Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mököttävä puoliso on ehkä maailman raivostuttavin luontokappale. Miten sen saa puhumaan?

Nyt se suuttui. Milloinkohan se seuraavan kerran puhuu? Mistäköhän se tarkalleen suuttui? Mitä se mahtaa ajatella? Nalkutinko liikaa?

Paljon kysymyksiä, mutta vastausten saamisessa saattaa kestää kauan, jos puoliso harrastaa mököttämistä. Mykkäkoulu on siitä ikävä parisuhdeharrastus, että se tekee elämästä arvaamatonta ja kumppanista vähän pelottavan. Siksi vielä yksi kysymys on paikallaan: mitä asialle voisi tehdä?

1. Kysy, mikä on vialla.

Kysy myös, voisitko tehdä jotain korjataksesi asian. Luultavasti et saa vastausta, mutta näytitpähän ainakin, että välität. Tarvitaan kärsivällisyyttä, mökötyksen arvoitus ei vielä ratkennut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Älä lähde peliin mukaan.

Ei kannata jäädä kyselemään samaa montaa kertaa. Lähde mieluummin tilanteesta pois ja kerro mennessäsi, että yrität uudelleen parin tunnin päästä. Pidä lupauksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Eikö auta?

Vastassasi on siis sinnikäs tyyppi ja yhdenlainen vallankäyttäjä. Kun aikaa ehtii kulua, puhumista on enää paha aloittaa siitä, mihin se jäi. Seuraavaksi mököttäjältä on ehkä odotettavissa arkinen keskustelunavaus kolmen päivän päästä. Siihen ei kannata pitemmän päälle tyytyä: pahalla mykkäkouluilijalla on henkilökohtainen ongelma ja hänen parisuhteellaan on parisuhdeongelma, jolle pitää tehdä jotain.

4. Ehdota pelottavaa kokeilua.

Mököttäjälle mykkäkoulu on luonteva tapa kohdata ikäviä tunteita, vähän kuin nalkuttajalle nalkuttaminen. Tapa on peräisin ehkä lapsuudenkodista ja istuu syvällä persoonassa.

Mökötystaipumuksen saa muutetuksi, mutta siihen tarvitaan töitä. Kun möksö on vastaanottavainen ja aloittaa jälleen kommunikoinnin, hän saattaa tajuta oman vastuunsa mökötyskierteen katkaisussa. Pudota hänelle silloin fakta: mykkäkoulun vastakohta on avoin kommunikaatio. Voisiko hän kuvitella ottavansa seuraavalla riitelykerralla sen riskin, että tulossa on haavoja ja ikäviä fiiliksiä? Kerro, että hänen ei tarvitse pelätä reaktioitasi – osoita, että välität ja että aiot olla mukana hänen elämässään hankalinakin hetkinä.

5. Muista kuunnella.

Jos saat mököttäjän puhumaan, pidä huolta, että kuuntelet kunnolla. Tilaisuus hänen tunteidensa kuulemiseen ei välttämättä tule ihan heti toistumaan. Siksi nyt kannattaa laittaa omat huonot fiilikset ja hyvät neuvot hetkeksi syrjään ja rohkaista toista avautumaan. Ota esiin vanhat kunnon parisuhdeasiantuntijoiden vinkit siitä, miten parisuhteessa keskustellaan ja varmistetaan, että toisen sanoma tulee ymmärretyksi.

6. Tee, mitä itse pystyt.

Parisuhteessa on se harmillinen puoli, että siinä pystyy muuttamaan vain omaa toimintaansa. Joten aloita siitä. Se on samalla myös keino vaikuttaa toisen käyttäytymiseen – kun yksi muuttuu, toisenkin on pakko.

Huolehdi itsestäsi. Lisää elämääsi asioita, joista nautit, jotta tulet onnellisemmaksi. Kun omat tarpeesi ovat kunnossa ja itsetunto kohdallaan, on helpompi antaa tilaa kumppanin tarpeille ja suhdekin mahtuu kehittymään.

Lähteinä on käytetty Hyvän Terveyden mykkäkoulujuttuja ja Livestrong-sivuston artikkelia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla