Ei näin. Kuva: Shutterstock
Ei näin. Kuva: Shutterstock

Näillä viidella keinolla pidät tunteesi aisoissa seuraavan kerran, kun pinnaasi koetellaan.

Kun kriisiä pukkaa, hermot voivat mennä. Joskus se johtaa tekemisiin ja sanomisiin, joita myöhemmin katuu.

Harva meistä voi hyvällä omalla tunnolla väittää hallitsevansa tunteensa sataprosenttisesti. Näillä Psychology Todayn viidellä täsmäohjeella pääset vähemmällä vaivalla seuraavasta hepulistasi:

1. Hengitä.

Juupa juu, tekee mieli sanoa ensin. Maailman vanhinta keinoa rauhoittumiseen ei tyrkytetä silti turhaan. Kun tunteet pääsevät valtaan, minimoimme automaattisesti hapen ottamisen, mikä on huonompi homma keholle ja aivoille. Vähällä hapella järkipohjainen ajattelu ei rullaa. Lääke on lähellä: 10 syvän sisäänhengityksen jälkeen aivosi vaihtavat takaisin rationaalisemmalle linjalle, lupaa Men’s Health.

2. Huomio omaan kroppaan.

Keskity siihen, mitä kehossasi on meneillään. Kun tarkastelet fyysistä olotilaasi, puuha vie jalansijaa tunneryöpyltä, joka pääsisi muuten purkautumaan sensuroimattomana.

3. Pelaa aikaa.

Älä reagoi heti ja vaistolla. Mieti, mitä olotiloja tilanne sinussa herättää ja miksi. Reaktion lykkääminen myöhemmäksi on aina hyvä idea.

– Tunnemme vihaa ainoastaan ollessamme uhattuina, summaa psykologi John Lynch.

Diplomaattisinta on siis odottaa, että kehosi tajuaa vaaran olevan ohi.

4. Puhu tunteestasi, älä tilanteesta.

Jätä tilanteen suora kommentointi toistaiseksi ja kerro sen sijaan, mikä olo sinulle siitä tulee. Toimii luultavasti paremmin kuin solvauslitania.

5. Harjoittele.

Psykologi Leslie Becker-Phelpsin mukaan tunteiden hallitsemista kannattaa treenata, vaikkapa vähemmän hankalissa tilanteissa. Näin vuosisadan raivarin iskiessä ei jäisi temperamenttinsa armoille.

Lue myös:

Älä vello vihassa! Yksinkertainen kikka auttaa hillitsemään kiukkusi

Etkö osaa vastustaa kiusausta? Näillä nikseillä opit itsehillintää

Taas naama rutussa? Nämä 6 yllättävää asiaa lisäävät pahantuulisuutta

Miksi raivostumme ladulla, liikenteessä ja marjametsässä?