Jos pomon ja alaisen välit ovat näin hyvät, miksei Facebookissakin voisi kaveerata? Kuva: Shutterstock
Jos pomon ja alaisen välit ovat näin hyvät, miksei Facebookissakin voisi kaveerata? Kuva: Shutterstock

Työkaveri on mukava tyyppi, ja tekisi mieli pyytää häntä Facebook-kaveriksi. Mutta jos on itse esimiehen tai alaisen asemassa, kumman tehtävä on tehdä aloite? Asiantuntijat vastaavat.

Saako esimies pyytää alaistaan Facebook-kaveriksi?

Tapakouluttaja Arja Porvali:

"Facebook on avoin kaikille. Siellä ei katsota, missä roolissa olet. Kumpi tahansa, esimies tai alainen, voi pyytää toista siellä kaveriksi."

Työterveyslaitoksen tutkija Minna Janhonen:

"Kyllä esimies saa pyytää alaistaan Facebookissa kaveriksi, siihen ei ole mitään esteitä. Enemmän kyse on siitä, millaiset välit esimiehellä ja alaisella on. Jos välit ovat kauhean huonot, ei silloin tietenkään kannata, mutta jos he ovat kavereita oikeastikin, mikseivät myös Facebookissa. Kaikki eivät käytä Facebookia aktiivisesti. Ammatilliseen verkoistoitumiseen esimerkiksi LinkedIn on parempi."

Kysyimme myös esimieheltä ja hänen alaiseltaan.

Esimies:
"Esimiehen näkökulmasta asia on kiusallinen. Mielestäni en voi pyytää alaisiani fb-kavereiksi, koska monet kertovat siellä yksityisasioistaan, joita eivät halua pomonsa syystä tai toisesta tietävän. Näin ollen esimiehen kaveripyyntö voidaan tulkita jos ei painostamiseksi tai painostavaksi, niin haluksi urkkia. Olen ratkaissut asian niin, etten lähetä alaisilleni kaveripyyntöjä mutta hyväksyn heidän pyyntönsä."

Alainen:
"En yleensä pyydä esimiehiä Facebookissa kaveriksi, vaan odotan, että pyyntö tulee heiltä. Ajattelen, että jos kutsu tulee minulta, esimies joutuu kiusalliseen asemaan, eikä voi kieltäytyä. Kun kutsu tulee häneltä, minä taas voin kieltäytyä halutessani."

Minna Janhosen vinkit alaisille:

  • Henkilökohtaisimmat päivitykset voi jakaa tietylle ystäväpiirille, josta esimiehet sulkee ulos.
  • Muistathan, että sosiaalisessa mediassa ei kannata repostella työasioilla. Käytä tervettä harkintaa: Facebook on melko julkinen paikka.

Minnan vinkit esimiehille:

  • Keskustele työpaikalla sosiaalisen median säännöistä. Jos olet päättänyt, ettet hyväksy alaisia Facebook-kavereiksi, kerro päätöksestä.
  • Jos esimies valikoi kavereiksiin vain tietyt alaiset, saattaa se aiheuttaa kiusallisia tilanteita. Mieti, olisitko valmis hyväksymään kaikki tai et ketään.
  • Esimieskin voi käyttää rajattuja kaveriryhmiä, joilla rajaa alaisensa ulos henkilökohtaisista päivityksistä.

Vanhempien juominen voi ajaa lapsen teini-iässä väkivaltaisiin suhteisiin.

Alkoholistivanhemman kanssa kasvaminen vaikuttaa myöhempiin ihmissuhteisiin, todetaan Buffalon yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. 

Varhaislapsuudella on suuri vaikutus erityisesti siinhen, millaisiin suhteisiin ihminen päätyy teini-iässä. The Independentin mukaan alkoholistiperheessä varttunut lapsi päätyy teini-ikäisenä todennäköisemmin väkivaltaiseen suhteeseen.

Huolestuttava löytö tehtiin vuosia kestäneessä tutkimuksessa.  Siinä johtava tutkija Jennifer A. Livingston ja hänen työryhmänsä tarkastelivat 144:ä lasta, joiden isät olivat alkoholisteja. Heidän elämäänsä seurattiin vuoden ikäisestä teini-ikään saakka. 

Alkoholistien kanssa elävät äidit olivat usein muita masentuneempia.

Livingston keräsi vuosien varralla aineistoa siitä, mikä sai murrosikäiset ryhtymään väkivaltaisiin suhteisiin tai käyttäytymään itse väkivaltaisesti. 

– Riski aggressiiviseen käytökseen ja väkivaltaiseen suhteeseen joutumiseen liittyvät varhaislapsuudessa koettuun stressiin, Livingston totesi The Independentin haastattelussa.

Tutkijoiden mukaan ne lapset, jotka ovat lapsuudessaan hyvin väkivaltaisia sisariaan kohtaan, toimivat todennäköisesti samalla kaavalla teini-iän romanttisissa suhteissa.

Väkivaltainen käytös ei johtunut pelkästään alkoholisti-isistä, vaan kyseessä oli laajempi, koko perheen dynamiikkaan liittyvä ongelma. Tutkimuksesta ilmeni, että alkoholistien kanssa elävät äidit olivat usein muita masentuneempia. Tämän takia he kykenivät antamaan lapsilleen normaalia vähemmän kiintymystä ja lämpöä. Alkoholistiperheissä myös erilaisia konfilikteja esiintyi useammin. 

– Lämpimien ja herkkien äitien lapset ovat parempia säätelemään tunteitaan ja käytöstään, tutkija sanoo.

 Nyt vietetään lantionpohjalokakuuta! Vaikka lantionpohjan ”ilolihakset” ovat piilossa, niiden hyvinvoinnista on paljon hyötyä naiselle.

Lantiopohjan lihasten kuntouttaminen on harjoittelua, jonka monet naiset helposti laiminlyövät. Nehän ovat piilossa, tarvitseeko niitä nyt edes mihinkään, joku saattaa ajatella.

Vaan tiesitkö, että vaginaa voi ja kannattaa treenata samoilla metodeilla kuin esimerkiksi hauista? Lajia kutsutaan vaginapainonnostoksi, joka tarkoittaa eri painoisten ja muotoisten geishakuulien nostamista lantiopohjan lihaksilla. 

Naisten fysioterapeutti Sari Vannas kertoo, että vaginan painonnostotreeni aloitetaan isoista ja kevyistä kuulista. Lihasvoiman kehittyessä edetään pieniin, suipon mallisiin ja painavampiin kuuliin. 

”Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi.”

– Vaginapainonnostossa lienee sama idea kuin hauistreenissä, eli painoja lisätään voiman lisääntyessä. Suipompi, tamponin mallinen kuula on haastavampi jo muodon vuoksi, Vannas kertoo.

Muun muassa Rosa Meriläinen kertoi Me Naisille treenaavansa tietoisesti lantionpohjan lihaksiaan painoilla.

– Treenaan vaginapainonnostoa ja nostan esimerkiksi ketsuppipulloa. Olen opiskellut asiaa netistä, Rosa kertoo.

Voimaa orgasmeihin

Rosa Meriläinen kertoo, että vaginapainonnoston ansiosta hän on oppinut olemaan paremmin läsnä omassa kehossaan.

– Pystyn saamaan orgasmin ajatuksen voimalla sekunneissa. Olen saanut orgasmin myös suudellessa. Pystyn säätelemään sen kestoa ja pitkittämään sitä, Meriläinen kertoo.

Ja treenistä on todella hyötyä – myös Vannaksen mukaan. Kun lantionpohjassa on voimaa, tuntoakin on enemmän. Kun lihakset supistelevat, orgasmit on voimakkaampia ja seksi paranee. Heterosuhteessa iloa saa myös kumppani.

”Korsettialueen kuntouttaminen auttaa vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan.”

– Treenatut lantionpohjanlihakset tuntuvat hyvältä yhdynnässä myös miehelle, kun emätin supistelee ja puristaa penistä, Vannas kertoo.

Lantionpohja on osa naisen niin kutsuttua korsettialuetta. Sen kuntouttaminen auttaa lisäksi vatsalihasten erkaumaan ja pömppömahaan. Treeni auttaa myös ryhtiin ja selkäkipuihin. 

Lantionpohjan lihaskuntotreeniä voi tehdä hyvin ilman painojakin.

– Voimaharjoittelua suositellaan erityisesti synnyttäneille naisille. Synnyttäneiden naisten pitäisi aloittaa heti synnytyksen jälkeen ensimmäiset supisteluharjoitukset tunnustellen ja ilman lisäpainoja.

Vaginaakin voi vaivata ylikunto

Painonnostoharjoittelua aloittaessa on syytä olla varovainen, sillä liiallisessa jumppaamisessa on aina riskinsä.

 Jos lantionpohjan lihaksia harjoittaa liikaa, ne voivat mennä jumiin kuten muutkin lihakset.

– Kun lantionpohjalihakset menevät ylijännitystilaan, niistä tulee riesa – tila on kivulias, se voi vaikeuttaa seksiä ja  aiheuttaa virtsankarkailua, Vannas kertoo.

”Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeastikin kramppiin.”

Jos kyse on voimaharjoittelusta kuulilla, on tärkeää myös rentouttaa lihaksia.

– Harjoitusajat ovat aluksi vain muutamia minuutteja. Jos unohtaa kuulan vaginaan, lihakset voivat mennä nopeasti kramppiin. 

Vannas muistuttaa, että lantiopohjan lihaksia treenatessa ei pidä harjoitella pelkkää kestävyyttä, vaan myös nopeutta ja maksimivoimaa. Vaginapainonnosto kehittää erityisesti kestävyyttä. 

– Vaginapainonnoston mieltäisin helpoksi tavaksi harjoittaa lihaksia. Siihen ei tarvitse varata omaa aikaa, vaan harjoittelua voi tehdä missä vaan, esimerkiksi kotihommia tehdessä, Vannas sanoo.

Kuula kehiin ja jumpalle siis!