Talven kuumimmat jumppavälineet ovat peräisin mummon kutimista.

Enpä ole ennen jumpannut anoppini valmistamilla välineillä. Mutta nyt jumppaan, ja hyvin luistaa. Ihan kirjaimellisesti, sillä olen päättänyt testata villistä, villasukkien avulla tehtävää treeniä.

Sudin villasukat jaloissa liukkaalla lautalattialla suuntaan ja toiseen. Liu'utan jalkojani vuoroin taakse, vuoroin sivulle, ja pian etu- ja sisäreisiä polttelee.

Keskivartalotreeniin sukat ovat suorastaan nerokas idea. Asetun punnerrusasentoon ja alan vetää jalkoja koukkuun vatsan alle. Muutaman liikkeen jälkeen varpaat eivät todellakaan ole kropan ainoa lämmin ruumiinosa. Vapiskaa, urheiluvälinevalmistajat! Sukat todella toimivat!

Yksinkertaisen jumppaidean takana on Raision kaupungin liikuntasuunnittelija Marita "Marra" Oksanen. Marra oli innostunut slide-tyynyjen avulla tehtävästä liukutreenistä mutta kauhisteli lattialla luistavien läpysköjen hintaa. Sitten hän oivalsi, että villasukat sutivat liukkaalla lattialla yhtä hyvin.

Varo tikkuja

Sujautan sukat vaihtelun vuoksi käsiin ja liu'utan itseni punnerrukseen. Toisin kuin voisi luulla, villis ei ole mitään kevyttä hissuttelua. Liikkeet käyvät koko kroppaan ja nostavat sykkeen kattoon.

Pieni riski villiksessä kuitenkin on. Tyylikäs sivuliuku päättyy irvistykseen, kun lautalattiasta tarttuu jalkapohjaan tikku.

Marran treeniohjeet osoitteessa www.raisio.fi.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?