Jos kaikki tuntuu tyhmältä, kannattaa yrittää parantaa pieni asia kerrallaan. Kuva: Shutterstock
Jos kaikki tuntuu tyhmältä, kannattaa yrittää parantaa pieni asia kerrallaan. Kuva: Shutterstock

Huono päivä? Tee jotakin näistä, niin olosi helpottaa.

1. Petaa sänkysi

Kun tekemistä on paljon ja kaikki tuntuu ylitsepääsemättömältä, yksinkertainen askare, kuten sängyn petaaminen nätisti voi auttaa. Kun saat kuntoon pienen asian, voi tuntua, että elämä napsahtaa osa kerrallaan takaisin raiteilleen.

2. Käy suihkussa

Vaikka et olisi menossa mihinkään koko päivänä, toimi, kuten olisit. Käy suihkussa, harjaa hiukset, pese hampaat. Pue yllesi puhtaat vaatteet. Vaikka sen jälkeen jumisit sohvalla koko päivän, olo on paljon ihanampi.

3. Mene kävelylle

Tämä on jo iso askel! Käy haukkaamassa happea edes hetken verran. Parasta on, jos voit tehdä sen valoisaan aikaan. Valo virkistää, ja liikkuminen tekee hyvää sekä kropalle että mielelle.

4. Puhu jollekulle

Juttele ihmiselle livenä. Omasta kurjasta olosta ei ole pakko avautua, vaikka se voisikin auttaa. Soita ystävälle ja juttele niitä näitä.

5. Kuntoile

Kotoa ei ole pakko lähteä mihinkään. Klikkaa Youtubeen ja etsi treenivideo, jonka tahtiin voit jumpata olkkarissa. Hikoilusta tulee hyvä fiilis. Voit iloita, että olet saanut tehtyä jotain hyvää itsellesi.

6. Rapsuttele

Lemmikki on mitä parhainta terapiaa. Käy taputtelemassa naapurin koiraa, jos et omista omaa.

7. Ilahduta itseäsi

Katso leffa tai Youtube-video, josta tulet aina hyvälle tuulelle. Esimerkiksi nämä toimivat varmasti.

8. Muista kivat sanat

Lue uudelleen ihana viesti, jonka olet säästänyt. Kauniita sanoja kannattaa makustella pitkään.

9. Itke vain

...sillä se helpottaa oikeasti. Epämääräinen kurja fiilis voi helpottua hurjasti, kun annat itsellesi aikaa pahaan oloon.

10. Koita nukkua

Pienet asiat tuntuvat väsyneenä valtavan suurilta. Kaikkein pahinta on valvoa yöllä vatvomassa ikävyyksiä. Kun saat riittävästi unta, ajattelet selvemmin. Todennäköisesti huomaat, että elämässä on myös hyviä juttuja.

11. Vaihda järjestystä tai siivoa

Tavaroiden järkkäily on hyvä tapa selvittää myös ajatukset. Sitä paitsi siististä kodista tai työpisteestä tulee hyvä mieli. Jos pölyjen pyyhkiminen ei innosta, järjestele vessan kaappi tai kokeile sohvalle uutta paikkaa.

12. Kirjoita ylös

Listaa asiat, jotka painavat mieltä. Oliko niitä sittenkään niin monta? Jos tekemättömät hommat painavat, niiden kirjoittaminen ylös voi auttaa huomaamaan, mistä kannattaa aloittaa. Yhtä hyvin voit tehdä listan asioista, jotka olet jo onnistunut hoitamaan. Samalla osoitat, että pystyt kyllä.

 

Nykyteknologian ansiosta yhteydenpito kaukana asuvan rakkaan kanssa on helppoa. Aina se ei ole hyvä asia. 

Olen ollut etäsuhteessa kerrallaan vain alle vuoden, enkä enempää olisi jaksanutkaan. Ikävä raastoi, mutta ehkä vielä enemmän raastoivat puhelinsoitot. Luuriin tarttuessani toivoin suhdetta vahvistavaa lepertelyä ja henkevää keskustelua, mutta aika usein sain parin sanan vastauksia, molemminpuolista turhautumista ja lopulta riidan. 

Ystäväni elää pitkässä suhteessa, johon on aikojen saatossa mahtunut monta monituista etäpätkää. Nykyinen etäelo jatkuu todennäköisesti useita vuosia, mutta kumpikaan suhteen osapuoli ei vaikuta turhautuneelta tilanteeseen. Niinpä kysyin hiljattain, mikä toimivan etäsuhteen salaisuus oikein on. 

– Me ei oikeastaan soitella, ystävä sanoi. 

Pariskunta pitää silti usein yhteyttä viestein ja tapaa, kun se on mahdollista. Soitot vain ovat karsiutuneet vuosien varrella pois pahaa mieltä aiheuttavina. 

Keskittymiskyky ei riitä

Whatsapp-viestien luulisi välittävän sanatonta viestintää vielä huonommin kuin puhelujen, mutta jostakin syystä juuri puhelut näyttävät nostavan turhautumislukemat helpoiten taivaisiin.

Ehkä syy on katteettomissa odotuksissa, joita itsekin vaalin etäsuhdeaikanani. Henkevä puhelinkeskustelu tekee tutkitusti etäsuhteessa elävistä läheisempiä kuin arkensa jakavista, mutta toisaalta kunnollinen juttelu vaatii keskittymistä, joka on älypuhelinaikana vähissä – erityisesti, jos takana on pitkä työpäivä tai puhelu sattuu tilanteeseen, jossa olisi muutakin tekemistä. 

”Puhelu tulee usein huonolla hetkellä.”

Vastarakastunut ehkä antautuu mielellään tuntien puheluihin päivittäin muista kiireistään välittämättä, mutta vuosikymmenen yhteiselon jälkeen viestit tuntuvat helpommalta ja huomaavaisemmalta kommunikaatiovälineeltä. Varsinkin, jos rakastavaiset asuvat eri aikavyöhykkeillä tai tekevät eri tavalla rytmitettyä työpäivää, puhelu tulee usein huonolla hetkellä.

Skypeä vai nykyajan kirjeitä?

Osa etäsuhteessa elävistä pareista on ratkaissut keskeyttämis- ja keskittymisongelmat puhumalla puhelunsa Skypessä niin, että yhteys on auki mutta mitään erityistä ei välttämättä tehdä tai sanota. Näin voidaan simuloida yhdessä asumista, johon kuuluu samassa tilassa oleskelu ilman kummempaa yhteistä tekemistä.

Osa taas keskittyy viestittelyyn. Kuten rakkauskirjeen ennen vanhaan, myös viestin voi kirjoittaa silloin, kun sattuu olemaan puuhaan sopivassa mielentilassa. Kirjeisiin verrattuna viesteissä on se hyvä – tai no, tilanteesta riippuen myös huono – puoli, että ne saapuvat perille välittömästi. Jotta viestittely säilyy mukavana yhteydenpidon muotona, täytyy parin löytää yhteinen linja siihen, kuinka nopeasti ja millä tavoin viesteihin reagoidaan. 

Vuosia etäsuhteessa ollut yhdysvaltalainen psykologi Roni Beth Tower kehottaa etäsuhteessa olevia sopimaan säännöistä, mutta myös välttämään puheluihin ja viesteihin perustuvaa sekoilua. Vaikka yhteisiä vuosia olisi takana paljonkin, muuhun kuin kasvokkaiseen viestintään liittyy iso väärinymmärrysten riski. 

On trendikästä hankkiutua eroon energiasyöpöistä ihmisistä – mutta keitä ne sellaiset oikein ovat?

Näin vuoden alussa sitä on liikkeellä: energiasyöpöistä ihmisistä eroon hankkiutumista. Heitä luvataan karistaa uudenvuodenlupauksissa, heitä kehotetaan välttelemään oman hyvinvoinnin nimissä – mutta tärkeä kysymys odottaa vastaustaan. Mikä hitsin energiasyöppö? Joku henkilö, joka uuvuttaa, selvästikin. Mistä tiedän, olenko se minä?

Psykologi Taru Helenius toteaa, että kyseessä olisi melkein gallupin paikka: eri ihmisten mielestä eri tyypit ovat kuluttavia.

– Mikä kellekin sopii! Minä saatan kokea kovin puheliaat ihmiset energiasyöppöinä, sinusta he ovat virkistäviä. Äänekkäät, huomiohakuiset ihmiset ovat monien mielestä kuluttavia. Samoin sellaiset, jotka valittavat paljon omista ongelmistaan kuuntelematta toista. Entäs arvaamattomasti käyttäytyvät tyypit – välillä ystävälliset, välillä piittaamattomat? Hekin voivat imeä energiaa.

”Mikä kellekin sopii!”

Energiasyöppö ei siis ole aivan pomminvarma diagnoosi. Joskus kysymys voi olla persoonallisuushäiriöstä tai poikkeuksellisen pahasta itsekeskeisyydestä, mutta ei aina. Saatan hyvinkin olla jonkun ihmisen uudenvuodenlupauslistalla kohdassa ”hankkiudu eroon”, vaikka olen mielestäni erittäin hyvä tyyppi enkä tietääkseni edes narsisti. On ilmeisesti vain tarkkailtava, vastataanko viesteihini enää.

Saako heitä karistaa elämästään?

On myös niin, että vaikea elämäntilanne saattaa tehdä kenestä tahansa tarvitsevan energiasyöpön, ainakin väliaikaisesti. Sellaista energiasyöppöparkaa ei ole reilua hylätä antamatta ensin palautetta. Yllättävän moni pystyy muuttamaan käytöstään.

Taru Heleniuksen mielestä voisi silti olla ihan fiksukin idea tehdä välillä inventaariota omasta elinpiiristään: siinä olisi hyvä olla mahdollisimman hapekkaita ja tasapainoisia ihmissuhteita.

–  Radikaaleja välirikkoja en kannata, mutta pehmeitä pesäeroja kyllä! Ystävyydessä on kyse saamisesta ja antamisesta. Aikaa on muutenkin niin vähän, että turhaa sitä on tuhlata ihmisiin, joiden seurasta jää paha mieli. 
 

Vierailija

Energiasyöppö on parjattu ihmistyyppi – mistä tietää, onko itsekin sellainen?

Erkki kirjoitti: Perinteisesti karistetaan seurasta köyhtyneet, sairastuneet ja menetyksiä kokeneet. He kun eivät jaksa kauheasti iloita ja haluaisivat vielä puhuakin asioistaan. Eivätkä ole hapekkaita ja tasapainoisia. Jokainen ihminen on joskus energiasyöppö. Kannattaisi karsia ne pinnalliset hörhöt, jotka punnitsevat vain omaa etuaan ja jaksamistaan. Media-alalla on energiasyöppöjä vaikka kuinka paljon. Välttäkää näiden seuraa niin paljon kuin mahdollista.Siellä on paljon mielisairaita,...
Lue kommentti
Erkki

Energiasyöppö on parjattu ihmistyyppi – mistä tietää, onko itsekin sellainen?

Perinteisesti karistetaan seurasta köyhtyneet, sairastuneet ja menetyksiä kokeneet. He kun eivät jaksa kauheasti iloita ja haluaisivat vielä puhuakin asioistaan. Eivätkä ole hapekkaita ja tasapainoisia. Jokainen ihminen on joskus energiasyöppö. Kannattaisi karsia ne pinnalliset hörhöt, jotka punnitsevat vain omaa etuaan ja jaksamistaan.
Lue kommentti