Ei se helppoa ole, mutta onnistuu kyllä. Anteeksianto nimittäin. Ja jo ihan oman hyvinvoinnin vuoksi se myös kannattaa.

Knoworthy.com-sivusto listasi positiivisuusvalmentaja Lynda Wallacen vinkkejä, joiden avulla anteeksi antaminen voi helpottua.

1. Muistele hetkeä, jolloin sinulle annettiin anteeksi

Jokaista meistä on joskus loukattu, ja jokainen meistä on joskus myös loukannut – tahallaan tai tarkoituksella. Muistatko hetkeä, jolloin olet itse tehnyt jotain väärin ja toivonut sydämesi pohjasta, että saisit sen anteeksi? Entä muistatko miltä tuntui, kun sait anteeksi? Anteeksi antamisessa ehkä hienointa on se, että anteeksiantoa ei tarvitse aina edes ansaita.

2. Mieti mielipahan aiheuttajan hyviä puolia

Joskus itseään on hyvä muistuttaa siitä, että jokaisessa meissä on heikkoutemme. Keltään ei voi odottaa täydellisyyttä, ei myöskään sinua loukanneelta ihmiseltä.

3. Tarkastele asiaa toisen ihmisen näkökulmasta

Joskus eteenpäin pääsemisessä auttaa se, että keskittyy edes hetkeksi tutkimaan tilannetta ulkopuolisen silmin. Ajattele esimerkiksi niin, että sinua loukannut tilanne olisi kohdistunut ystävääsi ja hän kertoisi asiasta sinulle. Miten neuvoisit häntä toimimaan?

4. Päätä antaa anteeksi

Itse asiassa anteeksi antamisessa on kyse päätöksestä. Ja jos ikävät tunteet alkavat jälleen vallata tilaa, muistuta itseäsi siitä, että olet käsitellyt asian ja päättänyt antaa sen anteeksi. Loppujen lopuksi anteeksi antaminen vapauttaa: sen avulla voi jättää taakseen asian, joka kuormittaa mieltä.

Lue myös:

Teuvo Loman: "Uskottomuuden voi antaa anteeksi"

Katkeria kertomuksia