Eron jälkeen saakin tuntua tältä. Kuva: Shutterstock
Eron jälkeen saakin tuntua tältä. Kuva: Shutterstock

Tutkimuksessakin todettiin, että on luonnollista tuntea tuskaa eron vuoksi.

Kirjoitimme vähän aikaa sitten siitä, kuinka aivot tajuavat eroamisen jälkijunassa. Tieteen avulla on saatu selville, että aivojen jumittaminen menneessä tekee parisuhteen päättymisestä vaikeaa, ja saa eronneen tuntemaan, ettei eron tuottamasta kurjasta olosta pääse koskaan yli.

Ehkä niin on kuitenkin tarkoitettukin. Kenties eroamisen kuuluukin olla vaikeaa. Aiheesta kirjoittaa The Huffington Postin "avioerotoimittaja" (kaikkeen sitä ihminen erikoistuukin) Brittany Wong, joka kertoo alkuvuonna julkaistusta tutkimuksesta, jossa saatiin viitteitä siitä, että ihminen on suunniteltu kokemaan eron tuska ja siirtymään sitten eteenpäin.

On siis aivan luonnollista kärsiä suhteen päättymisen vuoksi – ja vähän poikkeuksellista, jos voi vain kohauttaa olkiaan ja siirtyä seuraavaan suhteeseen ilman, että romahtaa välissä.

Vaikka keho toimii niin kuin toimii, eroava itsekin voi vaikuttaa siihen, miten toipuminen etenee. Avioerojen asiantuntijat sekä eron kokeneet lukijat kertoivat The Huffington Postille parhaat vinkkinsä.

1. Ymmärrä, että erosta toipuminen ei tapahtu minkään tietyn aikaikkunan sisällä.

Hetkellisesti voi tuntua, että tästä se elämä taas alkaa, ja seuraavana päivänä sängystä nousemiseenkaan ei löydy syitä. Se on ihan ok ja pitää vain hyväksyä. Välillä kehitys on positiivista, välillä tulee takapakkia. Siitäkään ei kannata yllättyä, jos huono hetki yllättää vielä vuosien jälkeenkin.

2. Lapset tekevät eroamisesta vaikeampaa.

Syy on yksinkertaisesti se, että eksän tapaamiselta ei voi oikein välttyä, kun lapsista on pidettävä huolta yhdessä vielä eron jälkeenkin. Kun on yhteisiä lapsia, vanhemmat ovat toisiinsa kytköksissä lopun ikäänsä, vaikka suhde päättyisikin.

3. Usko, että pystyt menemään eteenpäin.

Jokainen on varmaan joskus kuullut, että erosta toipuminen kestää puolet siitä ajasta, jonka suhde kesti. Älä anna sellaisen ajattelun kahlita toipumisprosessiasi, vaan muistuta itsellesi, että voit siirtyä eteenpäin silloin, kun hyvältä tuntuu. Toipumista ei tarvitse katsoa kalenterista. Ole avoin uusille mahdollisuuksille.

4. Tee itsellesi selväksi, kuka olet.

Eron jälkeen on hyvä keskittyä itseensä ja miettiä, mikä elämässä on tärkeää. Suhde saattaa muuttaa identiteettiä, mutta kariutuneen liiton ei kannata antaa määritellä itseä. Toipumista helpottaa, kun löytää luottamuksen itseensä.

5. Muista, että menneisyyden taakka saattaa pudota harteilta aivan yllättäen.

Jonakin hetkenä se vain tapahtuu. On lohdullista tietää, että menneestä pääsee yli ennemmin tai myöhemmin. Toipumisesta ei kannata ottaa paineita, sillä sitä ei varsinaisesti voi jouduttaa.

6. Opettele arvostamaan hyviä hetkiä.

Vaikka suhteen päättyminen on ikävää, matkan varrelle mahtui varmasti myös hyviä hetkiä. Muistele niitä kunnioituksella, ihan oman hyvinvoitisikin vuoksi. Pelkkä katkeruus ei kannata.