Kaamosaika väsyttää monia. Kuva Colourbox.
Kaamosaika väsyttää monia. Kuva Colourbox.

Tehokkainta valohoitoa on aamu-ulkoilu auringossa.

Voihan kaamos. Aamulla väsyttää, päivällä kiukuttaa ja illalla uuvuttaa. Kirkasvalon sanotaan auttavan. Miten?

– Aivoissa sijaitseva elimistön sisäinen kello reagoi silmien kautta saatavaan valoon ja synnyttää elimistöön vuorokausirytmin, joka säätelee vireystilaamme. Koska tähän vuodenaikaan ei ole luonnollista aamuvaloa, kellon toiminta kärsii, ja se aiheuttaa kaamosoireita. Keinotekoisella valolla kelloa voi tahdistaa, ylilääkäri Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta selostaa.

Vaikka peruslamppu tuntuisi omiin silmiin yhtä kirkkaalta ja taloudellisemmalta kuin monta kertaa kalliimpi kirkasvalo, mikä tahansa lamppu ei riitä elimistön kellon säätämiseen.

– Valon tehon pitää olla vähintään noin 2000 luksia, jotta siitä on apua. Normaalien sisävalojen teho on korkeintaan noin 500 luksia. Toki se, että laittaa aamuisin päälle mahdollisimman kirkkaat valot, on pimeyttä parempi.

Parhaiten kirkasvalosta saa tehot irti, kun sitä nauttii säännöllisesti: puolisen tuntia heti heräämisen jälkeen tai aamukuuden ja -kymmenen välillä. Liika kirkasvalo ei haittaa, mutta koko päivän valohoito ei tuo lisähyötyjä.

Kirkasvalon teho on yksilöllinen: kaikkia se ei auta. Tehokkainta valohoitoa on aamu-ulkoilu auringossa. Liikunta nimittäin tehostaa kirkasvalon vaikutusta.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?