Ei se välttämättä sada, voi kaikotakin! Kuva: Shutterstock
Ei se välttämättä sada, voi kaikotakin! Kuva: Shutterstock

Ei ole pakko vain odottaa parempaa päivää.

Painaako selittämätön paha mieli? Miksi? On hankalaa ravistaa ankeita fiiliksiä harteiltaan, jos ei oikein ota selvää, mistä ne johtuvat. Jos kyseessä ei ole mikään iso vastoinkäyminen vaan pieni kiusa, syy on yleensä joku näistä psykologi Guy Winchin listaamista.

1. Syyllisyys

Unohdit hoitaa pikkuasian, ja kaveri joutui tekemään sen puolestasi? Pienikin syyllisyys omasta tössimisestä on tehokas hyvän tuulen karkottaja.

Ratkaisu: Sovitus. Pääset paremmin asian yli, jos koetat korvata mokasi jollain eleellä. Suklaapatukka sen työkaverin pöydälle, joka joutui venymään? Sinulle tulee parempi olo – jos kaveria kaihertaa edelleen, ongelma on hänen.

2. Torjunta

Eikö kukaan tykkää lomakuvastasi? Höpsö torjunta tuntuu yllättävän pahalta. Harmittaa! Miksei tykkää?

Ratkaisu: Rauhoittava selitys. ”Älä ota henkilökohtaisesti” on ärsyttävä neuvo, mutta oikeasti voi olla miljoona syytä, miksei tykkäysvyöryä tullutkaan. Epätodennäköisin selitys on se, että kukaan ei tykkää sinusta ja kaikki vihaavat kuviasi.

3. Tekemättömät asiat

Siellä ne kalvavat mielen perukoilla ja nakertavat.

Ratkaisu: Suunnitelma. Kirjaa To Do -listasi ylös ja päätä vakaasti, mistä aloitat ja milloin. Ja katso! Mielesi rauhoittuu.

4. Murehdinta

Ikävä keskustelu käytiin monta päivää sitten, mutta se ei lähde mielestä. Mitä se tarkoitti? Miksi se sanoi silleen?

Ratkaisu: Harhautus. Äkkiä muuta ajateltavaa: elokuva! sanajahti! iltaruuan suunnittelu! Tutkimusten mukaan jo parin minuutin mittainen muuhun asiaan keskittyminen saa ikävät mietteet hetkeksi pois ja murehtijan paremmalle tuulelle. Ankeat ajatukset todennäköisesti palaavat takaisin jonkin ajan päästä, jolloin ne kannattaa taas harhauttaa pois. Ensi kuussa ne ovat haihtuneet, harhauta siihen asti aina tarvitatessa.

5. Huonouden tunne

Joinain päivinä itsetunto on aamusta alkaen matalalla. Tukka ei ole hyvin, rakkauselämä on pielessä, töissä mikään ei onnistu, kaikki on huonosti.

Ratkaisu: Endorfiinit. Niitä vapautuu, kun teet jotain mieleistä. Liikunta on tehokas huonon tuulen poistaja toisille, toisia auttaa, kun pukee päälle lempivaatteen. Tai jos soitat jollekin kaverille, jonka kanssa juttelusta tulee yleensä hyvä mieli? Viimeisessä on se riski, että huonona päivänä hänelläkin on liian kiire sinun jutuillesi.

6. Yksinäinen fiilis

Mihin kaikki kaveritkin ovat hävinneet? Onko sellaisia enää?

Ratkaisu: Puhelinsoitto. Ihmissuhde palaa lähellesi, kun hoidat sitä vähän. Sosiaalinen kanssakäyminen saa yleensä paremmalle tuulelle.

7. Inha pikkuasia

Nettiyhteys pätkii, asiakaspalvelussa ei vastata. Raivostuttaaaargh.

Ratkaisu: Perspektiivin muutos. Mieti, kuinka iso ongelma onkaan käsillä. Muistatko koko juttua vuoden päästä? Pakota itsesi keskittymään isompaan kuvaan. Sehän toimii ihan kivasti kuitenkin, eikö?

8. Nälkä

Voisiko olla ihan vain tästä kysymys?

Ratkaisu: Ruoka.

9. Uupumus.

Ilmeinen syy, jota syytetään ihan liian harvoin. Aikuisetkin voivat kiukutella väsyneisyyttään, ja kiukuttelevatkin.

Ratkaisu: Päikkärit. Pane kello soimaan kahdenkymmenen minuutin päästä. Vaikka et ehtisi nukahtaa, mieli paranee.

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.