Jokainen tuntee joskus syyllisyyttä hyvinvointinsa laiminlyönnistä, mutta usein se on turhaa.

Lehtikuva

Mietipä hetki, miltä tuntuu, kun pistää suuhunsa suklaata? Niin: ensin tulee euforia, sitten syyllinen olo. Terveellinen elämä ei vaadi paljoa, mutta helppoa se ei ole, kun joka puolelta tulvii tietoa siitä, mitä ei saisi tai pitäisi tehdä. Turhista syyllisyydentunteista kannattaa kuitenkin päästää irti.

1. "Pimeä kausi lisää makeanhimoa. Puputan jatkuvasti pullaa ja suklaata." 

Vapautus: Makeanhimo ei ole yleensä osoitus huonosta itsekurista. Se on kehon normaali reaktio siihen, mitä mielessä tapahtuu. Kaamosaikana hiilihydraattien herkuttelun tarve lisääntyy, koska aivojen vireystila laskee valon vähäisyyden vuoksi. Makeanhimo voi olla kehon tapa hoitaa itseään, sillä sokeri kohottaa insuliinia ja auttaa aivoja tuottamaan mielihyvähormoneita.

Pullan ja suklaan tuoma mielihyvän tunne ja positiivinen mieliala auttavat muun muassa ehkäisemään stressiä ja sairauksia.

Ehdotus: Hitailla hiilihydraateilla ja tasaisella ateriarytmillä mielihyvähormonien tuotanto pysyy yllä tasaisemmin. Jatkuva makean syöminen tuottaa kehoon vuoristoratailmiön: verensokeri pompsahtaa äkillisesti ylös, mutta myös laskee nopeasti. Sokeri voi todellisuudessa olla syy nuutuneeseen oloon.

Häiritsevää makeanhimoa voi hillitä syömällä aamupalan ja pitämällä kiinni ateriarytmistä. Suosi täysjyväviljoja, kalaa, pähkinöitä ja hedelmävälipaloja. Myös liikunta ja kunnon yöunet auttavat.

2. "Käyn kävelyillä ja harrastan arkiliikuntaa, mutta en jaksa mennä jumppaan tai treenata lihaskuntoa."

Vapautus: Kävelylenkit ja arkiliikunta riittävät ihan hyvin kuntoiluksi, jos tavoitteenasi on pysyä terveenä. Suomalaisten terveysliikuntasuositusten mukaan puoli tuntia reipasta kävelyä tai muuta arkiliikuntaa päivässä on liikunnan minimimäärä, jolla voi saavuttaa terveysvaikutuksia.

Ehdotus: Mieti omat kuntoilutavoitteesi: "Minä liikun, koska..." Jos tavoitteenasi on parempi lihaskunto, syyllisyys jumpasta laistamisesta voi olla aiheellinen. Lähde liikkeelle pienin askelin: tehosta kävelyä, ja yhdistä lenkkeihin lihaskuntoliikkeitä kotona.

Jumppa ja lihaskuntotreeni eivät ole ainoita vaihtoehtoja kunnon parantamiseksi. Kokeile uintia, joogaa, pilatesta tai pallopelejä.

3. "Olen ylipainoinen, mutta muuten terve. Tiedän, että pitäisi laihduttaa." 

Vapautus: Lievästä ylipainosta ei kannata stressata, jos olet terve ja liikut kohtuullisesti. Vaikka painoindeksisi olisi 28–30, jota pidetään lievän ylipainon ylärajana, terveysriskit ovat vielä pienet. Jos tunnet olosi hyväksi ja olet tilanteeseen tyytyväinen, sinun ei tarvitse laihduttaa.

Ehdotus: Jos haluat kiloista eroon, pohdi, mikä sinua estää. Pysyvät tulokset tulevat ruokavaliolla, jossa syödään normaalisti mutta muutetaan vanhoja tottumuksia.

4. "Poltan tupakkaa ja pitäisi lopettaa. En vain saa aikaiseksi." 

Vapautus: Siitä ei pääse mihinkään, että tupakointi on terveydelle vaarallista. Ehdottomia totuuksia ei tässäkään asiassa silti ole: joillakin vähäinen tupakointi voi lisätä sairausriskejä, toiset taas polttavat koko elämänsä ja elävät silti pitkään.

Ehdotus: Jos oikeasti haluat lopettaa, tee itsellesi selväksi, miksi. Kun syy ja halu löytyy, lopettaminen on helpompaa. Mistä löytyisi motivaatio lopettamiseen? Moni on saanut kipinää erilaisista ajatustekniikoista, joita tarjoaa esimerkiksi Allen Carrin kirja Stumppaa tähän.

5. "Juon liikaa kahvia."

Vapautus: Moni luulee, että 3–5 kuppia kahvia päivässä on liikaa, mutta tuolla määrällä on todennäköisesti enemmän myönteisiä kuin kielteisiä terveysvaikutuksia. Tutkimusten mukaan kahvinjuonti voi ehkäistä esimerkiksi kakkostyypin diabetesta ja Alzheimerin tautia. Yli kymmenen kuppia kahvia päivässä voi silti olla jo liikaa.

Ehdotus: Kahvinjuonti voi olla vatsavaivojen ja uniongelmien taustalla. Jos tuntuu siltä, ettei kehosi kestä kahvia, vaihda päivässä yksi kupillinen kahvia teehen. Vihreässä teessä on runsaasti kofeiinia, joten sekin piristää.

6. "En jaksa pitää tarpeeksi yhteyttä ystäviini, sillä työ ja perhe-elämä vievät mehut."

Vapautus: Tiivis yhteydenpito jokaiseen ystävään on tuskin edes mahdollista, kun elämässä on ruuhkavuosia. Oikeat ystävät ymmärtävät, jos yhteydenpito välillä vähenee, kunhan kerrot syyn.

Ehdotus: Laske, mihin aikaasi käytät. Mieti sitten, mihin haluaisit sitä käyttää. Jos ystävät ovat listallasi korkealla, voisitko tinkiä muista menoista tai höllätä töissä, jotta saisit aikaa ihmissuhteillesi?

7. "Elämä ahdistaa, ja poden syyllisyyttä kaikesta. Tuntuu, etten riitä mihinkään."

Vapautus: Naisilla riittämättömyyden tunnetta aiheuttavat monien roolien ristipaine: pitäisi pärjätä töissä, olla reipas kotona, viehättävä naisena ja niin edelleen. Voisitko olla ainakin itsellesi armollisempi?
 

Ehdotus: Tutkaile, mistä riittämättömyyden tunne kumpuaa. Onko töissä liian tiukkaa vai painaako elämäntilanne mieltä? Voit päästä syyllisyydestä vain, jos tunnistat sen aiheuttajan. Älä jää tunteittesi kanssa yksin, vaan puhu niistä läheisille tai ammattiauttajalle.

Korostunut syyllisyydentunne, joka herää vähäisistäkin erehdyksistä, voi kieliä lievästä masennuksesta. Jos olo tuntuu jatkuvasti alakuloiselta ja syylliseltä, hae ammattiapua.

8. "En ole tehnyt koko päivänä mitään, vaikka kotitöitä ja rästihommia riittäisi. Olen vain laiskotellut!" 

Vapautus: Ihminen ei voi ladata energiaa, ellei välillä vedä lonkkaa. Moni luova ratkaisu vaatii syntyäkseen pelkkää oleilua. 

Ehdotus: Opettele rentoutumaan. Jos tekemättömät työt kummittelevat, muista, että aivot työstävät unenkin aikana asioita järjestykseen. Jos koti on hävityksen kauhistus, osta kotityöpalveluita.

Asiantuntijoina työ-ja urheilupsykologi Satu Kaski, ravitsemustutkija Patrik Borg ja lääkäri ja psykoterapeutti Liisa Alhopuro.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.