Voi sinnuu, kyllä se siitä. Kuva: Shutterstock
Voi sinnuu, kyllä se siitä. Kuva: Shutterstock

Tässä se on: neljän vaiheen selviytymismenetelmä tilanteeseen, jossa olet joutunut valittajan armoille.

KA-MA-LAA! Taas on pimeää ja harmaata ja masentaa. Hirveää tämä lumeton aika vuodesta. En kestä enää hetkeäkään. Bussikuskitkaan eivät Suomessa ikinä tervehdi. Ja kadulla jos joku kävelee päin, ei varmasti pyydä anteeksi. Kukaan ei auta lastenvaunujen kanssa liikkuvia. Ja niin edelleen.

Jos saat kuulla tätä työkaveriltasi tai tuttavaltasi päivästä toiseen, onneksi olkoon, olet täysiverisen valittajan seurassa. Hän ei ehkä tajua valittavansa jatkuvasti, mutta kuuntelija ei voi olla huomaamatta sitä. Valittaja ei välttämättä ole negatiivinen tyyppi: hän vain näkee asiat negatiivisessa valossa, ei osaa kommentoida niitä mitenkään muuten tai purkaa stressiään vähän väärin.

Pure hammasta, ihminen! Jos et jaksa tuhota ihmissuhdettasi käsittelemällä hänen kanssan valitusongelmaa (eli jos kyseessä on tyyppi, jota sinun ei tarvitse sietää jatkuvasti), suoriudut valitustilanteesta seuraavilla neuvoilla.

1. Kuuntele, nyökkäile, myötäile.

Vain tukemalla hänen tuntemuksiaan hiljennät valittajan. Näin se valitettavasti menee. Hyviä apukommentteja: niinpä, todellakin, kamalaa, just niin. Valitus kestää enintään minuutteja. Ehkä viisi. Tai kymmenen. Pure hammasta ja kestä! Valittajat haluavat tulla kuulluiksi. Anna heille se ilo.

2. Symppaa!

Unohdetaan kuule kaikki sarkasmi, silmien pyörittely ja tuskastunut huokailu. Anna valittajalle aitoa sympatiaa.

3. Harhauta!

Vaihda keskustelun aihetta, mutta viekkaasti. Käytä harhautuksen syöttinä jotain mehukasta. Mikä hänen lempielokuvansa olikaan? Oliko hänen suosikkiyhtyeensä tulossa Suomeen? Entäs pikkujoulut – eikö niistä löytyisi jotain kevyttä ja kivaa puitavaa? Kauhean vaikeaa, mutta kokeilemisen arvoista.

4. Muista: älä keksi ratkaisuja.

Teet virheen, jos rupeat tarjoamaan valittajalle sellaisia. Valituksesta ja ratkaisuista syntyy vain loputon kierre. Miksi juuri sinun ratkaisusi ei kelpaa? No kuules! Koska... ja koska... ja koska...

Jos satut olemaan itse valittaja ja luit jutun, muista tämä:

– Vaikka stressi tarttuu, se ei tarkoita, että pitää jäädä olosuhteiden uhriksi. Stressi on tunnetila, valittaminen sen sijaan toimintaa. Toisin sanoen voit itse päättää, että lopetat valittamisen, työelämän tutkija Anu Järvensivu kannustaa aikaisemmin Me Naisille antamassaan haastattelussa. Voit lukea jutun täällä: Oletko työpaikkasi piilovalittaja?

Vinkit löytyivät Lifehacker-sivuston jutusta ja ne on koottu Inc.comista, Wall Street Journalista ja Psychology Todaysta.

Lue myös:

7 hälytysmerkkiä: Oletko jatkuvasti onneton?

Oletko pahalla päällä? Näin se näkyy Facebookissa

Näin valitat tyylikkäästi