Me Naiset
|
Heini Maksimainen

Neljä faktaa nukahtamisesta sängyssäkieriskelijöille.

Colourbox

1. Uniaika koittaa puolentoista tunnin välein.

Uni-valverytmin vuoksi ihmisen on helpompaa nukahtaa ja herätä tiettyinä kellonaikoina. Jos otollisimman nukahtamiajankohdan ohittaa tarkoituksella, kestää jonkin aikaa, että keho on valmis vaipumaan uneen uudestaan. Aikuisen unirytminä pidetään 90:ä minuuttia. Jos väsymyksen selättää puoli kymmeneltä, uni alkaa maittaa uudestaan vasta yhdeltätoista. 

2. Väsymys iskee, kun keho kylmenee. 

Nukahtaminen on helpointa, kun kehon lämpö laskee. Ruumiinlämpö ja vireys ovat korkeimmillaan klo 18. Sitten lämpö alkaa laskea ja on matalimmillaan klo 3–6. Liikunnan, saunomisen ja kuuman suihkun jälkeen unettaa myös, koska keho jäähtyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Iltasyöminen unettaa. 

Huonounisuus on mahtava syy päästää iltasyöminen pannasta. Uni maittaa, kun päivän pääaterian syö vasta kello 18–20. Ja illallinen kannattaa päättää makeaan jälkiruokaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Orgasmi nukuttaa. 

Mikäs sen parempi unilääke.

Lähde: Markku Partinen ja Maarit Huovinen: Unikoulu aikuisille (WSOY 2011)

Sisältö jatkuu mainoksen alla