Kyllä paranivat sekä stressi, flunssa että päänsärky, huh! Kuva: Shutterstock
Kyllä paranivat sekä stressi, flunssa että päänsärky, huh! Kuva: Shutterstock

No niin, kaikki omien elämienne sekspertit! Ovathan myös nämä faktat hallussa?

Ala- ja yläasteen rutikuivilta seksivalistustunneilta verkkokalvoille paloi ikuisiksi ajoiksi kiinni piirroskuva naisen anatomiasta. Kohtu, munasarjat, emätin, kaikki se. Siinä se suurin piirtein olikin, lisäksi vähän puhetta tuplaehkäisystä.

Enemmän hyötyä olisi ehkä ollut näistä Women's Healthin kokoamista, oikeasti kiinnostavista seksifaktoista. Tosin olisikohan sitä kouluikäisenä vielä ymmärtänyt näiden tietojen hienoutta...

1. Seksi vähentää stressiä

Muhinointi rauhoittaa hermoja, alentaa verenpainetta ja helpottaa stressiä. Ennen tärkeää esitystä tai palaveria kannattaa siis napata kumppani kainaloon ja painella makuuhuoneeseen. Eräässä tutkimuksessa ne, jotka olivat harrastaneet seksiä ennen julkisesti puhumista, olivat vähiten hermostuneita.

2. Seksi parantaa flunssan

...tai tutkimuksen mukaan ainakin parantaa vastustuskykyä. Ainakin seksillä voi yrittää tulla paremmalle tuulelle, jos keholla menee heikosti.

3. Liukastus helpottaa orgasmia

Liukuvoidetuubiin tarttumista ei kannata arastella, koska se on helppo keino parantaa seksielämää. Indianan yliopiston tutkimuksessa puolet miehistä ja naisista kertoivat, että liukkarin avulla orgasmi tuli helpommin. Ja olisihan se jo pitänyt arvata, että valmiiden voiteiden sijaan liukastuksena voi käyttää kookosöljyä. Mihinpä sitä ei voisi käyttää.

4. Lesbot saavat enemmän orgasmeja

Tutkimuksen mukaan lesbot saavat biseksuaaleja ja heteroseksuaaleja enemmän orgasmeja. 61,6 prosenttia heteronaisista sai orgasmin seksiä harrastaessaan, biseksuaaleista 58 prosenttia ja lesboista 74,7 prosenttia. Luku jää silti matalammaksi kuin heteromiesten, joista 85,5 prosenttia sai orgasmin seksin aikana.

5. Myös nämä ominaisuudet lisäävät orgasmeja

Punapäät, republikaanit, Android-käyttäjät ja vanhemmat naiset ovat myös kärkisijoilla orgasmien saamisessa.

6. Sperma on vähäkalorista

Jos siitä lihominen on joskus huolettanut. Teelusikallisessa on 36 kilokaloria.

7. Treenin jälkeen muhinointi kannattaa

Homma perustuu siihen, että salikäynnin jälkeen genitaalialueen verenkierto on paremmassa istussa kuin sohvalla makoillessa. Luvassa on tavallista kuumempaa menoa. Kuntoilu myös kohottaa testosteronitasoja sekä miehillä että naisilla, mikä saattaa näkyä aktiivisempana seksielämänä.

8. Jotkut saavat orgasmeja myös kuntoillessaan

Etenkin keskivartaloharjoitukset saattavat aiheuttaa "jumppaorgasmin".

9. Miehet feikkaavat orgasmeja

Time Out New York -lehden kyselystä kävi ilmi, että 31 prosenttia kaksilahkeisista on teeskennellyt tulevansa. Näin siis ainakin isossa omenassa.

10. Haluatko tajunnanräjäyttävää seksiä?

Rakastu! Sen pitäisi tehdä seksistä parempaa. Toisaalta rakkauspäissäänhän sitä käyttää vaikka kalanmaksaöljyä salaatinkastikkeena ihan hyvällä ruokahalulla.

11. Kondomeilla ei ole kovin suurta vaikutusta nautintoon

Hiljentäisikö tämä tutkimus kondomeista ruikuttavan miehen? Sen mukaan miehet ja naiset nauttivat seksistä yhtä paljon niin kondomilla kuin ilmankin.

12. Matkustaminen ja yhden yön jutut kuuluvat yhteen

HostelBookers.comin käyttäjäkyselyn mukaan 51 prosenttia miehistä ja 41 prosenttia naisista on harrastanut yhden yön juttuja matkaillessaan.

13. Seksisuhde voi johtaa avioliittoon

Kolmasosa aviopareista aloitti suhteensa ihan vain seksillä. Jokainen yhden yön juttu ei välttämättä ole aviomies tai -naispotentiaalia, mutta sekin mahdollisuus on olemassa. Kuka sanoi, ettei muka olisi?

14. Nänniorgasmi on totta

Eikä vain Fifty Shades -kirjoissa (ja toivottavasti myös tulevassa leffassa). Nännien stimulointi vapauttaa oksitosiinia, joka voi aiheuttaa kohdun ja vaginan supistelua, jotka usein liitetään orgasmiin. Kun genitaalialueen verenkierto vilkastuu tarpeeksi, joillakin kyseessä saattaa tosiaan olla nänniorgasmin ihme.

15. Seksi saattaa säännöllistää kuukautiskiertoa

Menkkaongelmiin seksiä kannattaa ainakin kokeilla, vaikka Stanfordin ja Columbian yliopistojen tutkimus ei suoraan sanonutkaan, että se olisi ihmeratkaisu epäsäännöllisiin kuukautisiin. Tutkimuksessa nimittäin todettiin, että naisilla, jotka harrastivat seksiä ainakin kerran viikossa, oli säännöllisempi kuukautiskierto kuin muilla. Muna vai kana, ken tietää.

16. Kipukynnys kasvaa kiihottuneena

Siksi pakaralle läimäyttäminen ei tunnu seksin aikana niin pahalta kuin yleensä, vaan saattaa jopa kiihottaa lisää.

17. Joka viides räplää puhelintaan seksin aikana

Mitäs ihmettä? Kyselyn mukaan 20 prosenttia nuorista aikuisista ottaa kännykkänsä mukaan makuuhuoneeseen.

18. Ota seksi mukaan treeniohjelmaasi

Osa väittää, että seksi on hyvää kuntoilua, toisten mielestä kaloreita ei pala tarpeeksi. Pelkällä seksillä tuskin laihtuu, mutta kanadalaistutkijoiden mukaan seksi on kuitenkin ihan hyvä lisä treeniohjelmaan.

19. Kahvia vai seksiä?

Kahvi voittaa niukasti, sillä 51 prosenttia tutkituista valitsi kahvin. Eivät taida tietää, että seksikin on hyvä keino päästä hereille. Onneksi elävässä elämässä voi valita myös molemmat.

20. Nukkumisasento vaikuttaa seksiuniin

Vatsallaan nukkuminen niin, että kädet ovat pään yläpuolella, on paras asento, jos haluaa nähdä eroottisia unia. Tai mitä jos kokeilisit seksikkäitä selkounia?

Lue myös:

Uusi Tinder on luotu vain yhteen asiaan: seksiseuran saamiseen

Nainen voi saada orgasmin vain yhdellä tavalla

10 seksisääntöä, joista ei koskaan puhuta

 Nyt vietetään lantionpohjalokakuuta! Vaikka lantionpohjan ”ilolihakset” ovat piilossa, niiden hyvinvoinnista on paljon hyötyä naiselle.

Lantiopohjan lihasten kuntouttaminen on harjoittelua, jonka monet naiset helposti laiminlyövät. Nehän ovat piilossa, tarvitseeko niitä nyt edes mihinkään, joku saattaa ajatella.

Vaan tiesitkö, että vaginaa voi ja kannattaa treenata samoilla metodeilla kuin esimerkiksi hauista? Lajia kutsutaan vaginapainonnostoksi, joka tarkoittaa eri painoisten ja muotoisten geishakuulien nostamista lantiopohjan lihaksilla. 

Naisten fysioterapeutti Sari Vannas kertoo, että vaginan painonnostotreeni aloitetaan isoista ja kevyistä kuulista. Lihasvoiman kehittyessä edetään pieniin, suipon mallisiin ja painavampiin kuuliin. 

”Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi.”

– Vaginapainonnostossa lienee sama idea kuin hauistreenissä, eli painoja lisätään voiman lisääntyessä. Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi, Vannas kertoo.

Muun muassa Rosa Meriläinen kertoi Me Naisille treenaavansa tietoisesti lantionpohjan lihaksiaan painoilla.

– Treenaan vaginapainonnostoa ja nostan esimerkiksi ketsuppipulloa. Olen opiskellut asiaa netistä, Rosa kertoo.

Voimaa orgasmeihin

Rosa Meriläinen kertoo, että vaginapainonnoston ansiosta hän on oppinut olemaan paremmin läsnä omassa kehossaan.

– Pystyn saamaan orgasmin ajatuksen voimalla sekunneissa. Olen saanut orgasmin myös suudellessa. Pystyn säätelemään sen kestoa ja pitkittämään sitä, Meriläinen kertoo.

Ja treenistä on todella hyötyä – myös Vannaksen mukaan. Kun lantionpohjassa on voimaa, tuntoakin on enemmän. Kun lihakset supistelevat, orgasmit on voimakkaampia ja seksi paranee. Heterosuhteessa iloa saa myös kumppani.

”Korsettialueen kuntouttaminen auttaa vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan.”

– Treenatut lantionpohjanlihakset tuntuvat hyvältä yhdynnässä myös miehelle, kun emätin supistelee ja puristaa penistä, Vannas kertoo.

Lantionpohja on osa naisen niin kutsuttua korsettialuetta. Sen kuntouttaminen auttaa lisäksi vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan. Treeni auttaa myös ryhtiin ja selkäkipuihin. 

Lantionpohjan lihaskuntotreeniä voi tehdä hyvin ilman painojakin.

– Voimaharjoittelua suositellaan erityisesti synnyttäneille naisille. Synnyttäneiden naisten pitäisi aloittaa heti synnytyksen jälkeen ensimmäiset supisteluharjoitukset tunnustellen ja ilman lisäpainoja.

Vaginaakin voi vaivata ylikunto

Painonnostoharjoittelua aloittaessa on syytä olla varovainen, sillä liiallisessa jumppaamisessa on aina riskinsä.

 Jos lantionpohjan lihaksia harjoittaa liikaa, ne voivat mennä jumiin kuten muutkin lihakset.

– Kun lantionpohjalihakset menevät ylijännitystilaan, niistä tulee riesa – tila on kivulias, se voi vaikeuttaa seksiä ja  aiheuttaa virtsankarkailua, Vannas kertoo.

”Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeastikin kramppiin.”

Jos kyse on voimaharjoittelusta kuulilla, on tärkeää myös rentouttaa lihaksia.

– Harjoitusajat ovat aluksi vain muutamia minuutteja. Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeasti kramppiin. 

Vannas muistuttaa, että lantiopohjan lihaksia treenatessa ei pidä harjoitella pelkkää kestävyyttä, vaan myös nopeutta ja maksimivoimaa. Vaginapainonnosto kehittää erityisesti kestävyyttä. 

– Vaginapainonnoston mieltäisin helpoksi tavaksi harjoittaa lihaksia. Siihen ei tarvitse varata omaa aikaa, vaan harjoittelua voi tehdä missä vaan, esimerkiksi kotihommia tehdessä, Vannas sanoo.

Kuula kehiin ja jumpalle siis!

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, tietää seksuaalisesti älykäs tyyppi.

Millainen ihminen on oikeasti viisas? Filosofi Markus Neuvonen kiteytti kysymykseen hiljattain loistavan vastauksen Helsingin Sanomien haastattelussa. Hän totesi, että viisas ihminen on kärsivällinen, pystyy ajattelemaan asioita toisten näkökulmasta ja suhtautuu maailmaan uteliaasti.

Mutta entäs millainen tyyppi on seksuaalisesti älykäs?

No, oikeastaan ihan samanlainen.

Seksuaalinen älykkyys on amerikkalaistutkijoiden kehittelemällä termi, jolla tarkoittaa ihmisen henkisiä, sosiaalisia ja fyysisiä tietoja sekä taitoja, jotka liittyvät seksiin. Tutkijoiden mukaan seksuaalisesti älykäs tyyppi on sinut oman kehonsa kanssa ja ymmärtää, että jokainen ihminen on seksuaalisesti erilainen. Hän on petipuuhissa kärsivällinen, huomaavainen ja valmis kokeilemaan jotain uutta.

Löytyykö sinulta seksuaalista älykkyyttä? Tee testi ja tiedä.

Lähteet: Ester Perel: Mating in Captivity – Unlocking Erotic Intelligence, Sheree Conrad ja Michalel Millburn: Sexual Intelligence, Men’s Health, Kauneus ja Terveys