Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Haaveiletko rakkauden löytämisestä? Rakkausvalmentaja neuvoo, kuinka treenaat mielen lemmelle avoimeksi.

Valoisat kesäillat voivat olla pitkiä yksin vietettäviksi. Mitä tehdä, kun yksikään kiinnostava tyyppi ei tunnu kävelevän vastaan? Tai kun tyyppi toisensa perään vain katoaa maisemasta, koska et uskalla avata suutasi?

Rakkausvalmentaja Jenni Kauppila muistuttaa, että toiseen voi rakastua vasta sitten, kun on oppinut rakastamaan itseään. Jos kukaan ei siis tunnu kolahtavan, syynä voivat olla mielessäsi pyörivät, romanssia sabotoivat ajatukset. Vasta kun tiedostat, kuinka ajatuksesi vaikuttavat toimintaasi, voit päästä eroon sabotoijista.

– Tärkeintä on tunnistaa omat ajatuksensa ja esteensä rakkaudelle ja muistuttaa itseään siitä, etteivät ne välttämättä ole totta, Kauppila sanoo.

Se vaatii rohkeutta, sillä rakastumista rajoittavat uskomukset eivät ole niitä mieluisimpia. Voi joutua vaikka toteamaan, että pelkää sisimmässään tulevansa torjutuksi, jos paljastaa toiselle todellisen itsensä. Mutta rakkaus ei olekaan pelkureiden laji. Jos kuitenkin haluat jättää sinkkuuden taaksesi, aloita tutkimusmatka sisimpääsi.

Pyydystä ikävät ajatukset

On helpompi kiirehtiä treffeiltä toisille kuin pysähtyä miettimään, voisiko syynä jatkuviin pettymyksiin olla omat ajatukset. Ehkä ongelma onkin omassa mielessä, eikä vääränlaisissa kumppaniehdokkaissa?

– Kirjoita viikon ajan ylös omia ajatuksiasi. Niitä ei tarvitse yrittää muuttaa. Riittää, että tiedostat ne, rakkausvalmentaja neuvoo.

Mieleesi voi pulpahtaa hokemia, kuten ”kukaan ei huomaa minua” tai ”en ikinä onnistu parisuhteessa”. Kirjaa ajatuksesi ylös kuin tutkimusmatkailija.

Kun olet tiedostanut ne, voit alkaa kyseenalaistaa ajatteluasi. Huomaat myös, millaisia tunteita uskomuksesi herättävät. Uskalla kohdata ikävätkin tunteet, niin ne alkavat menettää vaikutusvaltaansa. Ajatusten kirjaaminen paljastaa senkin, onko mielessäsi tilaa romanssille. Ehkä et olekaan jättänyt taaksesi aiempaa suhdetta.

Päästä irti menneistä

Moni haikailee tiedostamattaan eksäänsä tai tuntee katkeruutta erosta. Mitä tehdä, jos menneisyys kummittelee mielessä?

– Kysy itseltäsi, mitä sellaista oli edellisessä suhteessasi tai erossa,  jota et ole hyväksynyt, Kauppila neuvoo.

Vasta kun hyväksyt menneen ja päästät siitä irti, voit päästä eteenpäin. Jos olet esimerkiksi tullut petetyksi, asian hyväksyminen tarkoittaa, että myönnät itsellesi tapahtuneen ja uskallat kohdata tunteesi. Olla vaikka vihainen.

– Tukahdutettu viha muuttuu katkeruudeksi. Silloin voi alkaa ajatella, ettei esimerkiksi enää koskaan löydä rinnalleen ketään.

Mielen puhdistamiseksi Kauppila kehottaa kirjoittamaan kirjeen eksälle. Vuodata paperille kaikki, minkä haluaisit sanoa hänelle. Kirjettä ei tarvitse lähettää. Riittää, että tunteet saa purettua. Voit myös kirjoittaa itsellesi kirjeen tunteistasi. Näin on helpompi antaa itselleen anteeksi, jos esimerkiksi antoi toisen kohdella itseään kaltoin.

Lähesty vapaana

Kun mieli on puunattu vanhasta, se on valmis uuteen kipinään. Mutta entä jos aloitteen tekeminen tuntuu yhä ahdistavalta? Rakkausvalmentajalla on lohdullinen viesti: itseään ei tarvitse muuttaa väkisin.

– Jos omaa käyttäytymistään yrittää muuttaa hampaat irvessä, se on aina vain vaikeampaa. Kun kykenee hyväksymään itsensä, oma toimintakin alkaa muuttua. Ihan itsestään.

Jos kiinnostavan henkilön luokse käveleminen tuntuu yhtä vaikealta kuin spontaanin katuperformanssiesityksen tekeminen, on paras hyväksyä tuntemuksensa. Voit todeta joka kerta kiinnostavan tyypin kohdattuasi, että haluaisit todella pyytää tuota ihmistä kahville mutta et vain pysty.

– Kun olet tiedostanut asian tarpeeksi monta kertaa, niin joku kerta toimit toisin, Kauppila vakuuttaa.

Rohkeuden takana on vapaa tahto. Kun et enää vaadi itseltäsi ylitsepääsemätöntä, teet lopulta aloitteen vapaasta tahdosta.

– Kun hyväksyy oman pelkonsa, toinen ihminen ei välttämättä edes huomaa sitä, Kauppila muistuttaa.

Avoimena tutkimusretkelle!

Kun treffi-ilta vihdoin koittaa, paras asusteesi on tyhjä mieli.

– Yritä lähestyä toista ilman odotuksia ja vaatimuksia, Kauppila neuvoo.

Jos heti ensimmäiseksi alat kauhistella mielessäsi treffikumppanin rumia kenkiä, saatat hylätä helmen pelkän kenkävalinnan perusteella. Ihannekumppania kuvaileva vaatimuslista kannattaa jättää kotiin. Kauppila muistuttaa, että lista kertoo usein sen tekijän peloista. Jos vaikka tuntee olonsa taloudellisesti turvattomaksi, toivoo kumppaniltaan varakkuutta ja vakaata työpaikkaa.

– Kun toista ei hae täydentämään omia puutteitaan, vaatimuslista jää lyhyeksi. Näin ihmissuhteista ei myöskään muodostu riippuvuussuhteita. Treffeillä on hyvä tarkkailla itseään. Solahdatko johonkin rooliin, esimerkiksi kriittiseksi epäilijäksi tai miellyttämishaluiseksi kyselijäksi? Mitä paremmin tiedostat roolisi, sitä helpompi siitä on irtaantua. Ajatusten sijaan kannattaa keskittyä siihen, millaisia tuntemuksia treffiseurasi sinussa herättää. Älä heitä hanskoja tiskiin, vaikka perhosia ei heti lentelisikään vatsassa.

– Yhteentoimivat kemiat tuntuvat eri ihmisten kehoissa eri tavoin. Toisella kädet hikoilevat, jollakin tulee vatsa kipeäksi…

Itselle sopiva tyyppi voi myös saada ihokarvat pystyyn ärtymyksestä. Tämä johtuu siitä, että ihmiset toimivat peileinä toisilleen. Tyyppi ärsyttää sinua, koska jokin hänessä heijastaa sinulle omia pelkojasi. Hän saa sinut pois mukavuusalueeltasi.

Mutta tuleeko tästä mitään?

Jos vaativaa mieltään ei saa hiljennettyä, se alkaa helposti etsiä vakuuksia jo ensimmäisten treffien aikana: onko tämä se tyyppi, jonka kanssa voisin kuvitella käveleväni alttarille? Sitten sanotaankin heipat, jos toinen ei tunnu heti täydelliseltä.

Kauppila tietää, että useimmat kaipaavat parisuhteelta varmuutta, koska epävarmuus on epämiellyttävä tunne. Seurauksena on onnen estävä noidankehä.

– Ihmiset eivät uskalla antautua suhteelle, koska eivät tiedä, toimiiko se.

Eivätkä he saa tietää sitä, koska antavat toiselle vain osan itsestään. Parisuhteessa ei voi pitää toista jalkaa oven välissä. Elämään kuuluva epävarmuus on hyväksyttävä. Asiaa voi harjoitella panemalla omien ajatusten perään kysymysmerkin. Sen sijaan, että mietit ”tästä ei tule mitään”, mieti: ”Voiko olla, ettei tästä tule mitään?” Jätä kysymys avoimeksi ja luota siihen, että saat vastauksen myöhemmin. Ennen treffeille lähtöä voi muistuttaa itseään: treffailun ei tarvitse olla vakavaa.

– Tutkitte yhdessä, tuleeko tästä mitään vai ei. Tärkeintä on kohdata toinen avoimesti ja nauttia hetkestä yhdessä.

Rakkauskikat pelastavat, kun tuntuu, että suhde jää kaiken muun jalkoihin.

Hyvästäkin parisuhteesta voi tulla huono, jos sen pitäminen korkealla tärkeysjärjestyksessä unohtuu. Joskus elämässä kuitenkin tulee kiirettä tai vaikea vaihe, ja suhde tipahtaa väkisinkin alemmas prioriteettilistalla.

Silloinkin voi tehdä edes ihan vähän, jotta suhde pelastuisi tai voisi paremmin!

Psykologi Eli Finkelin love hacksit eli rakkauskikat ovat tekniikoita, jotka onnistuvat vähällä vaivalla ja jopa ilman suhteen toisen osapuolen yhteistyötä. Hän on testannut niiden toimivuutta tutkiessaan tuhansia parisuhteita.

– Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa. Avioliitosta ei tule upeaa, mutta asiat paranevat selvästi, Finkel sanoo The New York Timesin jutussa, jossa esitellään myös muutama kokeilemisen arvoinen kikka.

Myönnettäköön, että nämä ”kikat” ovat helppoja ja nopeita, jos niitä vertaa vaikkapa pitkään putkeen pariterapiaistuntoja. Mutta ei omien ajatusmalliensa muuttaminen aina niin helppoa ole. Siinä kuitenkin auttaa, että alkaa kiinnittää huomiota omiin tekoihinsa sekä mietteisiinsä ja pohtii, mistä ne johtuvat. Rakkauskikat pakottavat miettimään näitä asioita.

1. Riidan tarkkailu ulkopuolelta

Eli Finkel seurasi avioparien elämää kahden vuoden ajan ja huomasi, että ensimmäisen vuoden aikana parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan väheni. Sen jälkeen osa pareista sai pienen tehtävän. Riitatilanteissa heitä kehotettiin kuvittelemaan itsensä riidan ulkopuoliseksi, neutraaliksi tarkkailijaksi, joka haluaa molemmille osapuolille vain hyvää. Mitä tämä henkilö ajattelisi parin välisestä erimielisyydestä? Löytäisikö hän siitä jotain positiivista?

Uudenlainen suhtautuminen riitoihin sai aikaan sen, että parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan säilyi. Niiden parien, joille ei annettu riitelyohjeistusta, tyytyväisyys laski edelleen.

”Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa.”

2. Parisuhteen kiitollisuuspäiväkirja 

Toisessa kokeessa parisuhteessa olevia neuvottiin kirjoittamaan kerran viikossa ylös, mitä heidän puolisonsa on tehnyt suhteen eteen. Toisen ryhmän henkilöitä pyydettiin kirjaamaan, mitä he itse ovat tehneet suhteensa hyväksi.

Omien hyvien tekojen huomioinen lisäsi sitoutuneisuutta hieman, mutta kumppanin panostuksen arvostaminen vahvisti sitoutumista huomattavasti. Arjessa ei välttämättä tule huomanneeksi asioita, joista on kumppanilleen kiitollinen, joten kerran viikossa on hyvä pysähtyä ja miettiä, mikä upea tyyppi vierellä onkaan!

3. Innostu vaikka väkisin

Olemme kirjoittaneet useaan otteeseen parisuhdetutkija John Gottmanista. Hänen mukaansa parhaiten pärjäävät ne, jotka suhtautuvat puolisonsa lähestymisyrityksiin myönteisesti. Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa ja vielä vastatakin innostuneesti.

Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa.

Myös Eli Finkel on samoilla linjoilla. Hänkin on huomannut, että positiiviset keskustelut lähentävät pariskuntia. Siksi hän neuvookin, että kun kumppani kertoo päivän onnistumisistaan, olisi parempi näyttää innostuksensa äänensävyn ja reaktioidensa avulla. Jaettu ilo on molempien ilo. Nosta siis katseesi kännykästä ja väännä hymy naamallesi vaikka väkisin – aito ilo yleensä seuraa perässä, kun edes vähän yrität.

4. Hyvät yöunet prioriteettilistan kärkeen

Tämä ei ole mikään varsinainen rakkauskikka, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan univaje nakertaa parisuhteita erittäin tehokkaasti. Mitä paremmin saa levättyä, sitä todennäköisemmin riitatilanteisiin osaa suhtautua lämmöllä ja kärsivällisyydellä.

Nukkuminen kannattaa siis ottaa tosissaan! Pelkän väsymyksestä valittamisen sijaan kannattaa järjestää arkensa niin, että uni on laadukasta ja sitä saa riittävästi. Voi vaikka päättää, että alkaa pitää kiinni järkevistä nukkumaanmenoajoista. Hyviä vinkkejä löydät esimerkiksi tästä jutustamme: ”Viisas ihminen arvottaa unen erittäin korkealle”

Onko mitään hienompaa kuin olla kaveri oman äitinsä kanssa? Listasimme syyt, miksi ystävyys oman äidin kanssa on parasta ikinä.

  1. Äiti pitää aina puolesi. Hän on tässä maailmassa se, johon voit kaikkein eniten luottaa. Vaikka tunnustaisit kaikki kauheimmat syntisi hänelle, hän ei hylkää sinua.
  2. Äiti syö ravintola-annoksesi loppuun. Kehtaisitko pyytää samaa kaveriltasi?
  3. Äiti uskaltaa nostaa kissan pöydälle. Liian moni ystävä kiertelee ja kaartelee, eikä sano suoraan, jos jokin häiritsee. Äiti uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne ovat.
  4. Äiti uskoo sinuun aina. Vaikket itsekään uskoisi itseesi.
  5. Voitte heittää miten hurttia huumoria tahansa. Huonoja vitsejä ei tarvitse häpeillä, sillä olette huumorintajultanne yhtä kieroutuneita.
  6. Tykkäätte samoista ruoista. Ei turhaa kinastelua siitä, mikä maistuu kenellekin. Olettehan syöneet samaa ruokaa yhdessä aikojen alusta asti.
  7. Äiti maksaa shoppailusi. Jos löydätte yhdessä ihanan paidan, on melkein itsestäänselvyys, että äiti tarjoutuu maksamaan sen.
  8. Äiti näkee heti, jos jokin on vialla. Äidille ei tarvitse selitellä, jos sinulla on huono päivä. Hän myös tietää, mitä tehdä, että päiväsi paranisi.
  9.  Äidin silmissä olet hienointa, mitä tässä maailmassa on. Vähempikin ihailu vetää nöyräksi.
  10. Äiti rakastaa sinua ehdoitta. Äidinrakkautta ei tarvitse ansaita. Se vain on.