Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ennen oli kiva pyöräillä ja rullaluistella, mutta äkkiä puuha tuntuukin tosi hankalalta. Syynä voi olla huomaamaton asentohuimaus, johon löytyy oma treeniohjelmansa.

Kesän suosikkiharrastusta ei kannata jättää väliin siksi, että liikkeelle lähteminen tuntuu äkkiä hankalalta. Jos pyörällä ajaminen on alkanut pelottaa tai patikointi metsässä horjuttaa, voi syynä olla lievä asentohuimaus.

Hyvänlaatuinen asentohuimaus syntyy, kun korvakäytävän tasapainokiteet sakkautuvat väärään kohtaan. Kiteet saa liikkelle oikein tehdyillä pään ja vartalon kääntöliikkeillä.

Itse on kuitenkin vaikea tunnistaa, missä korvan kaarikäytävässä sakkautuneet kiteet ovat. Eri kaarikäytävien sakkaumille on erilaiset hoito-ohjeet, kertoo työfysioterapeutti Jaana Leskinen FysioSporttis Oy:stä.

Tärinä vie tasapainon

Yleinen syy leivään asentohuimaukseen on se, että tasapainokiteet ovat jämähtäneet jonkinlaisen tärinän seurauksena.

Huimaus voi tosin johtua myös niskan tai rintarangan jäykkyydestä, kun jäykkyys lähtee alhaalta lantiosta. Myös moniteholasit saattavat aiheuttaa huimauksen tunnetta.

Huippasiko kylkeä kääntäessä?

Asentohuimaus yllättää ehkä ensimmäisen kerran, kun kääntää yöllä sängyssä kylkeä. Tai aamulla, kun nousee ylös. Joskus huimaukseen liittyy pahoinvointia.

Silloin moni säikähtää, että päässä on verisuoni katkeamassa tai aivokasvain tekemässä tuhoaan. Lääkäri kuitenkin tiedustelee asentohuimausta epäillessään ainakin seuraavaa:

Huomaatko silmänväreitä? Värähtääkö silmissä, kun siirrät katseen nopeasti kohteesta toiseen?

Tuntuuko rappusissa, että alas käveleminen on selvästi epävarmempaa kuin ennen.

Seisotko jalat harallaan, koska muuten on huojuva olo?

Pelottaako pyöräily jo ajatuksena?

Tunnetko huimausta jumpassa, kun suuntaa vaihdetaan nopeasti tai käyt selinmakuulle?

Lisäksi hän tutkii, onko merkkejä vakavammasta aivotoiminnan häiriöistä.

Hanki oikeat hoito-ohjeet

Kun asentohuimaus on kerran todettu tutkimuksessa, pystyy sitä itse hoitamaan vartalon kääntöharjoituksilla. On kuitenkin ensin selvitettävä, missä kaarikäytävässä sakkaa on. Jos kääntöharjoituksia tekee väärälle puolelle, ei niistä ole hyötyä.

Liikuntaa kannattaa harrastaa monipuolisetsi, koska lihasten on hyvä saada ärsykkeitä erilaisista liikkeistä.

Lisätietoa itsehoidosta: Terveyskirjasto.fi/asentohuimaus/asentohuimauksen itsehoito (ns.Epleyn manooveri)

Asentohuimausta epäilevä ksen tunnusmerkkejä

Hoito-ohjeita eli liikeohjeita löytyy netistä.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.