Kiinalainen lääketiede hoitaa arkisia vaivoja  yksinkertaisilla ruoka-aineilla. Kuva: Colourbox
Kiinalainen lääketiede hoitaa arkisia vaivoja yksinkertaisilla ruoka-aineilla. Kuva: Colourbox

Kiinalainen lääketiede luottaa ruuan parantavaan voimaan ja täydentää koululääketieteen oppeja. Länsimaissa sen suosio on kovassa nousussa.

Moni nappaa flunssan kourissa valkosipulia, mutta muiden sairauksien yllättäessä harva turvautuu superruokiin. Perinteinen kiinalainen lääketiede kuitenkin uskoo, että terveyttä edistävien ruokien avulla voi ehkäistä vaivoja ja hoitaa sairauksia.

Kiinalaisen lääketieteen perusajatus on se, että ihmisen terveys on tasapainoa kehon ja mielen sekä kehon ja ympäristön välillä. Elämäntilanne vaikuttaa sairasteluun, ja kylmään talviaikaan ei pitäisi syödä ylen määrin raakaa salaattia, sillä se viluttaa.

Kiinalainen lääketiede on kovassa nousussa länsimaissa. Hoitomuoto ei kiistä koululääketieteen oppeja, vaan tepsii parhaiten täydentävänä hoitona.

– Esimerkiksi antibioottikuurit ovat tietyissä tapauksissa tarpeellisia, mutta vastustuskykyä kohentavalla ravinnolla suurin osa kuureista voitaisiin välttää, sanoo perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija Denis Vinokur.

Ruualla voidaan kiinalaisen lääketieteen mukaan lääkitä jopa masennusta. Arkipäiväisiin vaivoihin tepsivät yksinkertaiset ruoka-aineet, joita löydät keittiön kaapista.

Asiantuntija suosittelee

1. Flunssaa pukkaa?

Inkivääri hikoiluttaa ja vie pöpöt pois. Jos tunnet alkavia flunssaoireita, keitä vedessä inkivääriä ja ruskeaa sokeria tai hunajaa. Juo kuumaa seosta pitkin päivää. Räkävaiheessa auttaa sipuli, joka irrottaa limaa.

2. Päätä kivistää?

Syö sitruunaa, kurkkua ja sipulia tai keitä vihreää teetä, johon lisäät minttua. Vältä tulisia mausteita ja liian rankkaa liikuntaa. Jos jysäri johtuu krapulasta, juo lämmintä teetä, jonka keität kardemummasta ja piparmintusta.

3. Menkkavatsa vaivaa?

Napostele viinirypäleitä, joilla hoidetaan myös turvotusta ja ummetusta, tai juo kaneliteetä, jossa on ruskeaa sokeria. Kaneli lämmittää kehoa ja helpottaa kuukautiskipuja.

4. Uni ei tule?

Hauduta teetä yrteistä, joilla on mieltä rauhoittava vaikutus, esimerkiksi kamomillasta tai sitruunamelissasta. Myös kananmunankeltuainen tai taatelit toimivat hyvänä yömyssynä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?