Eikä mitä tahansa askelta vaan dynaamista askelta. Itseluottamusvalmentaja opastaa.

Sellainenkin ammatti on olemassa kuin itseluottamusvalmentaja, confidence coach. Ennen kuin voit itse luoda uran sellaisena, kannattaa lukaista seuraavat, confidence coach Annie Ashdownin Psychologies-lehdelle antamat itsevarmuuden parantamisvinkit.

Vinkit ovat tyyppiä "helpommin sanottu kuin tehty", mutta askel kerrallaan! Varsinkin hyvin vaatimattoman henkilön kannattaa edetä varovasti eikä ottaa koko pakettia käyttöön yhtenä maanantaiaamuna, jotteivät työkaverit soita ambulanssia. Itsevarmuuskuurin taustamusiikiksi sopii Julie Andrewsin esittämä Confidence In Me elokuvasta Sound of Music.

1. Valitse aamulla tämä päivän ajatuksesi. Siis samaan tapaan kuin mietit, mitä panet päällesi. Vaatii vähän harjoittelua, koska on aktiivisesti muutettava ”mitähän tästäkin taas tulee” -mietteet positiivisempiin, onnistumisia ennakoiviin aatoksiin.

2. Koeta suhtautua uudella tavalla hylkäämisiin. Vastoinkäymisiä, pakkeja ja huonoa palautetta tulee aina välillä. Sellaisesta on helpointa lannistua, mutta samalla murenee itsetunto. Entä jos yrittäisit ajatella, että pettymyksillä on jokin kosminen tarkoitus: universumi koettaa niiden avulla kertoa, että jotain mahtavaa on tulossa, kun ensin koetellaan vähän.

3. Unohda kokonaan, että sinulla on heikkouksia. Tai älä ainakaan mainitse niistä ihmisille. Mainosta mieluummin sitä, mitä osaat, vähän kuin työhakemuksissa. Omista vaikeuksista valittaminen on siitä turhaa, että puolta kuulijoista ei kiinnosta, ja toisesta puolikkaastakin vain osa tuntee myötätuntoa. Loput ovat vahingoniloisia.

4. Vähennä aikaa, jota vietät kriittisten ihmisten kanssa. Negatiivinen mieliala tarttuu ja leviää helposti, ja uhkaa uutta itsevarmuuttasi. Saatat vahingossa alkaa esittää keskinkertaista, jotta muut eivät tunne oloaan uhatuksi.

5. Tärkeää: älä ruoski itseäsi. Jos meinaat ajatella, että ”miten minä nyt tuolla tavalla mokasin”, ”en osaa” ja ”miksi minä”, vaihda levyä. Kuuntele tarkasti, ja kuule sisimpäsi sanovan ”pärjään hienosti!”.

6. Unohda vertaileminen. Aseta itsesi kuvitteelliselle jalustalle, koska olet ainutlaatuinen. Voit katsella maailmaa jalustaltasi alaviistoon: siellä on muita ihmisiä, jotka ovat omia ainutlaatuisia itsejään. He eivät käy kanssasi mitään taistelua.

7. Huolehdi omista tarpeistasi. Rankaisemisen sijasta kuuntele, mitä tarvitset. Halauksia, liikuntaa, palkankorotuksen, lisää unta, enemmän hauskuutta vai vähemmän töitä? Älä jää haaveiden asteelle vaan lisää elämääsi vähitellen asioita, joita tunnet tarvitsevasi. Tekee hyvää.

Lue myös:

Kehitä sinäkin itsellesi katteeton itseluottamus

Kuusi lausetta, joilla pilaat itsetuntosi

Tämän taikasanan pitäisi vähentää ahdistusta – kokeile huviksesi

Rakkauskikat pelastavat, kun tuntuu, että suhde jää kaiken muun jalkoihin.

Hyvästäkin parisuhteesta voi tulla huono, jos sen pitäminen korkealla tärkeysjärjestyksessä unohtuu. Joskus elämässä kuitenkin tulee kiirettä tai vaikea vaihe, ja suhde tipahtaa väkisinkin alemmas prioriteettilistalla.

Silloinkin voi tehdä edes ihan vähän, jotta suhde pelastuisi tai voisi paremmin!

Psykologi Eli Finkelin love hacksit eli rakkauskikat ovat tekniikoita, jotka onnistuvat vähällä vaivalla ja jopa ilman suhteen toisen osapuolen yhteistyötä. Hän on testannut niiden toimivuutta tutkiessaan tuhansia parisuhteita.

– Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa. Avioliitosta ei tule upeaa, mutta asiat paranevat selvästi, Finkel sanoo The New York Timesin jutussa, jossa esitellään myös muutama kokeilemisen arvoinen kikka.

Myönnettäköön, että nämä ”kikat” ovat helppoja ja nopeita, jos niitä vertaa vaikkapa pitkään putkeen pariterapiaistuntoja. Mutta ei omien ajatusmalliensa muuttaminen aina niin helppoa ole. Siinä kuitenkin auttaa, että alkaa kiinnittää huomiota omiin tekoihinsa sekä mietteisiinsä ja pohtii, mistä ne johtuvat. Rakkauskikat pakottavat miettimään näitä asioita.

1. Riidan tarkkailu ulkopuolelta

Eli Finkel seurasi avioparien elämää kahden vuoden ajan ja huomasi, että ensimmäisen vuoden aikana parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan väheni. Sen jälkeen osa pareista sai pienen tehtävän. Riitatilanteissa heitä kehotettiin kuvittelemaan itsensä riidan ulkopuoliseksi, neutraaliksi tarkkailijaksi, joka haluaa molemmille osapuolille vain hyvää. Mitä tämä henkilö ajattelisi parin välisestä erimielisyydestä? Löytäisikö hän siitä jotain positiivista?

Uudenlainen suhtautuminen riitoihin sai aikaan sen, että parien tyytyväisyys suhdettaan kohtaan säilyi. Niiden parien, joille ei annettu riitelyohjeistusta, tyytyväisyys laski edelleen.

”Se vie vain muutaman minuutin kuukaudessa.”

2. Parisuhteen kiitollisuuspäiväkirja 

Toisessa kokeessa parisuhteessa olevia neuvottiin kirjoittamaan kerran viikossa ylös, mitä heidän puolisonsa on tehnyt suhteen eteen. Toisen ryhmän henkilöitä pyydettiin kirjaamaan, mitä he itse ovat tehneet suhteensa hyväksi.

Omien hyvien tekojen huomioinen lisäsi sitoutuneisuutta hieman, mutta kumppanin panostuksen arvostaminen vahvisti sitoutumista huomattavasti. Arjessa ei välttämättä tule huomanneeksi asioita, joista on kumppanilleen kiitollinen, joten kerran viikossa on hyvä pysähtyä ja miettiä, mikä upea tyyppi vierellä onkaan!

3. Innostu vaikka väkisin

Olemme kirjoittaneet useaan otteeseen parisuhdetutkija John Gottmanista. Hänen mukaansa parhaiten pärjäävät ne, jotka suhtautuvat puolisonsa lähestymisyrityksiin myönteisesti. Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa ja vielä vastatakin innostuneesti.

Ihan sama mitä kumppani sanoo, pitäisi osoittaa kuunnelleensa.

Myös Eli Finkel on samoilla linjoilla. Hänkin on huomannut, että positiiviset keskustelut lähentävät pariskuntia. Siksi hän neuvookin, että kun kumppani kertoo päivän onnistumisistaan, olisi parempi näyttää innostuksensa äänensävyn ja reaktioidensa avulla. Jaettu ilo on molempien ilo. Nosta siis katseesi kännykästä ja väännä hymy naamallesi vaikka väkisin – aito ilo yleensä seuraa perässä, kun edes vähän yrität.

4. Hyvät yöunet prioriteettilistan kärkeen

Tämä ei ole mikään varsinainen rakkauskikka, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan univaje nakertaa parisuhteita erittäin tehokkaasti. Mitä paremmin saa levättyä, sitä todennäköisemmin riitatilanteisiin osaa suhtautua lämmöllä ja kärsivällisyydellä.

Nukkuminen kannattaa siis ottaa tosissaan! Pelkän väsymyksestä valittamisen sijaan kannattaa järjestää arkensa niin, että uni on laadukasta ja sitä saa riittävästi. Voi vaikka päättää, että alkaa pitää kiinni järkevistä nukkumaanmenoajoista. Hyviä vinkkejä löydät esimerkiksi tästä jutustamme: ”Viisas ihminen arvottaa unen erittäin korkealle”

Onko mitään hienompaa kuin olla kaveri oman äitinsä kanssa? Listasimme syyt, miksi ystävyys oman äidin kanssa on parasta ikinä.

  1. Äiti pitää aina puolesi. Hän on tässä maailmassa se, johon voit kaikkein eniten luottaa. Vaikka tunnustaisit kaikki kauheimmat syntisi hänelle, hän ei hylkää sinua.
  2. Äiti syö ravintola-annoksesi loppuun. Kehtaisitko pyytää samaa kaveriltasi?
  3. Äiti uskaltaa nostaa kissan pöydälle. Liian moni ystävä kiertelee ja kaartelee, eikä sano suoraan, jos jokin häiritsee. Äiti uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne ovat.
  4. Äiti uskoo sinuun aina. Vaikket itsekään uskoisi itseesi.
  5. Voitte heittää miten hurttia huumoria tahansa. Huonoja vitsejä ei tarvitse häpeillä, sillä olette huumorintajultanne yhtä kieroutuneita.
  6. Tykkäätte samoista ruoista. Ei turhaa kinastelua siitä, mikä maistuu kenellekin. Olettehan syöneet samaa ruokaa yhdessä aikojen alusta asti.
  7. Äiti maksaa shoppailusi. Jos löydätte yhdessä ihanan paidan, on melkein itsestäänselvyys, että äiti tarjoutuu maksamaan sen.
  8. Äiti näkee heti, jos jokin on vialla. Äidille ei tarvitse selitellä, jos sinulla on huono päivä. Hän myös tietää, mitä tehdä, että päiväsi paranisi.
  9.  Äidin silmissä olet hienointa, mitä tässä maailmassa on. Vähempikin ihailu vetää nöyräksi.
  10. Äiti rakastaa sinua ehdoitta. Äidinrakkautta ei tarvitse ansaita. Se vain on.