Herkut houkuttavat enemmän, jos joutuu kuuntelemaan ikäviä kommentteja painostaan. Kuva: Shutterstock
Herkut houkuttavat enemmän, jos joutuu kuuntelemaan ikäviä kommentteja painostaan. Kuva: Shutterstock

Jenkkakahvoista huomautteleva siippa ehkä tarkoittaa hyvää, mutta saattaa olla syy kilojen kertymiseen.

”Näytänkö ihan kamalalta näissä housuissa? Voi ei, taasko olen lihonut?”

Tapaatko kalastella dieetillä ollessasi painokommentteja kaverilta, puolisolta ja vielä anopiltakin, ihan vain varmuuden vuoksi? Ei ehkä kannattaisi – ellet ole varma, että läheisesi älyävät kommentoida kannustavasti.

Lähimmäisten tuki on tärkeää laihisprojektilaiselle. Tuoreen tutkimuksen mukaan rakkaiden rooli on arveltuakin suurempi. Sävy, jolla tuttavasi puhuvat vatsamakkaroistasi, voi peräti ratkaista dieettisi onnistumisen.

Kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkimuksessa seurattiin nuoria, laihduttavia naisia. Osa kertoi saavansa lähipiiriltään lähinnä kielteisiä kommentteja ulkonäöstään, osa jäi lähes kokonaan ilman arvostelua. Loput taas saivat kuulla rakkailtaan runsaasti lempeitä sanoja: olet hyvä juuri tuon kokoisena!

Dieetissään parhaiten onnistuivat, yllätys yllätys, ne, joiden kroppaa läheiset kehuskelivat. Tästä ryhmästä osa laihtui ja loppujenkin paino pysyi samoissa lukemissa, vaikka heitä ei varsinaisesti edes kannustettu dieetille. Haukkuja kuulleet taas lihoivat seurannan aikana.

Orjapiiskuriksi tekeytyvä, jenkkakahvoista huomautteleva siippa ehkä tarkoittaa hyvää, mutta tiede sanoo toista. Yhdeksi syyksi tutkijat arvelevat sen, että solvauksien kuunteleminen nostaa stressitasoja. Stressi taas sotkee aineenvaihduntaa ja saa nälkäsignaalit jylläämään, jolloin sipsipussi ja sohvalla lököily voittavat pikkuporkkanat ja punttisalin.

Sama logiikka pätee siihen, mihin sävyyn kiloistaan kannattaa puhella omassa päässään. Moni tutkimus on osoittanut, etteivät itsesyyttelyt ja solvaava läskikritiikki ole kummoisia laihismotivaattoreita. Sen sijaan sopiva itserakkaus laihduttaa. Kun ajattelee kropastaan hyvää, sille myös tahtoo tehdä hyvää – ja vihannekset ja kävelylenkit alkavat kummasti maistua.

Lue myös:

Herkuttelusta stressaaminen voi lihottaa

Kumppanin kanssa ei kannata laihduttaa – jos haluaa onnistua

Kyllä, se on totta! Vedenjuonti laihduttaa!

Helppo, mutta kurinalainen. Tällainen on tämän hetken trendikkäin dieetti

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.