Kuva: Colourbox
Kuva: Colourbox

Näillä keinoin voi yrittää päihittää orastavaa flunssaa.

Miten torjut flunssaa?

Sanna Majuri, näyttelijä:
"Kaivan nenäkannuni esiin ja huuhtelen nenän aamuin illoin heti, jos tulee vähänkin nuhaa. Lisäksi keitän inkivääri-valkosipuli-hauduketta."

Tapani Kiminkinen, lääkäri:
"Saatan ottaa yhden konjakin tai rommin, käydä saunassa ja mennä vaimon viereen maata. Eikös se niin ole, että rakkaus ja hellyyskin voivat parantaa – ja mummon konstit pitää muistaa: pipo päähän ja käsiä pesemään."

Claudia Cifu, stylisti:
"Luotan flunssan ennaltaehkäisyyn, ja parhaiten tehoavat kunnon annos C-vitamiinia, hedelmiä ja vihanneksia sekä bikram jooga. Ne auttavat pitämään pahat poissa kropasta! Lisäksi juon kotitekoisia terveysmehuja."

Juha Metsäperä, laulaja:
"Salaisuuteni on tuhansia vuosia vanha kaava i=r+l+l. Se tarkoittaa, että immuniteetti on yhtä kuin ravinto, liikunta ja lepo. Terveellinen ruoka on tärkeää, ja syön joka aamu puuroa marjojen kera."

Kotitekoiset flunssanpoistoyritykset

"Join alkavaan flunssaan puoli pulloa venäläistä pippurivotkaa. Auttoi!"

"Kokeilin
orastavaan flunssaan perinnevinkkiä: pilkoin villasukkiin sipulia ja puin ne yöksi jalkaan. Mies valitti kymmeneen kertaan tymäkkää hajua ja yritti nukkua peitto nenänsä edessä. Mutta ei tullut flunssaa!"

"Joskus on tehonnut kun on tirpaissut kännit tiukalla viinalla! Tappaa bakteerit, eikö?"

"Pikku nuha, joten suit sait pakkaseen rivakalle lenkille! Joskus on flunssa jäänyt tällä keinoin sairastamatta, liekö johtunut säikähdyksestä."

"Ei siinä auta kuin potea ja valittaa. Päivän verran makoilua riittää, sitten takaisin radalle!"

"Äitini suosittelee pakastemarjoja. Niissä on C-vitamiinia ja kaiken lisäksi hieman kohmeisenviileät pallerot lievittävät kurkkukipua mukavasti."

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?