvuttava elämä on syönyt haluja, Vilho Ahola neuvoo ensiapuna viheltämään pelin poikki ja lepäämään.

– Näen liian paljon sitä, että on rämmitty pari vuotta väsymyksessä ja parisuhde on mennyt reisille. On tylsää todeta, että sen olisi voinut välttää aiemmin.

Toisinaan hiipuneiden halujen selvittely käy salapoliisityöstä. Tutkaile kalenteria kriittisesti. Mahtuuko päiviin tarpeeksi palautumista?

– Keskimäärin kuumin seksielämä on niillä, joilla on tasapainoinen elämä. Lomallakin seksi sujuu usein siksi, että se on rentoa ja spontaania, ei yritettyä.

Mitä kovempaa harjoittelee, sitä fiksumpaa lepoa tarvitsee. Liikuntamäärien lisääminen ei usein auta, vaan palautumiseen panostaminen: aiemmin nukkumaan, lisää ruokaa ja rentoutusta.

Näin halut voi saada takaisin liikunnalla

  1. VAHVA LANTIONPOHJA lisää suoraan mielihyvää, sillä se parantaa verenkiertoa täsmästi. Tee erikseen harjoituksia syville vatsalihaksille ja lantionpohjalle ainakin kerran viikossa.
  2. HENGÄSTYMINEN tekee hyvää. Kun sydän ja verenkiertoelimistö on vahva, makuuhuoneessakin jaksaa paremmin. Tee vähintään kaksi sykettä nostavaa kestävyystreeniä viikossa. Pidä kuitenkin kuorma kohtalaisena: 20–60 minuutin kävely, uinti, pyöräily tai kevyt hölkkä sopii useimmille.
  3. VOIMAHARJOITTELU nostaa testosteronitasoja ja lisää tutkitusti halukkuutta. Tee voimatreeni ainakin kerran viikossa. Suosi isoja liikkeitä, kuten kyykkyä, niin saat tehtyä tehokkaan harjoitukse n lyhyessä ajassa ja myös keskivartalo pääsee hommiin.
  4. KEHONHUOLTOA ja kevyitä harjoituksia pitäisi olla ainakin yksi jokaista tehokasta treeniä kohden. Ne pitävät aineenvaihdunnan virkeänä ja palauttavat kovemmista treeneistä. Myös hyvä liikkuvuus hyödyttää seksielämää.
  5. SOHVALLA lököilyn sijaan kannattaa lepopäivinäkin suosia rentoa, aktiivista palauttelua, kuten työmatkakävelyä ja kevyitä kotitöitä. Silloin energiatasot pysyvät korkealla ja verenkierto tehokkaana.
  6. PAKKOPULLA ei lisää haluja. Valitse siis lajeja, joista nautit. Kun saat liikunnasta onnistumisen elämyksiä ja nautintoa, seksihalut seuraavat usein perässä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla