Kaikkihan osaavat hengittää. Tai niin sitä luulisi, kunnes törmää sellaiseen menetelmään kuin Buteyko.

Koska ajattelit viimeksi hengitystäsi? Niinpä.

Elimistösi on niin viisas, että se hoitaa homman puolestasi, ajattelitpa sitä tai et. Mutta välillä kannattaisi ajatella. Väärä hengitystekniikka voi nimittäin aiheuttaa kummallisia oireita, kuten astmakohtauksia, jännittyneisyyttä ja huimausta.

Syynä oireisiin se, että me stressaantuneet nykyihmiset hengitämme helposti liikaa, mikä laskee veren hiilidioksidipitoisuutta.

Yksi ratkaisu ylihengittämiseen on alun perin Ukrainasta lähtenyt Buteyko-menetelmä. Sen ideana on opetella hengittämään kokonaan uudella tavalla: entistä vähemmän, palleaan ja nenän kautta.

Buteykoa käytetään erityisesti astman hoitoon. Buteyko-ohjaaja Pekka Niemi kertoo, että moni astmapotilas pystyy hengityksen rauhoituttua vähentämään lääkkeitään. Myös stressaajat hyötyvät siitä, että hengitys hidastuu.

– Oikea hengitys rauhoittaa ja tuo jopa meditatiivisen olon, Niemi sanoo.

Näin testaat, miten hyvin henki kulkee:

1. Istu alas muutamaksi minuutiksi.

2. Hengitä sitten normaalisti nenän kautta sisään ja ulos.

3. Käynnistä sekuntikello, kun uloshengitys päättyy.

4. Pysäytä kello heti, kun tunnet tarvetta hengittää. Tarkoituksena ei siis ole pidättää hengitystä mahdollisimman pitkään.

5. Nyt ole saanut lukeman, jota kutsutaan kontrollipaussiksi.

Kontrollipaussia tulkitaan Buteykon oppien mukaan näin:

Alle 20 sekuntia: Kärsit todennäköisesti esimerkiksi yskästä, tukkoisesta nenästä tai astmaoireista.
20­–40 sekuntia: Olet todennäköisesti oireeton. Hengitysharjoitusten avulla hävinneet astmaoireet saattavat kuitenkin yhä palata, jos altistut jollekin laukaisevalle tekijälle.

Lue lisää:

Astmapysäkki

Luontaisklinikka Hiawatha

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?