Minuutin tuumaustauko voi pelastaa joskus päivän. Kuva: Colourbox
Minuutin tuumaustauko voi pelastaa joskus päivän. Kuva: Colourbox

Kaipaatko piristystä työhösi? Kannattaa kokeilla 10 minuutin vinkkilistaa.

Se, miten vietät kymmenen ensimmäistä minuuttia työpaikallasi, määrittelee pitkälti tehokkuutesi loppupäiväksi.

Talouslehti Business Insider listasi, miten menestyvät ihmiset käynnistävät työpäivänsä. 

1. Tule töihin ajoissa

Saapumalla töihin sovittuun aikaan käynnistät aamusi vähemmän stressaavalla tavalla. Tämän noudattaminen vaatii myös täsmällistä herätystä, johon ei kuulu torkuttaminen.
Lue myös: 10 merkkiä siitä, että sinulla menee hyvin – vaikket itse tajua sitä

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Rauhoita minuutti mietiskelylle

Parhaat tulokset saat, kun hengähdät hetken ja pidät pohdiskelutauon. Kysy itseltäsi, missä olet nyt, missä olet ollut ja minne olet menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Kerää läsnäolosta voimaa

Kun keskität ajatuksesi nykyhetkeen, hallitset päiväsi rytmin – etkä anna päiväsi hallita sinua.

4. Paranna mukavuuttasi

Ei ole ihan sama, millaiselle tuolille istut ja missä pidät tärkeimpiä asioitasi työpisteelläsi. Vietä minuutti tarkistaen tuolisi säädöt.

5. Järjestä työpöytäsi

Etkö ole tyytyväinen työpöytäsi näkymään? Tai etkö löydä pöydältäsi aina kaikkea? Sen järjestämiseen menee muutama minuutti. Käytä ne – ja samalla saat järjestettyä myös ajatuksesi.

6. Venyttele ja kävele

Varsinkin jos istut suurimman osan työajastasi, ota jo aamuohjelmaasi pienoinen taukojumppa. Venyttele, seiso tai vaikkapa hypi parantaaksesi verenkiertoa.

7. Priorisoi haasteet

Kukapa ei tarttuisi ensimmäisenä aamulla tärkeimpiin tehtäviinsä? Tehtävälistat ja priorisointi auttavat tässä, mutta monelta unohtuu yksi merkittävä asia: aamulla energia on huipussaan, tartu siis silloin kaikkein haastavimpiin töihin – jotka muuten ehkä siirtäisit tuonnemmaksi.

8. Vietä hetki visualisoiden

Vietä hetki miettien päiväsi tärkeimpiä hommia ja kuvittele mielessäsi niiden prosessit.
Miten pääset tavoiteltuun tulokseen? Luo positiivinen kuva projekteistasi ja etene niiden tahtiin, niin saat toivomasi lopputuloksen.

Kuva: Colourbox
Kuva: Colourbox

 

9. Skannaa sähköpostisi

Älä tuhlaa koko aamuasi sähköpostien lukemiseen! Katso yhdellä silmäyksellä sähköpostisi tärkeimmät viestit; ehdit kyllä lukea ja vastata niihin myöhemmin päivällä.
Lue myös: Tärkeä sähköposti lähetettävänä? Lähetä se tähän aikaan

10. Varaudu keskeytyksiin

Jokaiseen työpäivään kuuluu keskeytyksiä, mutta asioita tulee ja menee. Kun valmistaudut häiriötekijöihin jo aamusta, ne eivät tunnu enää niin pahoilta päivän aikana.

11. Sano ei

Kyllä, sinä olet pomosi käytettävissä – mutta et aina. Jos hän tai kollegasi tarvitsee sinua kesken tärkeän tehtäväsi tai tapaamisen, sano diplomaattisesti, että et ole käytettävissä sillä hetkellä. Tarjoudu auttamaan toisena ajankohtana.

12. Vältä negatiivisuutta

Aamu on pahin aika hankalissa asioissa vellomiseen. Unohda varsinkin eilisillan tai aikaisen aamun murheet ja keskity hyviin asioihin elämässäsi.

13. Anna hymysi loistaa

Muistatko milloin nauroit töissä? Tai edes hymyilit? Sanotaan, että nauru pidentää ikää, mutta se myös vapauttaa elimistössä endorfiinejä samaan tapaan kuin kuntoilu. Naura leveästi edes kerran päivässä, mieluiten heti aamulla. Hyvä mieli leviää helposti, ja jokaisella on parempi päivä.
Lue myös: Kunnon nauru toimii joskus kuntoilun korvikkeena

14. Tervehdi kaikkia

Hyvää huomenta -tervehdys ei vie aikaasi eikä energiaasi, mutta se voi lisätä jälkimmäistä. Varsinkin jos olet itse pomo, tervehdi aina kollegoitasi. Ystävällinen ele heti aamusta tekee olon kaikille miellyttävämmäksi.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla