Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Erotako vai ei: siinäpä yksi vaikeimmista päätöksistä. Psykologi Ilona Rauhala kertoo, miten ero hoidetaan mahdollisimman vähin vaurioin.

Psykologi Ilona Rauhala kehottaa miettimään, kuluttaako parisuhde enemmän elinvoimaa kuin antaa. Jos kuluttaa, pitää ensin pohtia, mitä tilanteen korjaamiseksi voisi tehdä. Jos korjaustoimenpiteet eivät tuota tulosta, eroa ei kannata pelätä liikaa.

Lue Ilona Rauhalan vinkit eroaville tai sitä harkitseville.

1. Ei se niin kauheaa ole

Erossa satuttaa se, että unelma onnellisesta parisuhteesta romahtaa. Lisäksi joutuu luopumaan ihmisestä, joka on ollut tiivis osa elämää. Ja jos on lapsia, heille tietää joutuvansa ennemmin tai myöhemmin tilivelvolliseksi erosta. Sekin lisää tuskaa: miten perustelen, että ero oli hyvä juttu?

Eroaminen koetaan hirveän häpeällisenä. Eronneen kohtaloa surkutellaan ja eroa kauhistellaan. Minusta ei tarvitse pelotella, että ero on ihmisen elämän traagisin tapahtuma ja väittää, että siitä seuraa pelkkää tuhoa ja kaaosta. Hyvin hoidetun eron jälkeen vallitsee rauha omassa mielessä ja kaikkien osapuolten elämässä – lapset mukaan luettuina.

2. Riitele, älä pitkitä puhumista

Eroamisen ei ole tarkoituskaan olla helppoa. On ok, että tulee riitaisia kohtia. Se taas ei ole ok, että riita jää päälle, koska se ruokkii katkeruutta ja vihaa. Vaikeista aiheista puhumista ei kannata pitkittää. Keskustelun alussa voi sanoa, että aihe on vaikea itsellekin ja että sitä on siitä huolimatta pakko käsitellä. Helpottaa, jos tilanne on turvallinen: olosuhteet ovat rauhalliset ja yrittää itse pysytellä tyynenä.

3. Eroa ei voi käydä läpi etukäteen

Eroa ei voi käydä läpi etukäteen eikä sitä voi nopeuttaa. Jälkimainingeissa joutuu aina tutkimaan oman sielunsa kaappeja ja komeroita. Se voi olla niin kivuliasta, että tekee mieli tehdä exästä syntipukki kaikkeen. Olemme kuitenkin jokainen vastuussa omasta toiminnastamme, siitä, mikä on meidän osaltamme johtanut eroon. Ei ole kovin hohdokasta etsiä vastausta  siihen, miksi minulle kävi näin. Silti se voi olla oleellista: kun tiedostaa oman tapansa olla suhteessa ja ottaa opiksi, on helpompaa jatkaa elämäänsä.

Pitää vain hyväksyä, että jotkut pitkät suhteet näyttävät toimivan ja jotkut suhteet taas jäävät lyhyiksi.

Ilona Rauhala on työelämään suuntautunut psykologi, jolta on vastikään ilmestynyt naisille suunnattu tietokirja Eron keskellä.

Rakkauskikat pelastavat, kun tuntuu, että suhde jää kaiken muun jalkoihin.

Hyvästäkin parisuhteesta voi tulla huono, jos sen pitäminen korkealla tärkeysjärjestyksessä unohtuu. Joskus elämässä kuitenkin tulee kiirettä tai vaikea vaihe, ja suhde tipahtaa väkisinkin alemmas prioriteettilistalla.

Silloinkin voi tehdä edes ihan vähän, jotta suhde pelastuisi tai voisi paremmin!

Psykologi Eli Finkelin love hacksit eli rakkauskikat ovat tekniikoita, jotka onnistuvat vähällä vaivalla ja jopa ilman suhteen toisen osapuolen yhteistyötä. Hän on testannut niiden toimivuutta tutkiessaan tuhansia parisuhteita.

– Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa. Avioliitosta ei tule upeaa, mutta asiat paranevat selvästi, Finkel sanoo The New York Timesin jutussa, jossa esitellään myös muutama kokeilemisen arvoinen kikka.

Myönnettäköön, että nämä ”kikat” ovat helppoja ja nopeita, jos niitä vertaa vaikkapa pitkään putkeen pariterapiaistuntoja. Mutta ei omien ajatusmalliensa muuttaminen aina niin helppoa ole. Siinä kuitenkin auttaa, että alkaa kiinnittää huomiota omiin tekoihinsa sekä mietteisiinsä ja pohtii, mistä ne johtuvat. Rakkauskikat pakottavat miettimään näitä asioita.

1. Riidan tarkkailu ulkopuolelta

Eli Finkel seurasi avioparien elämää kahden vuoden ajan ja huomasi, että ensimmäisen vuoden aikana parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan väheni. Sen jälkeen osa pareista sai pienen tehtävän. Riitatilanteissa heitä kehotettiin kuvittelemaan itsensä riidan ulkopuoliseksi, neutraaliksi tarkkailijaksi, joka haluaa molemmille osapuolille vain hyvää. Mitä tämä henkilö ajattelisi parin välisestä erimielisyydestä? Löytäisikö hän siitä jotain positiivista?

Uudenlainen suhtautuminen riitoihin sai aikaan sen, että parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan säilyi. Niiden parien, joille ei annettu riitelyohjeistusta, tyytyväisyys laski edelleen.

”Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa.”

2. Parisuhteen kiitollisuuspäiväkirja 

Toisessa kokeessa parisuhteessa olevia neuvottiin kirjoittamaan kerran viikossa ylös, mitä heidän puolisonsa on tehnyt suhteen eteen. Toisen ryhmän henkilöitä pyydettiin kirjaamaan, mitä he itse ovat tehneet suhteensa hyväksi.

Omien hyvien tekojen huomioinen lisäsi sitoutuneisuutta hieman, mutta kumppanin panostuksen arvostaminen vahvisti sitoutumista huomattavasti. Arjessa ei välttämättä tule huomanneeksi asioita, joista on kumppanilleen kiitollinen, joten kerran viikossa on hyvä pysähtyä ja miettiä, mikä upea tyyppi vierellä onkaan!

3. Innostu vaikka väkisin

Olemme kirjoittaneet useaan otteeseen parisuhdetutkija John Gottmanista. Hänen mukaansa parhaiten pärjäävät ne, jotka suhtautuvat puolisonsa lähestymisyrityksiin myönteisesti. Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa ja vielä vastatakin innostuneesti.

Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa.

Myös Eli Finkel on samoilla linjoilla. Hänkin on huomannut, että positiiviset keskustelut lähentävät pariskuntia. Siksi hän neuvookin, että kun kumppani kertoo päivän onnistumisistaan, olisi parempi näyttää innostuksensa äänensävyn ja reaktioidensa avulla. Jaettu ilo on molempien ilo. Nosta siis katseesi kännykästä ja väännä hymy naamallesi vaikka väkisin – aito ilo yleensä seuraa perässä, kun edes vähän yrität.

4. Hyvät yöunet prioriteettilistan kärkeen

Tämä ei ole mikään varsinainen rakkauskikka, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan univaje nakertaa parisuhteita erittäin tehokkaasti. Mitä paremmin saa levättyä, sitä todennäköisemmin riitatilanteisiin osaa suhtautua lämmöllä ja kärsivällisyydellä.

Nukkuminen kannattaa siis ottaa tosissaan! Pelkän väsymyksestä valittamisen sijaan kannattaa järjestää arkensa niin, että uni on laadukasta ja sitä saa riittävästi. Voi vaikka päättää, että alkaa pitää kiinni järkevistä nukkumaanmenoajoista. Hyviä vinkkejä löydät esimerkiksi tästä jutustamme: ”Viisas ihminen arvottaa unen erittäin korkealle”

Onko mitään hienompaa kuin olla kaveri oman äitinsä kanssa? Listasimme syyt, miksi ystävyys oman äidin kanssa on parasta ikinä.

  1. Äiti pitää aina puolesi. Hän on tässä maailmassa se, johon voit kaikkein eniten luottaa. Vaikka tunnustaisit kaikki kauheimmat syntisi hänelle, hän ei hylkää sinua.
  2. Äiti syö ravintola-annoksesi loppuun. Kehtaisitko pyytää samaa kaveriltasi?
  3. Äiti uskaltaa nostaa kissan pöydälle. Liian moni ystävä kiertelee ja kaartelee, eikä sano suoraan, jos jokin häiritsee. Äiti uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne ovat.
  4. Äiti uskoo sinuun aina. Vaikket itsekään uskoisi itseesi.
  5. Voitte heittää miten hurttia huumoria tahansa. Huonoja vitsejä ei tarvitse häpeillä, sillä olette huumorintajultanne yhtä kieroutuneita.
  6. Tykkäätte samoista ruoista. Ei turhaa kinastelua siitä, mikä maistuu kenellekin. Olettehan syöneet samaa ruokaa yhdessä aikojen alusta asti.
  7. Äiti maksaa shoppailusi. Jos löydätte yhdessä ihanan paidan, on melkein itsestäänselvyys, että äiti tarjoutuu maksamaan sen.
  8. Äiti näkee heti, jos jokin on vialla. Äidille ei tarvitse selitellä, jos sinulla on huono päivä. Hän myös tietää, mitä tehdä, että päiväsi paranisi.
  9.  Äidin silmissä olet hienointa, mitä tässä maailmassa on. Vähempikin ihailu vetää nöyräksi.
  10. Äiti rakastaa sinua ehdoitta. Äidinrakkautta ei tarvitse ansaita. Se vain on.