Kodin Kuvalehti
”Jos huomaat puhuvasi eron aikana itsellesi rumasti, tee aina väliintulo ja muuta äänensävyä”, Marika Rosenborg sanoo.
”Jos huomaat puhuvasi eron aikana itsellesi rumasti, tee aina väliintulo ja muuta äänensävyä”, Marika Rosenborg sanoo.

Eikö enää kiinnosta seurata ex-kumppanin päivityksiä somessa? Onnea, olet eroprosessissasi voiton puolella!

Terapeutti ja eroasiantuntija Marika Rosenborg listasi seitsemän asiaa, jotka paljastavat, että olet toipumassa erosta:

1. Ymmärrät, ettei onnellisuutesi riipu ex-puolisosta.

”Tärkein muistutus ihmiselle, jota on satutettu suhteessa pahasti, on tämä: onnellisuutesi ei riipu ex-puolisostasi. Se riippuu vain itsestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onni syntyy elämällä omien arvojen mukaista elämää ja tekemällä hyviä tekoja itselle ja muille. Vaikka sinua kohtaan olisi tehty väärin, sinun itse ei tarvitse tehdä väärin. Vaikka sinulle tapahtuisi jokin kamala asia, sen ei tarvitse määritellä koko loppuelämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tapahtui mitä tahansa, voit jatkaa elämistä omien arvojesi mukaan. Kun vahvistat arvojasi, vahvistat itseäsi.”

2. Kun kerrot muille erostanne, sydänalaasi ei enää purista. 

”Tarkkaile tunteitasi, kun kerrot erostasi muille. Jos sinusta tuntuu helpolta mainita erosta, olet toipumisprosessissa jo pitkällä.

Jos rintasi alla muljahtaa joka kerta kun kerrot eronneesi, et ole vielä ihan hyväksynyt tilannetta.”

3. Huomaat, ettet ole ajatellut exääsi viikkoon.

”Irrottautumisen ensimmäinen merkki on usein se, että huomaat: Oho, en ole miettinyt exääni kertaakaan koko päivänä. Tai koko viikkona!”

4. Lakkaat seuraamasta ex-kumppaniasi somessa.

”Kun suhde loppuu, uudelle elämälle on raivattava tilaa.

Oloasi voi helpottaa, jos päätät, ettet tapaa lähiaikoina ex-kumppaniasi, et viestittele, et soita hetkeen etkä seuraa häntä somessa. Jos psyykkinen irrottautuminen tuntuu vaikealta, etäisyyttä on hyvä ottaa myös fyysisesti.” 

5. Pystyt antamaan anteeksi myös itsellesi. 

”Erotessa suurin suru voi kohdistua myös siihen, että olet pettynyt itseesi.

Olet ehkä pettänyt itse. Ehkä sinut on petetty. Oli eronne syy mikä tahansa, sinun on osattava antaa anteeksi myös itsellesi.

Anteeksianto tarkoittaa sitä, että uskot ansaitsevasi hyviä asioita, ja alat kohdella itseäsi arvostavasti ja rakastavasti.”

6. Käyttäydyt exääsi kohtaan ystävällisesti (tai vähintään asiallisesti).

”Niin kauan kuin ex-kumppanisi herättää sinussa vihan tunteita, eroprosessisi on kesken.

Viha on tunne, joka saa loukatun ihmisen tuntemaan itsensä hetkellisesti vahvaksi. Siksi siihen jää myös helposti koukkuun.

Vihaa ei kannata torjua, sillä sitä tarvitaan usein suhteesta irrottautumiseen. Sen jälkeen siitä on viisainta päästää irti.  Viha kannattaa purkaa terapeutille, ystäville, liikkumiseen, kirjoittamiseen – mihin tahansa, paitsi suoraan ex-kumppaniin.” 

7.  Alat hehkua.  

”Olen lanseerannut termin 'erohehku'. Se tarkoittaa vaihetta, jolloin eroon liittyvät vaikeimmat tunteet on käsitelty ja huomaat: juuri näinhän tämän piti mennä.

Kun olet erohehkuvaiheessa, säteilet niin, että sinulta saatetaan kysyä: oletko rakastunut?

Kyllä! Olen rakastunut itseeni! vastaat.

Kyseessä on täydellinen, aito rakastumiskokemus. Vaiheesta kannattaa nauttia, vaikka se ei ikuisesti kestäkään.

Erosta selviytyminen on sitä, että sanot elämälle taas kyllä. Alat puhua itsellesi kauniisti, huomioit itseäsi, näet edessäsi mahdollisuuksia ja valoisan tulevaisuuden. Tunnistat viimein myös kaiken hyvän ja kauniin, mikä suhteessanne oli, vaikka se päättyikin eroon.

Kun kiinnostut omasta elämästäsi enemmän kuin ex-kumppanisi elämästä, tiedät selviytyneesi.”

Tämä on Kodin Kuvalehden Eroterapiaa-sarjan neljäs osa. Vastaajana terapeutti ja eroasiantuntija Marika Rosenborg. Muut osat löydät alla olevista linkeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla