Unelma kannattaa konkretisoida, niin siihen on helpompi tarttua. Kuva: Colourbox
Unelma kannattaa konkretisoida, niin siihen on helpompi tarttua. Kuva: Colourbox

Jos unelmastaan tahtoo totta, ei pelkkä haikailu riitä. Haaveen muuttaminen tavoitteeksi vaatii rohkeutta, itsekuria ja kärsivällisyyttä.

1. Mieti reunaehdot

Miten nykyinen ajankäyttösi vaikuttaa unelman saavuttamiseen? Paljonko haluat ja pystyt panostamaan päivittäin, viikoittain tai kuukausittain? Voit joutua arvioimaan myös rahankäyttöäsi uudelleen.

2. Tunne itsesi

Unelman rakentaminen helpottuu, kun tiedät, mihin asioihin voit itsessäsi luottaa. Kirjoita ylös vahvuutesi ja pyydä läheisiäsi tekemään sinusta samanlainen lista. Tunnista myös heikkoudet, mutta älä jää vellomaan niissä.

3. Etsi motivaatiolähteitä

Joskus unelmoijallekin iskee luovutusfiilis. Mieti mahdollisimman monta asiaa, joiden tekemisestä nautit. Hankalina hetkinä sinulla on varastossa tapoja, jotka auttavat jaksamaan.

4. Tee unelma eläväksi

Konkretisoi unelmasi kuvilla ja teksteillä. Ryhdy bongaamaan unelmaasi: etsi siihen liittyviä tapahtumia, esineitä, musiikkia ja paikkoja, ja liitä niitä arkeesi.

5. Hae tietoa

Etsi käsiisi ihminen, joka on toteuttanut jotakin samanlaista, ja pyydä häntä kertomaan kokemuksistaan. Perehdy unelmaasi: käy kirjastossa, googlaa ja tee muistiinpanoja.

6. Suunnittele

Mieti, mikä on realistinen aikajänne unelmasi toteuttamiseen. Luo kokonaiskuva siitä, mitä toteuttaminen vaatii ja mistä osista se muodostuu. Tee suunnitelma ja kirjaa se kalenteriisi.

Lisää neuvoja unelmien toteuttamiseen Marja-Leena Toukosen kirjassa Unelmatyöskentely (PS-kustannus, 2008).

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?