Ehkä hän on Se Oikea. Kuva Shutterstock
Ehkä hän on Se Oikea. Kuva Shutterstock

Koska se kiva tyyppi hölmössä paidassa saattaa olla helmi.

Kun Kaisu kohtasi Markon ensi kertaa, Markolla oli rumat ruskeat kengät. Markon perusankeassa kauluspaidassa oli laskokset tallella – Kaisu olettaa, että se oli niitä paitoja, joita on yhdessä pakkauksessa kaksi samanlaista, mutta eriväristä. Markon äiti oli ehkä ostanut pakkauksen. Marko harrasti huonoa, hermostunutta vitsailua. Ei naurattanut. Marko yritti liikaa. Summa summarum: Marko ei ollut seksikäs, Markoa ei tehnyt mieli suudella treffien päätteeksi.

Marko lähetti kuitenkin parin päivän päästä tekstarin, jossa ehdotti uusia treffejä. Kaisu suostui, vaikka kemiaa tuntui puuttuvan. Ehkä ihan hyvä, koska nykyään Marko on Kaisun aviomies ja lapsen isä.

Deittailu on nykyään sellaista, että epäkiinnostavia tyyppejä hipaistaan kosketusnäytöllä vasemmalle, jolloin he häviävät ikiajoiksi. Livetapaamisessa pitäisi tehdä ratkaisevan hurmaava ensivaikutelma, tai muuten mistään ei tule mitään. Se on tyhmää, kuten Markon ja Kaisun tarinakin opettaa. Kemia on yliarvostettua. Tässä kolme Glamour-sivuston tarjoamaa mainiota syytä sille, miksi nolopaitaiselle tyypille kannattaa antaa ainakin toinen tilaisuus.

1 Tyhmät jutut voivat olla hermostuneisuutta

Valitkaa seuraaville treffeille joku sellainen kohde, jossa ei ole paineita olla hauska ja pitää keskustelua yllä. Vaikka teatteri tai kovaääninen konsertti – puheenaihe tarjoutuu sitten jälkeenpäin illan kulttuuriannista kuin itsestään.

2 Tyyliasiat ovat väliaikaisia

Älä pane niille liikaa painoa. Ruma paita, nolo partayritelmä ja hölmöt kengät ovat helposti vaihdettavia, sheivattavia ja poisheitettäviä asioita.

3 Kivat tyypit ovat kivoja

Eivät jännittäviä mysteereitä tai arvaamattomia, mutta kivoja. Arvaamattomiin ja jännittäviin tyyppeihin ihastuu helposti, mutta kivan kanssa on mahtavaa olla parisuhteessa. Ei tarvitse jännittää.

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.