Mindfulness-harjoituksilla kaikesta voi tehdä meditaatiota. Vaikka tiskaamisesta.

Colourbox

Lautaset kolisevat altaassa ja vaahto poksahtelee ihoa vasten. Harjakset sutivat liukkaalla pinnalla ja rätkivät pisaroita
lavuaarin teräslaidoille. Tiskaan, ja silti en pelkästään tiskaa.
Keskityn tuntemaan kuuman veden ja kuulemaan hanan kohinan, sillä olen päättänyt tehdä tiskaamisesta tietoisen läsnäolon harjoituksen. Mindfulness-meditaatioon hurahtaneet nimittäin hehkuttavat, että jopa tiskialtaassa lilluva velvollisuus voi muuttua mieltä puhdistavaksi kokemukseksi.

Silti vähän epäilyttää. Voiko ihan kaikesta tehdä meditaatiota?
Voi, vakuuttaa mindfulness-ohjaaja Heidi Helander-Hyvönen. Riittää, että ympäristön ja omien tuntemusten havainnointi hiljentää päässä käyvän kuhinan. Kun ihminen keskittyy aistimaan vettä valuvan mukin sormissaan, hän on juuri siinä keittiössä eikä huomisessa palaverissa.

Helander-Hyvösen mielestä lyhyet arkiharjoitukset voivat rauhoittaa jopa paremmin kuin muodollinen meditointi.

– Jos ihminen ajattelee, että aamulla pitää herätä aikaisin meditoimaan, se alkaa helposti tuntua stressaavalta velvollisuudelta.

Läsnäolon taitoa voi harjoitella lähes missä vain, vaikka suihkussa, liikennevaloissa tai syödessä. Mutta miksi moni mainitsee juuri tiskaamisen?

– Ehkä ihmiset tykkäävät kääntää ikävän asian hieman siedettävämmäksi, Helander-Hyvönen pohtii.

Ei huono lähestymistapa. Tästä lähtien minäkään en vihjaile miehelle haisevista tiskeistä, vaan mainostan rentouttavaa meditaatiohetkeä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?