Kätevästä Emännästä tuttu näyttelijä Kaisa Mattila testasi hikisen Bollywood-jumpan.

Kultakorvikset heiluvat ja silkkimekko heilahtelee, kun nainen kallistelee päätään puolelta toiselle. Hän ei taida piitata hymyilevästä valkokaapuisesta miehestä, joka kutsuu naista kädenliikkeillä luokseen. Ei, vaikka miehen takana jammailee kokonainen turbaanipäisten setien armeija. Nainen ja hänen huntupäinen ystäväjoukkonsa tanssahtelevat miehelle yhteisen viestin: ei oo, ei tuu.

Sellaista on meininki Bollywood-elokuvassa.

Ja yhtään sellaista ei ole meininki tamperelaisessa kuntokeskuksessa.

Peilistä heijastuu rivi salin laidalle laskettuja juomapulloja, hikipyyhkeitä sekä nelisenkymmentä lenkkarijalkaista naista ja yksi mies.

Mikään ei vihjaa siitä, että värikkään sähäkkä Bollywood-tanssi on laskeutunut valkokankailta ja Youtube-videoista GoGon jumppasaliin. Ei näy turbaaneita, eikä kiliseviä rannekoruja.

Mustan trikooarmeijan joukosta erottuu yksi värinpilkahdus: pinkkiin trikootoppiin ja valkoiseen sporttihameeseen pukeutunut näyttelijä Kaisa Mattila. Hän on luvannut testata tunnin, joka pyrkii seuraavan hittijumpan asemaan.

Sipsutusta ja hikeä

Elokuvista tuttu itämainen jytke rysähtää kaiuttimista. Kaisa hyppii, laukkaa ja heiluttaa käsiään ohjaaja Danny Paulin tahtiin. Jo alkulämmittely lupaa, että tänään pukkaa hikeä.

Sykkeitä nostattavan lämmittelyn jälkeen Paul alkaa opettaa askelia: ensin pientä sipsuttavaa sivuristiaskelta oikealle, taputus ja samaa tietä takaisin.

– Ei haittaa, jos ette pysy askelissa, mutta yrittäkää taputtaa oikeaan aikaan, Danny opastaa.

Aluksi sipsutukset sujuvat. Sitten Danny kiihdyttää vauhtia.

Jai ho!

Vielä muutama vuosi sitten Bollywood-tanssi oli Suomessa pienten piirien harrastus. Kaikki muuttui hetkessä vuonna 2009, kun Mumbaihin sijoittuva elokuva Slummien miljonääri voitti kahdeksan Oscaria.

Yleisö villiintyi etenkin elokuvan loppukohtauksesta, jossa sadat ihmiset tanssivat juna-aseman laiturilla. Taustalla soineesta Jai ho -biisistä tuli hitti. Sen ansiosta lattaritansseihin hurahtaneet suomalaiset tajusivat, että myös idästä tulee lantiota liikuttavaa musiikkia.

Se, että elokuvatanssia vedetään nyt sykemittarit ranteissa fitness-versiona, on varma merkki kansansuosiosta.

Danny uskoo, että suomalaisiin vetoavat elokuvien värikkyys ja ilo.

– Haluan, että tanssi saa ihmiset hymyilemään. Liikunta on parasta silloin, kun ihmiset eivät edes ajattele liikkuvansa.

Sykkeet kattoon

– Kaikki keskelle, Danny komentaa laumansa kasaan.

Nythän tämä näyttää vihdoin elokuvalta eikä jumppatunnilta! Danny pakkaa ryhmän tiivisti keskelle salia. Tanssijat heiluttavat lantioitaan yhdessä itämaiseen tyyliin. Sitten kasa hajaantuu hyppien ja olkapäitään heilutellen.

Tunti etenee zumban tyyliin: jokaisella biisillä on oma koreografiansa, eikä samaa sarjaa rakennella pitkään. Danny opettaa erikseen vain vaikeimmat askeleet, ja loput poimitaan lennosta.

Siinä fitness-Bollywood poikkeaa lattarihenkisistä kilpailijoistaan, että vauhti nostaa sykkeet todella kattoon. Polvet nousevat korkealle, tanssijat pomppivat ja hytkyvät, lantiot ja kädet säksättävät.  Kun musiikki taukoaa, juomapulloille kiitää punaisia ja hengästyneitä osallistujia.

Jokin vihjaa, että Bollywood-treeni ei jää hetken villitykseksi. Esimerkiksi se, että toppien selkämykset ovat värittyneet hiestä laikukkaiksi ja jumppaajien kasvot reippaan punakoiksi. Ja niillä kasvoilla loistaa hymy. Ihan ilman turbaaneja ja korvakorujakin.

Mitä mieltä Kaisa?

 

"Sohvapertti ei pärjäisi"

Liikunta vaikuttaa mielialaani kuin huume. Mikäs siinä: sehän on huumeista paras. Varsinkin pimeään vuodenaikaan liikunta antaa hirveästi endorfiineja ja voimaa.

Liikun yleensä neljästi viikossa. Harrastan thainyrkkeilyä, näyttämötaistelua ja käyn erilaisilla jumppatunneilla. Tykkään eniten pilateksesta ja tanssillisista tunneista, mutta välillä tylsistytän itseäni muokkauksellakin, koska se on niin tehokasta.

Olen ryhmäliikkuja. Lenkillä käyn ehkä viidesti vuodessa ja kotona kyllästyn nopeasti joogaamiseen. Muut ihmiset ja käskeminen tsemppaavat. Siksi minulla on personal trainerkin: orjuuttajani yllyttää minut tekemään käsittämättömiä treenejä ja on onnistunut pudottamaan minulta kymmenen kiloa.

Tykkään kokeilla uusia lajeja. Viimeisin aluevaltaukseni oli squash. Kurssi ei mennyt ihan niin kuin piti: ystäväni löi pallon ulos ovesta ja se kimposi soutulaitteessa treenaavan miehen päähän.

Bollywood meni vähän paremmin. Pidin hauskaa enkä välittänyt siitä, että askeleet eivät osuneet ihan kohdalleen. Tunnilla oli superkivaa, enkä todellakaan ehtinyt katsoa kelloa. Eksoottiset lajit ovat hauskoja myös siksi, että tunnilla pääsee  tarkkailemaan suomalaisten heittäytymistä. Joistakin näkee, että ujostuttaa, mutta silti he eläytyvät Bollywood-elokuvan iloisiksi ihmisiksi.

Tunti oli yllättävän rankka. Vauhdikas treeni tuntui kovalta jopa kaltaisestani himojumppaajasta. Sohvapertti ei pärjäisi mukana.
Koreografiat eivät olleet kovin vaativia, ja niistä suoriutuu perusrytmitajulla. Välillä tosin huomasin, että muut olivatkin jo menneet eteenpäin ja minä olin unohtunut jammailemaan jotain liikettä yksinäni.

Joidenkin mielestä Bollywood on taas yksi uusi hömpötys. Minusta liikunnassa saa hömpötellä miten paljon vain. Tärkeintä on, että jokin saa nykyihmiset liikkumaan. Aion ehdottomasti mennä tunnille uudestaan."

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?