Ei se välttämättä sada, voi kaikotakin! Kuva: Shutterstock
Ei se välttämättä sada, voi kaikotakin! Kuva: Shutterstock

Ei ole pakko vain odottaa parempaa päivää.

Painaako selittämätön paha mieli? Miksi? On hankalaa ravistaa ankeita fiiliksiä harteiltaan, jos ei oikein ota selvää, mistä ne johtuvat. Jos kyseessä ei ole mikään iso vastoinkäyminen vaan pieni kiusa, syy on yleensä joku näistä psykologi Guy Winchin listaamista.

1. Syyllisyys

Unohdit hoitaa pikkuasian, ja kaveri joutui tekemään sen puolestasi? Pienikin syyllisyys omasta tössimisestä on tehokas hyvän tuulen karkottaja.

Ratkaisu: Sovitus. Pääset paremmin asian yli, jos koetat korvata mokasi jollain eleellä. Suklaapatukka sen työkaverin pöydälle, joka joutui venymään? Sinulle tulee parempi olo – jos kaveria kaihertaa edelleen, ongelma on hänen.

2. Torjunta

Eikö kukaan tykkää lomakuvastasi? Höpsö torjunta tuntuu yllättävän pahalta. Harmittaa! Miksei tykkää?

Ratkaisu: Rauhoittava selitys. ”Älä ota henkilökohtaisesti” on ärsyttävä neuvo, mutta oikeasti voi olla miljoona syytä, miksei tykkäysvyöryä tullutkaan. Epätodennäköisin selitys on se, että kukaan ei tykkää sinusta ja kaikki vihaavat kuviasi.

3. Tekemättömät asiat

Siellä ne kalvavat mielen perukoilla ja nakertavat.

Ratkaisu: Suunnitelma. Kirjaa To Do -listasi ylös ja päätä vakaasti, mistä aloitat ja milloin. Ja katso! Mielesi rauhoittuu.

4. Murehdinta

Ikävä keskustelu käytiin monta päivää sitten, mutta se ei lähde mielestä. Mitä se tarkoitti? Miksi se sanoi silleen?

Ratkaisu: Harhautus. Äkkiä muuta ajateltavaa: elokuva! sanajahti! iltaruuan suunnittelu! Tutkimusten mukaan jo parin minuutin mittainen muuhun asiaan keskittyminen saa ikävät mietteet hetkeksi pois ja murehtijan paremmalle tuulelle. Ankeat ajatukset todennäköisesti palaavat takaisin jonkin ajan päästä, jolloin ne kannattaa taas harhauttaa pois. Ensi kuussa ne ovat haihtuneet, harhauta siihen asti aina tarvitatessa.

5. Huonouden tunne

Joinain päivinä itsetunto on aamusta alkaen matalalla. Tukka ei ole hyvin, rakkauselämä on pielessä, töissä mikään ei onnistu, kaikki on huonosti.

Ratkaisu: Endorfiinit. Niitä vapautuu, kun teet jotain mieleistä. Liikunta on tehokas huonon tuulen poistaja toisille, toisia auttaa, kun pukee päälle lempivaatteen. Tai jos soitat jollekin kaverille, jonka kanssa juttelusta tulee yleensä hyvä mieli? Viimeisessä on se riski, että huonona päivänä hänelläkin on liian kiire sinun jutuillesi.

6. Yksinäinen fiilis

Mihin kaikki kaveritkin ovat hävinneet? Onko sellaisia enää?

Ratkaisu: Puhelinsoitto. Ihmissuhde palaa lähellesi, kun hoidat sitä vähän. Sosiaalinen kanssakäyminen saa yleensä paremmalle tuulelle.

7. Inha pikkuasia

Nettiyhteys pätkii, asiakaspalvelussa ei vastata. Raivostuttaaaargh.

Ratkaisu: Perspektiivin muutos. Mieti, kuinka iso ongelma onkaan käsillä. Muistatko koko juttua vuoden päästä? Pakota itsesi keskittymään isompaan kuvaan. Sehän toimii ihan kivasti kuitenkin, eikö?

8. Nälkä

Voisiko olla ihan vain tästä kysymys?

Ratkaisu: Ruoka.

9. Uupumus.

Ilmeinen syy, jota syytetään ihan liian harvoin. Aikuisetkin voivat kiukutella väsyneisyyttään, ja kiukuttelevatkin.

Ratkaisu: Päikkärit. Pane kello soimaan kahdenkymmenen minuutin päästä. Vaikka et ehtisi nukahtaa, mieli paranee.