Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ihmissuhdetaitoja voi treenata. Kokeile näitä harjoituksia hankalissa tilanteissa.

Treeniaika: Muutama minuutti päivässä riittää. 
Näitä tarvitset: Omaa tahtoa ja säännöllistä treeniä.

1. Kun hermostuttaa

Ohje: Pysähdy vetämään henkeä: syvään sisään ja rauhallisesti ulos. Jo kolme pitkää hengitystä antavat aivoille lepoa. Kun on enemmän aikaa, tee pidempi hengitysmeditaatio, jossa käyt hengitellen läpi kehon eri osia.
Mihin auttaa: Kuulostaa kliseeltä, mutta vaikuttaa ihan oikeasti. Pitkät hengitykset rauhoittavat parasympaattista hermostoa ja hidastavat aivoissa liikkuvien miljardien hermosolujen välistä pommitusta. Pystyt keskittymään paremmin ja selkeyttämään ajatuksiasi.

2. Kun joku sättii sinua 

Ohje: Jos toinen ihminen alkaa kiihtyä, kuvittele ympärillesi läpinäkyvä kupla, jonka lasiin ilkeät sanat kolahtelevat. Katsot tilannetta kuin ulkopuolelta. Tai ajattele, että olet vahva puu, jonka juuret pysyvät syvällä maassa. Toisen tunteet heiluttelevat vain lehtiäsi. 
Miten auttaa: Vahvuuteen liittyvät mielikuvat lisäävät hermoston välittäjäaineena toimivien hormonien määrää ja auttavat ohittamaan päällimmäisen tunnereaktion, esimerkiksi koston. Saat tarmoa toimia rakentavasti.

3. Kun stressaat

Ohje: Suurin osa stressistä tapahtuu usein pään sisällä, mutta ajatukset vaikuttavat koko kehoon ja saavat stressin tuntumaan todellista isommalta. Silloin kannattaa luoda turvallisuuden tunnetta. Pysähdy, vie käsi vatsalle tai sydämen päälle. Pidä minuutti, hengitä. 
Miten auttaa: Kosketus ja sen lämpö rauhoittavat hermostoa ja antavat aivoille tiedon, että välitön vaara on ohi. Sydämen syke laskee.

4. Kun mikään ei onnistu

Ohje: Laita silmät kiinni ja luo onnellisia mielikuvia. Muistele ihania hetkiä lomamatkoilla tai visualisoi mieleesi lempipaikkasi, vaikkapa mökkilaituri. Pitkitä onnen tunnetta, kelli siinä muutama minuutti. 
Mihin auttaa: Mielikuvat stimuloivat oikeaa aivopuoliskoa, mikä auttaa aivojasi muodostamaan tunteen kokonaisuudesta. Pystyt suhteuttamaan asioita toisiinsa. Olisiko joku asia sittenkin ihan hyvin?

5. Kun rakkaus loppuu

Ohje: Harjoittele myötätuntoa itseäsi kohtaan. Tuo mieleen ihminen tai lemmikkieläin, jota kohtaan tunnet luonnostaan lempeyttä. Silitä myös itseäsi, kehu itseäsi päivittäin pienimmistäkin asioista. 
Miten auttaa: Myötätuntoiset mielikuvat vahvistavat aivojen hermoverkkoja, jotka luontaisestikin aktivoituvat empatiasta. Oksitosiinihormonin tuotanto lisääntyy, ja se auttaa selviämään paremmin myös sydänsuruista.

6. Kun et saa sanottua mitä tarkoitat

Ohje: Ota tilanteeseen etäisyyttä. Kirjoita ajatuksesi ylös. Tai tee mielessäsi harjoitus, jossa käyt läpi tilanteen niin, että se päättyy kuten haluat. 
Mihin auttaa: Kirjoittamalla jäähdytät aivojen päällimmäisiä reaktioita ja tekstijälki helpottaa ajattelua. Positiivisiin ajatuksiin perustuva mielikuvaharjoittelu jättää jäljet kokemusmuistiin ja voi jonakin päivänä muuttua ratkaisuksi.

+ Jos haluat oppia lukemaan ajatuksia

Ihmisten välinen tehokas kommunikointi perustuu enemmän yhteiseen rytmiin kuin järkeen. Mitä tietoisempi olet tunnetiloistasi ja kehosi olotilasta, sitä enemmän aktivoituvat ne aivojen osa-alueet, jotka ovat yhteydessä myös toisten ihmisten lukemiseen. Samat aivojen verkostot, jotka tuottavat tunteita, ymmärtävät myös muiden tunteita.Kun teet aivoharjoituksia säännöllisesti, voit oppia tulkitsemaan muita ihmisiä paremmin.

Lähteet: Rick Hanson & Richard Mendius: Buddhan aivot. Käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen (Basam Books 2011). www.ajattelunammattilainen.fi.

Välillä on ihan okei keskittyä myös niihin sinkkuelämän hyviin puoliin.

Jostain syystä vallalla on käsitys siitä, että näin loppuvuonna kaikki haluavat olla mieluummin parisuhteessa kuin sinkkuja. Yhdysvalloissa puhutaan jopa cuffing seasonista eli sesongista, jona kaikkein vannoutuneinkin sinkku alkaa pohtia, että parisuhde saattaisi sittenkin olla kiva juttu.

Mutta ovatko talven kylmyys ja juhlapyhien vietto jonkun kainalossa riittävän hyviä syitä pariutua? Sosiaalisessa mediassa muistutellaan parhaillaan sinkkuuden hyvistä puolista, kenties vastaliikkeenä kuluvan vuodenajan parisuhdekeskeisyydelle.

Sinkkuuden iloja on jaettu kasapäin Twitterissä tunnisteella #WhenImNotDating. Sekä parisuhteessa että sinkkuudessa on tietenkin sekä hyvät että huonot puolensa, mutta nämä päivitykset saavat sinkkuuden kuulostamaan aika hiton upealta.

Poimimme twiiteistä parhaat syyt pysyä sinkkuna.

1. Voi tehdä ihan mitä haluaa

No ihan kuin parisuhteessa ei muka voisi toteuttaa itseään, mutta sinkkuna asioista ei tarvitse neuvotella sitäkään vähää. Ei kompromisseja!

2. Kaikki on omaa

Koko pitsa/karkkipussi/kirsikkatomaattirasia vain itselle, aah.

3. Voi olla juuri niin karvainen tai karvaton kuin haluaa

Kyllä, joskus karvoja tulee ajeltua myös miellyttämisen vuoksi, vaikkei sinänsä olisi mikään pakko.

4. Säästyy rahaa

Deiteillä käyminen saattaa tulla hitsin kalliiksi.

5. Itsetunto ei romahtele

Ei toiveita, ei pettymyksiä.

6. Jää enemmän aikaa hemmottelulle

Deiteillä ravaaminen vie rahan lisäksi aikaa. Joskus on ihanaa olla koko ilta yksin omassa rauhassa ja ihan vain hemmotella itseään.

7. Deittailemattomuus on hauskaa

Ei hauskanpidon tarvitse olla aina muista ihmisistä kiinni.

8. Epämiellyttävät kohtaamiset jäävät väliin

Voit tapailla vain lempi-ihmisiäsi!

9. Harrastuksiin voi todella paneutua

Koko kämppä kasveille? Sinkkuna siitäkään ei tarvitse neuvotella.

Mikä sinkkuudessa on mielestäsi parasta? Keskustele kommenteissa!

Empatiakirjailija Sami Kedon mukaan myötätunto toisia kohtaan on myös asennekysymys.

Mikä tekee meistä empaattisia?

Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, joilla ei ole mitään – mutta jotka ovat aina valmiita antamaan sitä vähästäänkin muille. Tarinan toisella laidalla ovat rikkaat ja etuoikeutetut. Heillä olisi, millä auttaa, mutta myötätunto puuttuu.

Ihan niin yksinkertainen maailma ei ole, mutta empatiasta tietokirjan kirjoittanut Sami Keto kertoo, että kyky empatiaan tosiaan saattaa heiketä, kun ihminen rikastuu tai nousee yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalle. 

– Tämä on havaittu todella monessa yhteydessä, Keto sanoo.

Yksi syy rikkauden ja empatian käänteiseen riippuvuuteen on se, että reiluus on Kedon mukaan useimmille ihmisille hyvin tärkeää. Jos siis ihminen on epäreilun korkeassa asemassa, hänen täytyy jotenkin pystyä perustelemaan ja oikeuttamaan eriarvoinen asema itselleen. 

– Jotta pystytään tasaamaan tilanne, alempana olevien arvoa pitää vähän laskea ja ajatella, että minä ansaitsen etuoikeuteni ja muut tekevät jotakin väärin.

Eriarvoisuus vaikuttaa empatiaan

Empatian määrä liittyy myös yhteenkuuluvuuden ja keskinäisriippuvuuden kokemuksiin. Ne, joilla on paljon rahallista tai sosiaalista pääomaa, ovat vähemmän riippuvaisia toisistaan ja samastuvat toisiin vähemmän, mikä selittää heikompaa empatiakykyä. 

– Eliitti kokee yhteenkuuluvuutta omassa piirissään, vähävaraiset laajemmin, Keto tiivistää. 

Hän kertoo, että yhteiskunnan eriarvoistumisen on kuitenkin havaittu johtavan siihen, että myös hierarkiassa alimpina olevat kokevat entistä vähemmän yhteenkuuluvuutta ylempänä olevia kohtaan. Eriarvoisuus siis heikentää ihmisten empatiakykyä ylipäätään.


Empatiaa voi suunnata

Sami Kedon mukaan empatia on oleellinen osa ihmisyyttä, ja olemme kaikki enemmän tai vähemmän empaattisia. Se kuitenkin vaihtelee, mihin suuntaamme empatiamme. Empatian kokemista ohjaavat yhteiskunnan rakenteet ja kulttuuriset kertomukset.   

Osa meistä kokee myötätuntoa kedon kukkasiakin kohtaan, osa suhtautuu empaattisesti ainoastaan omaan lähipiiriinsä. 

”Usein empatia on tilannekohtaista.”

Esimerkiksi rasistisessa mellakassa vihaa huutava ihminen voi olla hyvinkin empaattinen, tosin suppeaa piiriä kohtaan. Myös voimakkaat negatiiviset tunteet nimittäin tarttuvat empaattiseen ihmiseen ja voivat viedä mukanaan.

– Usein empatia on tilannekohtaista. Totumme toimimaan toisissa tilanteissa empaattisesti ja toisissa epäempaattisesti. Se on myös asennekysymys; päättääkö, että tämä on sellainen tilanne, jossa ollaan empaattisia, Keto kertoo.

Piiri, jota kohtaan ihminen tuntee empatiaa, voi Kedon mukaan kutistua esimerkiksi tilanteessa, jossa ihmisen asema yhteisössä on epävarma tai jossa ihmisryhmien välillä on kilpailuasetelma.

Huomattavia empatiapuutteita on Kedon mukaan yleensä vain narsisteilla ja psykopaateilla. He pystyvät lukemaan kanssaihmisiään, mutta eivät jakamaan heidän tunteitaan – myötätunto puuttuu.