Venyttely parantaa ryhtiä ja aineenvaihduntaa. Kuva: Colourbox
Venyttely parantaa ryhtiä ja aineenvaihduntaa. Kuva: Colourbox

Sekä liukastelusta rasittunut kroppa että väsynyt mieli tykkäävät venyttelystä.

Jäisillä teillä liukastellessa lihakset kramppaavat helposti eikä venähdyksiltäkään voi aina välttyä. Ennen kuin alat harkita mummopiikkejä kenkiin, mitä jos kokeilisit talvikelien uhmaamista venyttelemällä?

– Säännöllinen venyttely parantaa lihastasapainoa, ehkäisee lihaskireyksiä ja vahvistaa luita ympäröiviä tukilihaksia. Erityisesti nilkkojen, jalkojen suurten lihaksien ja keskivartalon lihasten venyttely voi auttaa ehkäisemään liukastumisvammoja, toteaa Satsin tuotepäällikkö ja personal trainer Lauri Hasanen.

Venyttelyllä on lukuisia muitakin terveysvaikutuksia: se parantaa ryhtiä ja aineenvaihduntaa. Ja kun venytät kehoasi, mielikin virkistyy ja rentoutuu.

Moni ajattelee, että venyttely on lähinnä notkeiden juttu, mutta se sopii hyvin kaikenkuntoisille. Hyvin jäykät tai lihasvaivoista kärsivät hyötyvät venyttelystä eniten. Spagaatiin ei tarvitse taipua, vaan helpot rullaukset ovat hyvä alku.

– Samalla tavoin kuin kuntoilu tai terveellinen ruokavalio, myös venyttely on tärkeä kehon huoltotoimenpide, Hasanen sanoo.
Jo 5–10 minuutin venyttely päivässä riittää tuomaan hyödyt esiin.

2 x voimavenytys

1. Suorista nilkat ja varpaat ”balettitanssija-asentoon” ja pidä hetki. Koukista sitten nilkat ja vedä varpaita kohti taivasta. Toista lipari kertaa ja lopuksi pyörittele nilkkoja – tekee hyvää jäykille jaloille.

2. Tee selkärangan kierto selin makuulla: vie kädet t-asentoon sivuille, pidä toinen jalka suorana lattiassa ja nosta toinen jalka koukussa toisen yli ristiin. Hengitä syvään. Kiertoliike hellii myös sisäelimiä.