Eikä mitä tahansa askelta vaan dynaamista askelta. Itseluottamusvalmentaja opastaa.

Sellainenkin ammatti on olemassa kuin itseluottamusvalmentaja, confidence coach. Ennen kuin voit itse luoda uran sellaisena, kannattaa lukaista seuraavat, confidence coach Annie Ashdownin Psychologies-lehdelle antamat itsevarmuuden parantamisvinkit.

Vinkit ovat tyyppiä "helpommin sanottu kuin tehty", mutta askel kerrallaan! Varsinkin hyvin vaatimattoman henkilön kannattaa edetä varovasti eikä ottaa koko pakettia käyttöön yhtenä maanantaiaamuna, jotteivät työkaverit soita ambulanssia. Itsevarmuuskuurin taustamusiikiksi sopii Julie Andrewsin esittämä Confidence In Me elokuvasta Sound of Music.

1. Valitse aamulla tämä päivän ajatuksesi. Siis samaan tapaan kuin mietit, mitä panet päällesi. Vaatii vähän harjoittelua, koska on aktiivisesti muutettava ”mitähän tästäkin taas tulee” -mietteet positiivisempiin, onnistumisia ennakoiviin aatoksiin.

2. Koeta suhtautua uudella tavalla hylkäämisiin. Vastoinkäymisiä, pakkeja ja huonoa palautetta tulee aina välillä. Sellaisesta on helpointa lannistua, mutta samalla murenee itsetunto. Entä jos yrittäisit ajatella, että pettymyksillä on jokin kosminen tarkoitus: universumi koettaa niiden avulla kertoa, että jotain mahtavaa on tulossa, kun ensin koetellaan vähän.

3. Unohda kokonaan, että sinulla on heikkouksia. Tai älä ainakaan mainitse niistä ihmisille. Mainosta mieluummin sitä, mitä osaat, vähän kuin työhakemuksissa. Omista vaikeuksista valittaminen on siitä turhaa, että puolta kuulijoista ei kiinnosta, ja toisesta puolikkaastakin vain osa tuntee myötätuntoa. Loput ovat vahingoniloisia.

4. Vähennä aikaa, jota vietät kriittisten ihmisten kanssa. Negatiivinen mieliala tarttuu ja leviää helposti, ja uhkaa uutta itsevarmuuttasi. Saatat vahingossa alkaa esittää keskinkertaista, jotta muut eivät tunne oloaan uhatuksi.

5. Tärkeää: älä ruoski itseäsi. Jos meinaat ajatella, että ”miten minä nyt tuolla tavalla mokasin”, ”en osaa” ja ”miksi minä”, vaihda levyä. Kuuntele tarkasti, ja kuule sisimpäsi sanovan ”pärjään hienosti!”.

6. Unohda vertaileminen. Aseta itsesi kuvitteelliselle jalustalle, koska olet ainutlaatuinen. Voit katsella maailmaa jalustaltasi alaviistoon: siellä on muita ihmisiä, jotka ovat omia ainutlaatuisia itsejään. He eivät käy kanssasi mitään taistelua.

7. Huolehdi omista tarpeistasi. Rankaisemisen sijasta kuuntele, mitä tarvitset. Halauksia, liikuntaa, palkankorotuksen, lisää unta, enemmän hauskuutta vai vähemmän töitä? Älä jää haaveiden asteelle vaan lisää elämääsi vähitellen asioita, joita tunnet tarvitsevasi. Tekee hyvää.

Lue myös:

Kehitä sinäkin itsellesi katteeton itseluottamus

Kuusi lausetta, joilla pilaat itsetuntosi

Tämän taikasanan pitäisi vähentää ahdistusta – kokeile huviksesi