Kerran petetty elää pitkään luottamuspulan kanssa. Kuva: Shutterstock
Kerran petetty elää pitkään luottamuspulan kanssa. Kuva: Shutterstock

Pettäjä ei välttämättä petä uudestaan. Mutta nämä kuusi asiaa kertovat, onko se todennäköistä vai ei.

Pettäminen todennäköisesti jää vain yhteen kertaan jos...

1. Kyseessä on ”puolivahinko”. Kontrolli on pettänyt esimerkiksi pikkujouluissa. Usein näihin tilanteisiin liittyy alkoholi. Pettäjä pitää parisuhdettaan ihan hyvänä, eikä siinä ole pitkäaikaisia ongelmia.

2. Katumus on valtava. Pettäjä on syvästi pahoillaan, ymmärtää tehneensä väärin ja osaa pyytää anteeksi. Hän ymmärtää, ettei luottamusta rakenneta heti uudelleen ja että toipuminen vie aikaa.

3. Panokset ovat liian suuret. Menettämisen pelko on kova, jos on vaarassa menettää esimerkiksi perheensä. 

Pettäminen todennäköisesti toistuu jos...

1. Suhde on huonossa jamassa. On huono merkki, jos pettäjä perustelee menneensä vieraisiin sillä, ettei saanut kotona seksiä. Se kertoo myös läheisyyden puutteesta.

2. Syyttää teosta puolisoa. Ennuste on huono, jos pettäjä pakoilee vastuutaan. Hän saattaa myös etsiä käytökselleen kummallisia tekosyitä.

3. Pettäjällä on narsistisia piirteitä. Näitä piirteitä on jokaisella, mutta kaikki eivät hae ihailua tai halua käyttää valtaansa suhteen ulkopuolella. Pettäjällä voi olla huono itsetunto, joka on toisilta tulevien kehujen varassa.

Lue myös:

Vaimoaan vuosikausia pettänyt Simo, 49, kertoo, miksi oli uskoton

Tutkimus: tällainen ihminen pettää herkimmin

Säännöt pettämiselle – näinkö se tehdään?

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.