Aaagh! Tässä minä vain kellon vieressä makoilen, vaikka piti olla jo palaverissa. Kuva: Shutterstock
Aaagh! Tässä minä vain kellon vieressä makoilen, vaikka piti olla jo palaverissa. Kuva: Shutterstock

Kun selvität itsellesi, mistä myöhästymisesi johtuu, pääset eroon raivostuttavasta tavasta.

"Mä oon ihan just siinä", läähätät puhelimeen. Todellisuudessa olet vielä aika kaukana. Palaveri on alkanut, muut tiimin jäsenet joutuvat odottamaan ja tiedät saavasi taas pomolta sapiskaa samasta aiheesta. Miten tässä taas kävi näin, vaikka heräsit tuntia aiemmin ja vannoit vihdoin olevasi ajoissa. Ymmärrystä on turhaa odottaa myöskään siltä ystävältä, jota taas kerran odotutat after work -treffeille, koska työpäivä venähtää.

Refinery29-sivuston mukaan kuka tahansa myöhästelijä voi kuitenkin oppia olemaan ajoissa – pysyvästi. Tärkeintä on oppia, millainen mattimyöhäinen on, jotta pystyy korjaamaan huonon tapansa. Tunnistatko itsesi näistä tyypeistä?

1. Deadline-addiktit

Nämä myöhästelijät nauttivat viime hetken paineesta. He väittävät usein, että heidän työtehonsa on silloin parhaimmillaan. Deadlinen ystäviä voi olla vaikeaa motivoida muuten kuin kriisin avulla – usein se tarkoittaa heidän omaa aikataulukriisiään.

2. Tuottajat

Elokuvien ja tv-tuotantojen maailmasta lainatulla termillä kuvatut tuottajat yrittävät saada mahdollisimman paljon tehdyksi mahdollisimman lyhyessä ajassa. Hän on onnellinen saadessaan ruksia kohtia yli kilometrin pituisesta tehtävälistasta. Tämän myöhästelijätyypin edustajat aliarvioivat jatkuvasti sen, kuinka paljon mihinkin hommaan menee aikaa.

3. Hajamieliset professorit

Kyseessä on pohdiskeleva luonne, jonka ajatukset harhailevat helposti. Luonteenpiirre on synnynnäinen. Proffa kadottaa usein ajantajun ja autonavaimet sekä unohtaa sovitut tapaamiset.

Lisäksi näissä tyypeissä on omat alalajinsa: jokaisessa myöhästelijässä on yleensä annos Järkeilijää, joka ei koskaan oikeastaan myönnä olevansa myöhässä. Nautiskelijalta taas puuttuu  itsehillintä monessa muussakin asiassa.Väittelijä yrittää kontrolloida ahdistuksen tunteitaan myöhästelemällä, ja Kapinalliselle myöhästely on vallankäyttökeino.

Ja nyt, kun tiedät, miksi myöhästyt, voit testata, miten nämä neuvot auttavat juuri sinun tyyppistäsi vetkuttelijaa:

Askel 1: Opettele kellonajat uudelleen. Kirjoita kahden viikon ajan päivittäin jokainen tehtäväsi ja arvioi, kuinka kauan sen tekemiseen menee. Ota sitten aikaa, kuinka kauan todella käytät eri askareisiin: suihkussa käyntiin, aamiaiseen, työmatkaan... Vertaa arviota siihen, kuinka kauan hommaan todellisuudessa menee. Monilla ihmisillä on vanhentunut käsitys ajankulusta: jos esimerkiksi entisestä asunnosta kesti viisi minuuttia matkustaa töihin, mielikuva voi pysyä, vaikka välimatka nyt olisi aivan toinen.

Askel 2: Älä koskaan suunnittele olevasi minuutilleen ajoissa. Niin kaikki myöhästelijät tekevät. Sellainen suunnitelma ei jätä tilaa sille, että bussi myöhästyy tai auto seisoo liikennevaloissa yhtään liian pitkään. Päätä olla paikalla vartin etuajassa.

Askel 3: Ota kaikki irti odotuksesta. Jos kammoat ajatusta siitä, että joudut odottelemaan tapaamista, suunnittele tekemistä joutoajaksi. Ota mukaasi lehti, soita kuulumiset kaverille tai käy läpi viikkosi aikataulua.

Lue myös:

Matemaatikko paljastaa, mikä on oikea aika saapua lentokentälle