Ota mallia kunkusta. Kuva: Shutterstock
Ota mallia kunkusta. Kuva: Shutterstock

Terve itsevarmuus tekee elämästä parempaa.

Itsensä kanssa hyvin juttuun tuleva ihminen on parasta seuraa muille – ja itselleen. Siksi tervettä itsevarmuutta sietäisi olla jokaisella. Lifehackin mukaan itsevarman ihmisen tunnistaa ainakin näistä merkeistä:

1. Hän ei viljele tekosyitä.

Kun hän saapuu tapaamiseen myöhässä, hän pyytää yksiselitteisesti anteeksi eikä aloita hätääntynyttä monologia ruuhkasta, karseasta säästä ja töppäilevistä autoilijoista.

2. Hän hoitaa asiat jo tänään.

Itsevarma tyyppi tietää, ettei ”sitten joskus” ole pätevä ajanmääre.

3. Hän ei rassaa loputtomasti päätään muiden mielipiteillä.

Hän on tajunnut, että kaikkia ei ihan oikeasti voi miellyttää. Siitä pääsemmekin kohtaan 4:

4. Hänen ei tarvitse miellyttää kaikkia.

Hän ei revi housujaan, vaikka aivan joka vastaantallaaja ei pitäisikään hänestä. Itsevarmalla ihmisellä on liian kiire nauttia elämästä.

5. Hän ei tuomitse ketään.

Itsensä kanssa sujut olevan ihminen voi turhan hyvin, jotta viitsisi arvostella muita.

6. Hän ei tarvitse kenenkään lupaa.

Tämä tyyppi ei kysele kaverin mielipidettä joka asiasta, vaan uskaltaa toimia omin päin. Eli:

7. Hän luottaa omaan arvostelukykyynsä.

Itsevarma ihminen ei ota itsestäänselvyytenä mitä sattuu. Hän pureksii saamansa tiedon oman elämänkokemuksensa valossa ja osaa olla kriittinen.

Lue myös:

Näitä asioita henkisesti vahva ihminen ei tee – teetkö sinä?

Kehitä sinäkin itsellesi katteeton itseluottamus – menestyt varmasti

Kuusi lausetta, joilla pilaat itsetuntosi

Oliko tavoitteissasi kivuliaaseen eroon kiinnijääminen? Tästä muistilistasta on hyvä lähteä liikkeelle.

1. Pidä yhteyttä.

Lähde liikkeelle vaivaannuttavan tiiviistä yhteydenpidosta. Käytä kaikkia mahdollisia viestimiä rajoittamatta kommunikointia pelkkiin pitkiin puheluihin. Myös hänen työsähköpostinsa ja Instgraminsa ovat kelpo osoitteita muistutuksille olemassaolostasi.

2. Kiellä kaikki.

Sulkeudu täysin ja anna negatiivisten tunteidesi patoutua. Purkautumisvaiheesta tulee paljon jännempää.

3. Ehdota yhteenpalaamista…

…joka toinen päivä. Muuta mieltäsi niin usein kuin mahdollista ja jätä viimeisistä käänteistä hänen vastaajaansa vuoroin syyllistäviä, vuoroin rakastavia ääniviestejä.

4. Puhu ex-kumppanistasi pahaa.

Kerro vahvasti väritetty ja eksääsi demonisoiva versio tapahtumista kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Sujauta joukkoon henkilökohtaisia salaisuuksia, joita olette jakaneen keskenänne onnellisina aikoina.

5. Avaudu hänen lähipiirilleen.

Hänen kavereihinsa törmätessäsi anna palaa. Onhan heidän hyvä tietää näkökulmasi asiaan.

6. Vakoile.

Tarkista päivittäin hänen kuulumisensa somesta. Pidä samalla silmällä hänen perheensä, futiskavereidensa ja lukioaikaisen ihastuksen puuhia.

7. Sulje ystäväsi ulos elämästäsi.

Pysyttele kaukana ymmärtäväisistä kuuntelijoista. Heillä on tapana nopeuttaa erosta selviämistä huolestuttavan paljon.

8. Tee itsellesi soittolista yhteisistä biiseistänne.

Kuuntele sitä aina hereillä ollessasi.

9. Lukittaudu kotiisi.

Älä lähde ulos. Ihmisten tapaaminen saattaa viedä ajatuksesi pois olennaisesta ja pahimmillaan piristää.

10. Laiminlyö itseäsi.

Jätä syöminen ja nukkuminen vähemmälle. Kärsiminen asiaan.

 

Hiljennä valittaja, aivojesi tähden!

Valittaminen on tärkeä osa ihmisyyttä.

”Mieli on mestari luomaan toiveita, standardeja ja olettamuksia kaikesta siitä, mitä emme voi hallita”, kertoo psykologi Shawn T. Smith Psychology Today -lehdessä.

Se, etteivät toiveet toteudu, saa meidät kitisemään, olivat odotukset realistisia tai eivät.

Mutta tiesitkö, että märinän kuunteleminen ei ainoastaan raasta hermojasi, vaan on myös haitaksi aivoillesi?

Purnaus stressaa aivoja

Ongelma piilee mäkätyksen luomassa stressireaktiossa, kertoo Psychology Spot.

B-rapun naapurin moikkaamattomuudesta vaahtoava anoppisi saa aivoissasi aikaan hälytystilan, kun hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akseli (tuttavallisemmin HPA-akseli) aktivoituu uhalta suojautuakseen. HPA-akseli vapauttaa herätessään stressihormoni kortisolia. Sen tarkoitus on suojella.

Ikävä kyllä stressitilanteen jatkuessa pitkään (eli jos anoppi jatkaa ja jatkaa valitusta) kortisolin määrä nousee turhan korkeaksi. Reaktio taas tappaa hermosolujasi.

Tee palvelus aivoillesi. Hiljennä inisijä ihmisystävällisemmäksi.

Usein voivottelijan kanssa keskustellessa joutuu huomaamaan, että optimistiset vinkit tyrmätään ilman harkintaa. Valittaja ei halua apua. Hän tarvitsee lähelleen korvaparin, johon kipata viimeisimmät synkistelyn aiheet.

Aivot eivät kuormituksesta pidä. Ne hämmentyvät entisestään, kun hyökkäys ei ota laantuakseen.

Siksi kannattaa tehdä palvelus aivoilleen ja hiljentää inisijä ihmisystävällisemmäksi. Se onnistuu esimerkiksi näin:

Ehdota valittajalle kisaa siitä, kumpi pystyy listaamaan nopeammin sata asiaa, josta on kiitollinen tällä viikolla. Valittajan vaihtoehdot rajoittuvat haasteen hyväksymiseen tai totaaliseen jäätymiseen. Sinä ja aivokemiasi selviätte joka tapauksessa voittajina.