Olisiko tauon paikka? Kuva: Shutterstock
Olisiko tauon paikka? Kuva: Shutterstock

Yksi keino laittaa parisuhde jäähylle, on päättää tavata ainoastaan viikonloppuisin.

Pitäisikö erota vai yrittää vielä jatkaa yhdessä? Jotkut päätyvät tätä pohtiessaan ehdottamaan kumppanilleen aikalisää parisuhteesta. Psychology Today-lehden mukaan valtaosa tauon ottaneista pareista päätyy lopulta eroon. Silti, tai ehkäpä juuri siitä syystä, tauko on hyvä asia.

– Tauon aikana kumpikin on vapaa tekemään mitä haluaa, kuten eron jälkeenkin. Mutta tauolla pitäisi olla tilivelvollinen kumppanille ja halukas keskustelemaan, summaa parisuhde-ekspertti Steve Ward.

Psychologies listaa erityyppisiä taukoratkaisuja, jotka voivat toimia kituvan suhteen pelastuksena. Tulevaisuuttaan puntaroiva pari voi kokeilla esimerkiksi erilleen muuttamista, ainoastaan viikonloppujen viettämistä yhdessä ja erikseen lomailua.

Loppujen lopuksi valitulla taktiikalla ei ole niinkään väliä. Tärkeintä on, että tauko mahdollistaa mietintähetken ja omien tunteiden kuulostelemisen. Yksin ollessa pää selviää, ja parhaassa tapauksessa ihminen ymmärtää, mitä suhteessa on liikaa ja mitä taas tulee ikävä. Tauon myötä itsenäisyys voi korostua, mikä on tärkeää pariskunnan hyvinvoinnille; oma onnellisuus ei saisi riippua täysin toisesta ihmisestä.

Toisin sanoen: jos tauon pitäminen osoittautuu parisuhteen lopuksi, ei kyseinen parisuhde ehkä ollutkaan jatkamisen arvoinen.

Lähteet: Psychology Today, Psychologies

Lue myös:

Nämä yllättävät asiat voivat ennustaa eroa

Näin selviät erosta – 5 vaihetta

Sokkieron kokenut Laura Honkasalo: ”Miksei se voinut vain kuolla?”

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.