Kodin Kuvalehti
”Muistan vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen, miltä ero alussa tuntui: täydelliseltä näköalattomuudelta, kuin olisin ollut yksin autiomaassa. Siitä huolimatta kriisi kääntyi voimavaraksi”, Marika Rosenborg sanoo. Kuva: Samuel Glassar
”Muistan vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen, miltä ero alussa tuntui: täydelliseltä näköalattomuudelta, kuin olisin ollut yksin autiomaassa. Siitä huolimatta kriisi kääntyi voimavaraksi”, Marika Rosenborg sanoo. Kuva: Samuel Glassar

Erovan päässä risteilevät pelko ja pettymys. Miten itseään voi silloin auttaa parhaiten? Terapeutti Marika Rosenborg vastaa erokysymyksiin Kodin Kuvalehden Eroterapiaa-nettisarjassa. Nyt hän kertoo viisi lohtulausetta heille, joiden erotuska on suurimmillaan.

1. Rakkaus pysyy sinussa (vaikka ei siltä ehkä tunnu). 

Erotuska syntyy menettämisen tunteesta. Olet varma, että rakkaus on poistunut elämästäsi, ja tilalla on pelkkää tyhjyyttä.

Näinhän asia ei oikeasti ole. Rakkaus pysyy elämässäsi, jos niin päätät, ei sitä yksi ero karkota.

– Rakkaus on jotain paljon suurempaa ja vahvempaa kuin yksittäinen ihmissuhde. Se on elämänvoima, josta kumpuaa kaikki myönteinen, terapeutti Marika Rosenborg sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ratkaisevinta erosta selviytymisessä onkin se, että oivaltaa rakkauden merkityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Sitkeän lempeää asennetta. Sitä, että tunnistat omat turvaihmisesi ja rakkaat luottotyyppisi, ja arvostat heitä.

Sitä, että jaksat murheestasi huolimatta lähteä ulos, katsoa ympärillesi, huomata vastapuhjenneet lehdet, nauttia hyvästä romaanista tai tv-sarjasta, kiinnostua mistä tahansa surusi ulkopuolella.

Ja etenkin sitä, että päätät eron keskellä tykätä itsestäsi – kaikin tavoin.

– Voit rakastaa itseäsi lohduttaen, armahtaen, kärsivällisesti tai kannustavasti. Voit rakastaa taitojasi, joista saat iloa. Voit miettiä, mitkä kauniit puolesi jäivät entisessä suhteessasi piiloon, ja antaa niille viimein huomiota, Rosenberg sanoo.

– Ota tavoitteeksesi rakentaa itseesi mahdollisimman hyvä ja arvostava suhde. Kun vahvistat suhdetta omaan itseesi, huomaat, että rakkauden kokeminen on mahdollista missä vain. Jopa yksin.

Hylätyksi tuleminen näkyy aivoissa samoilla alueilla kuin fyysinen kipu.  

Eroaminen siis sattuu. Siksi itseään kannattaa hoivata hellästi kuin toipilasta: syömällä hyvin, tapaamalla lempi-ihmisiään, liikkumalla ja nukkumalla.

– Tosin nukkuakin voi liikaa. Itse pakenin erotuskaani aikoinaan nukkumiseen. Aina kun olin turhautunut, menin nukkumaan, vaikka olin jo nukkunut pitkän yön. Mikä tahansa toiminta muuttuu haitalliseksi, jos sen kautta yrittää paeta vaikeita tunteita.

2. Arvosi kirkastuvat.

Ero on aina pettymys. Yksikään ihminen ei parisuhdetta aloittaessaan tavoittele sitä.

– Toisaalta ero voi olla myös ainutlaatuinen kasvukokemus ja portti parempaan elämään, Marika Rosenborg sanoo.

– Ero ei ole vain yhden aikakauden loppu, vaan se voi olla uuden ja onnellisemman ajan alku. Ihminen kestää suuriakin menetyksiä, jos näkee niissä merkityksen.

Erotessa itsestään on pakko ottaa vastuu, huvittipa tai ei. Rinnalla ei ole enää ketään, jota voisi syyttää omista valinnoista tai valitsematta jättämisistä. 

– Eron ansiosta ihmiseltä katoaa viimeinenkin mahdollisuus vierittää vastuu omasta hyvinvoinnistaan toisen harteille, Rosenborg sanoo.

Se voi johtaa mahtaviin asioihin: arvojen kirkastumiseen, haaveiden toteuttamiseen, omannäköiseen ja merkitykselliseen elämään.

 – Onnellisuus on jokaisen omalla vastuulla, sitä ei voi rakentaa kenenkään toisen varaan. Onni tulee siitä, että voi elää omia arvojaan todeksi.

Jos arvoja on vaikea hahmottaa, tee seuraava harjoitus: 

Mieti, mitkä ovat luovuttamattomia arvojasi. Ne ovat asioita, jotka ovat niin tärkeitä, ettet pysty neuvottelemaan niistä parisuhteessa, esimerkiksi valehtelu, uskottomuus ja päihteiden väärinkäyttö.

Listaa ylös viisi arvoa, joista et voi tinkiä.

Pystyitkö toteuttamaan arvojasi entisessä parisuhteessasi? Pystytkö toteuttamaan niitä nyt?

3. Turvapaikkasi on nykyhetkessä.

Eroprosessiin kuuluu menneiden vatvominen. 

Vellonta alkaa helposti ahdistaa, joten vastapainoksi kannattaa harjoitella hetkessä elämistä. Harjoitus voi olla näinkin yksinkertainen:

Ole yksin hiljaisuudessa ja toista mielessäsi tai ääneen sinulle sopivaa lausetta, kuten: ”Kaikki on hyvin” tai ”Olen turvassa”.

Olipa menneisyydessä tapahtunut mitä tahansa, nyt se on ohi. Turvapaikkasi on nykyhetkessä. Sinulla ei ole mitään hätää juuri nyt.

 – Kannattaa hyväksyä sekin, että kaikkiin eroon liittyviin kysymyksiin ei välttämättä saa koskaan vastausta. Osa asioista jää väistämättä tiedostamattomiksi, vaikka niitä miettisi vuosia, Marika Rosenborg sanoo.

4. Koko ajan ei tarvitse olla urhea.

Hyväksy se, että välillä tuntuu ihan kamalalta. Yritä ottaa vaikea tunne vastaan, itke jos itkettää.

Tunteen kestäminen vie sinua toipumisessa eteenpäin, ja pahinkin tunne menee aina ohi.

– Joskus ihan vain suostuminen ja antautuminen hankalille tunteille voi kantaa vaikean paikan yli, Marika Rosenborg sanoo.

Muista, että rakkaussuhteen päättyminen sattuu silloinkin, kun se on välttämätöntä.

– Ero sattuu aina molempiin. Myös jättäjään.

Ero ei vie kaikelta yhdessä kokemaltanne arvoa. Suhteenne on voinut olla aito ja ainutlaatuinen, vaikka se olisi nyt ohi. 

5. Eron käsittelyssä ei ole takapakkeja.

Syvin erosuru voi kestää vuoden, joskus pidempäänkin.

Tyypillistä on, että sen aikana tunteet vaihtelevat. Välillä olo on lamaantunut tai vihainen, välillä täynnä helpotusta ja iloa.

Olo voi vaihdella äärilaidasta toiseen viikoittain, joskus jopa saman päivän aikana.

– On tyypillistä, että viisi viikkoa menee ihan hyvin ja yhtäkkiä tuleekin kaamea viikonloppu, jolloin tekee mieli vain itkeä peiton alla, Marika Rosenborg sanoo.

– Sitä ei tarvitse säikähtää. Eron käsittelyssä ei ole takapakkeja, ja vaikeatkin tunteet vievät eteenpäin.

Jutun lähteenä käytetty haastattelun lisäksi Marika Rosenborgin kirjaa Sinä selviät kyllä – Erovuoden matkaopas (Hidasta elämää 2018).

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Marika Rosenborg

Olen iloinen että hyödyit ajatuksistani, Anna Sillanpää teki hienon artikkelisarjan ja osasi kiteyttää hyvin haastatteluhetkemme tärkeimmät kohdat. Hyvää kevättä!

Kiitos tästä jutusta. Lyhyt ja ytimekäs, auttoi jäsentämään omia tunteita. Eronnut 3kk sitten ja välillä kaikki hyvin ja välillä tuntuu, että maailma katoaa alta. Kiitos 💛

Sisältö jatkuu mainoksen alla