Kuinka monta pakettia nenäliinoja ihminen ehtii kuluttaa kolmessa kuukaudessa? Kuva: Shutterstock
Kuinka monta pakettia nenäliinoja ihminen ehtii kuluttaa kolmessa kuukaudessa? Kuva: Shutterstock

Lohduttavia uutisia: särkynyt sydän paranee yllättävän nopeasti.

Sydänsuru on todellista ja kamalaa. Jätetyksi tulemisen hetkellä voi tuntua siltä, että elämä on ohi ja edessä on enää tuskan, surun ja merkityksettömyyden ja tyhjyyden täyteisiä minuutteja, tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia ja vuosia. Itkun ja rään turvottama naama alkaa hiljalleen näyttää tutulta ja ruoka ei maistu lainkaan tai ehkä suklaa maistuu senkin edestä.

Mutta ei hätää. Tuo ikuisuudelta tuntuva ikuisuus ei todellisuudessa kestä kuin kolme kuukautta.

Tutkimuksen mukaan ihminen nimittäin toipuu sydänsuruista kolmessa kuukaudessa.

Journal of Positive Psychologyn tutkijat totesivat, että 11 kuukautta kipeän eron jälkeen 71 prosenttia ihmisistä pystyy jo suhtautumaan päättyneeseen suhteeseensa positiivisesti.

He kokivat "oppineensa paljon itsestään", "kasvaneensa ihmisinä" ja "olevansa aiempaa päämäärätietoisempia".

Surun syvimmällä hetkellä nuo lausahdukset tuntuvat epäilemättä latteilta, mutta muutaman kuukauden kuluttua voi ehkä aidosti todeta, että kaikista muutoksista oppii jotakin. Myös niistä kipeistä.

Lähde: Elite Daily

Lue myös:

Ex-pari Saara Aalto ja Teemu Roivainen: Näin pysytte ystävinä eron jälkeen

Avioero olikin onnistuminen: "Elämästä tuli kutkuttavan uutta ja pelottavaa"

Some tuottaa surua eronneelle

8 asiaa, jotka jokainen eronnut nainen on oppinut elämästä

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.