Putkirullauksella saa lihasjumit helpottamaan.

Näyttää putken pätkältä, mutta usko tai älä: tässä on uusi hierojasi.

Fit roller -putken idea on yksinkertainen. Putki lasketaan maahan, kipeää kohtaa rullataan sen päällä ja vähitellen lihasjumit helpottavat.

Valmentaja Jukka Harju neuvoo rullaamaan putken päällä etenkin niitä lihaksia, joita on vaikea venyttää. Sellainen paikka on esimerkiksi reiden ulkosyrjä, joka jumiutuu istumatyössä tai urheillessa. Reiden kiristymistä ei välttämättä huomaa, mutta se saattaa olla yllättävä syyllinen lonkassa tai polvissa vihlovaan kipuun.

Myös selän ja kainalon seutua kannattaa rullailla auki. Saattaakin käydä niin, että hartioiden tai olkapään jännitykset laukeavat.

Aluksi rullaaminen sattuu, jopa niin, että iho koristuu mustelmilla. Reittä hinkatessa tirahtaa melkein kyynel. Se on Harjun mukaan merkki hieronnan tarpeesta.

– Terve kudos ei ole kipeä. Kokeilin ensimmäisellä kerralla pehmeää rullaa, ja se teki todella kipeää. Nyt pystyn käyttämään helposti kovaakin rullaa, Harju kertoo.

Hän rullailee Natural Bootcamp-ryhmänsä kanssa noin viidesti viikossa muutaman minuutin kerrallaan. Vähempikin riittää, sillä rullaamalla voi myös täsmähoitaa tiettyjä ongelmakohtia.

Periaatteessa hierojaksi kelpaa lähes millainen putki vain. Kovia rullia myydään nimellä fit roller, pehmeämpiä kutsutaan foam rollereiksi. Niitä saa noin 25 eurolla, mutta kaikkien mielestä putkesta ei kannata maksaa. Asian ajaa kuulemma myös pätkä viemäriputkea.

Suomessa tehty Super-sets-rulla, 39 €
Tiedustelut www.super-sets.com

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?