On vain hyvä, jos kuppaus vähän pelottaa. – Adrenaliinipiikin jälkeen kuppauksen vapauttamat endorfiinit voivat tehdä olosta todella kukoistavan, kuppari Sanna-Kaisa Ilmarinen vakuuttaa.

Kuva Sari Tammikari

Iholla tuntuu pieniä, pistäviä raapaisuja. Vikkelästi käyvät kädet asettelevat imukuppeja selkään, niskaan, nilkkoihin ja käsivarsiin. Kuppien synnyttämä sykkivä paine ei tunnu ollenkaan pahalta, ja alan rentoutua. Nyt minua tosiaan kupataan!

Ensimmäinen kerta kupparin pakeilla on nopeasti ohi. Kun pintaverenkierto on ensin lämmitelty saunassa, saavat imukupit vaikuttaa parikymmentä minuuttia. Kuona-aineiden kyllästämää ja hiilidioksidipitoista laskimoverta lähtee saman verran kuin verenluovutuksessa.

Sanna-Kaisa Ilmarinen, 49, alkoi kupata yli kaksikymmentä vuotta sitten.

– Silloin kavereita sai houkutella ja uhkailla hoidettavaksi, mutta nyt kuppauksesta on tullut erittäin suosittua. Myös muualla maailmassa, kuten Yhdysvalloissa.

Sanna-Kaisan vastaanotolle Arlan saunaan Helsingin Kalliossa tulee yhä nuorempia asiakkaita.

– Ihmiset ovat niin stressaantuneita. Kuppaus rauhoittaa mieltä ja avaa kropan tukoksia.

Erityisen hyvää kuppaus tekee pää- ja selkäkivuista sekä hengityselinten sairauksista kärsiville, mutta akupunktiopisteiden stimulointiin perustuvana se toimii myös virkistävänä yleishoitona. Psykologista vaikutusta ei myöskään kannata aliarvioida. Ajatus "pahan veren" poistumisesta on kumman tyydyttävä.

Kuppauksen jälkeen oloni on iloinen ja vähän hattarapäinen. Myöhemmin kropan valtaa raukeus, ja jäsenet tuntuvat raskailta. Sanna-Kaisan mukaan tunteet voivat seuraavina päivinä vaihdella synkkyydestä kunnon hurmokseen.

Salamisiivujen näköiset läikät ja kissan raapaisuja muistuttavat viivat paranevat muutamassa päivässä.

– Eräs nainen tosin tuli kupattavaksi juuri ennen iltapukujuhlia. Kuppausjäljistä saa kuulemma vain hyvän puheenaiheen!

Kuppaushoito 60 euroa, sauna kuuluu hintaan. www.arlansauna.net.

Maine tai mammona eivät vuosikymmeniä kestäneen tutkimuksen mukaan ennusta hyvää, tervettä tai onnellista elämää. 

Mikä tekee ihmisen onnelliseksi? Kysymys on askarruttanut tutkijoita vuosisatojen ajan, mutta sitä on vaikea tutkia pitävästi.

Hyviä yrityksiä kuitenkin riittää. Yksi niistä on Harvardin yliopiston tutkimus, jossa on seurattu aluksi kymmenien miesten ja nyt jo satojen ihmisten elämänkaaria vuodesta 1938 asti. Alkuperäiset tutkittavat – ne, jotka vielä ovat elossa – ovat nyt yhdeksänkymppisiä, ja tutkimus on laajentunut heidän jälkikasvuunsa.

Tutkimus käsittelee ihmisten kehitystä aikuisiällä ja sitä, mikä pitää ihmiset terveinä ja onnellisina. Tutkimuksen tämänhetkinen johtaja Robert Waldinger kertoo Ted Talk -puheessaan, että valtavasta, kymmenien tuhansien sivujen aineistosta nousee yksinkertainen vastaus:

Hyvät ihmissuhteet pitävät meidät onnellisempina ja terveempinä. 

”Ihmiset, jotka olivat kaikkein tyytyväisimpiä ihmissuhteisiinsa 50-vuotiaina, olivat joukon terveimpiä 80-vuotiaina.”

Kolesteroliarvot eivät ennusta terveyttä

Onnellisuus, terveys ja ihmissuhteet kietoituvat tutkimuksessa mielenkiintoisella tavalla yhteen. Waldingerin tutkimusryhmä on tarkastellut esimerkiksi sitä, mitkä keski-iässä tapahtuneet asiat ennustavat tervettä vanhuusikää. Terveydelliset mittarit, kuten kolesteriarvot, eivät Waldingerin mukaan ennustane terveyttä yhtä hyvin kuin se, miten onnellisia ihmiset ovat ihmissuhteissaan.

– Ihmiset, jotka olivat kaikkein tyytyväisimpiä ihmissuhteisiinsa 50-vuotiaina, olivat joukon terveimpiä 80-vuotiaina, Waldinger sanoo Ted Talkissaan.

Waldingerin mukaan onnelliset ihmissuhteet näyttävät yksinkertaisesti suojelevan ihmisiä pahalta mieleltä. Ne tutkittavat, jotka olivat onnellisissa parisuhteissa, olivat vanhuksina yhtä hyväntuulisia kuin tavallisesti silloinkin, kun heillä oli fyysisiä kipuja. Sen sijaan niillä tutkittavilla, joiden suhteet eivät olleet hyvällä tolalla, fyysiset kivut johtivat myös henkiseen pahaan oloon.

Onnellisetkin kinastelevat

Olennaista tutkimustuloksessa on, että hyvillä ihmissuhteilla ei suinkaan tarkoiteta mitään tiettyä ihmissuhdetta, kuten vaikka parisuhdetta. Ja vaikka puhe on ihmissuhteista monikossa, laatu on paljon määrää tärkeämpää. Waldinger kertoo Ted Talkissaan, että onnettomassa ja riitaisassa parisuhteessa eläminen on terveydelle paljon haitallisempaa kuin eroaminen. 

Millainen sitten on hyvä ihmissuhde? Tutkimustuloksen mukaan sellainen, jossa toiseen voi luottaa. Waldinger kertoo, että osa tutkittavista vanhoista pariskunnista kyllä kinasteli päivät pitkät, mutta heillä oli siitä huolimatta vankka luottamus siihen, että vaikean paikan tullen toinen on tukena. Tällaisissa suhteissa elävien ihmisten muisti säilyi terävänä pidempään kuin niiden, joiden suhteissa oli jatkuvaa epävarmuutta. 

Elämänpituisten onnellisten ihmissuhteiden pitäminen on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, sen tutkimusryhmäkin tietää. 75-vuotisen aineiston perusteella Waldingerin neuvo kuitenkin kuuluu, että jokaisen kannattaa satsasta ihmissuhteisiin: ystävyyteen, perheeseen ja muihin läheisiin. Menestys, raha ja kuuluisuus eivät tuo onnellisuutta tai terveyttä, toiset ihmiset tuovat. 

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.