ET
Itselleen anteeksi antaminen on usein kaikkein vaikeinta. Silloin joutuu myöntämään, ettei ole virheetön. Kuva: Shutterstock
Itselleen anteeksi antaminen on usein kaikkein vaikeinta. Silloin joutuu myöntämään, ettei ole virheetön. Kuva: Shutterstock

Kun joutuu loukatuksi, kielteiset tunteet voivat saadavallan elämästä. Harjoittelemalla anteeksiantoa annat itsellesi rauhan ja pääset eteenpäin.

1. Harjoittele

Anteeksiantoa voi harjoitella, sillä se perustuu tahtoon. Se ei tarkoita vääryyden hyväksymistä, vaan sitä, että tunnustaa ihmisen vajavuuden.

Vihanpidosta ole mitään apua, sillä se ei tee tehtyä tekemättömäksi. Anteeksianto ei aina tarkoita sovintoa: päämääränä on oma mielenrauha.

2. Olo helpottuu

Anteeksi antaminen vähentää vihaisuutta, masennusta ja stressiä. Se lisää myönteisiä tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uniongelmat helpottuvat ja terveys paranee. Energia vapautuu hyödyllisempään käyttöön. Anteeksiantoa harjoittavasta tulee usein ajan myötä myös jämäkämpi pitämään puoliaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Anteeksi itselle

Itselleen anteeksi antaminen on usein kaikkein vaikeinta. Silloin joutuu myöntämään, ettei ole virheetön.

Jos itselleen ei voi olla armollinen, jää helposti syyllisyydentuntonsa vangiksi. Kun oppii antamaan itselleen anteeksi, on helpompi pyytää anteeksi ja antaa anteeksi toiselle.

4. Puhu ensin

Anteeksianto ei yleensä onnistu ennen kuin loukattu tuntee, että hänen kokemuksensa ja tunteensa ovat tulleet kuulluiksi.

Pidä huolta, että saat ensin purkaa mieltäsi jollekin, joka todella kuuntelee. Voi olla viisainta kääntyä ammattiavun puoleen.

5. Alitajunta töihin

Sano iltaisin sängyssä muutaman kerran mielessäsi anteeksiannon kohteen nimi ja ”minä annan sinulle anteeksi”. Kun nukahdat, sanat alkavat tehdä töitä piilossa olevien tunteiden kanssa.

Voit aloittaa harjoituksen, vaikket olisi vielä aidosti valmis antamaan anteeksi.

6. Päästä irti

Aluksi kielteiset tunteet voivat jyllätä mielessä, mutta vähitellen hyvä olo lisääntyy.

Älä pelästy voimakkaita tunteita vaan mieti, mihin toimintaan ne sinua haastavat. Anteeksianto helpottuu myös, kun ymmärtää, ettei se tarkoita unohtamista vaan irti päästämistä.

Lähteet: tuulikkisaaristo.com, terveyskirjasto.fi, hyvaterveys.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla