Vä-syt-täääääää! Ehkä se johtuukin allergiasta. Kuva: Shutterstock
Vä-syt-täääääää! Ehkä se johtuukin allergiasta. Kuva: Shutterstock

Nukut hyvät yöunet, mutta silti haukotuttaa. Syy voi olla yllättävä!

1. Raudanpuute

Saatko varmasti tarpeeksi rautaa? Veren hemoglobiiniarvojen laskemisen paljastaa muun muassa väsymys. Katso kaikki loput oireet täältä: Kärsitkö raudanpuutteesta? 9 paljastavaa oiretta

2. Allergiat

Etelä-Suomessa kukkiva leppä ja pelmuava katupöly ovat piinanneet allergikoita jo tovin. Vetisen flunssan ja kutisevien silmien lisäksi allergia voi aiheuttaa väsymystä, ja sitä paitsi osa allergialääkkeistäkin väsyttää!

3. Nestehukka

Väsymys, huimaus, voimattomuus ja selittämätön päänsärky voivat paljastaa nestehukan. Juothan tarpeeksi? Hyvä muistisääntö on juoda silloin, kun janottaa, mutta keskimäärin noin 1–2 litraa päivässä. Kuumalla, helteellä tai treenatessa vettä kuluu tietenkin enemmän.

4. Liikaa sinivaloa

Tuijotat liikaa tietokoneen ruutua, älypuhelinta tai tablettia, joten luultavasti saat päivän aikana yliannostuksen sinivaloa. Se sekoittaa unihormonituotantoa ja vaikuttaa unien laatuun. Voit hakea puhelimeensa sovelluksen, jonka pitäisi vähentää sinivaloa, tai käyttää vähän hämmentäviä mutta joidenkin mukaan toimivia oransseja laseja.

5. Kilpirauhasen vajaatoiminta

Sairastatko tietämättäsi kilpirauhasen vajaatoimintaa? Naiset kärsivät kilpirauhasongelmista – vajaa- ja liikatoiminnasta – monta kertaa todennäköisemmin kuin miehet. Kilpirauhasliiton mukaan vajaatoiminta eli hypotyreoosi oireilee esimerkiksi väsymyksenä, masennuksena, näköhäiriöinä ja suolisto-oireina. Oireet tosin vaihtelevat yksilöittäin ja saattavat sopia muihinkin sairauksiin.

Ja jos jatkuva väsymys ei johdu mistään näistä, voi syy olla joku seuraavista:

– Aivosi käyvät esimerkiksi stressin takia ylikierroksilla tai sairastat masennusta.

– Nukut liian paljon ”varastoon” viikonloppuisin. Oikea määrä unta yössä on noin 7–9 tuntia.

– Jokin lääkityksistäsi aiheuttaa unettomuutta. Ehkä migreeni- tai masennuslääke?

– Et urheile tarpeeksi.

– Juot yömyssyn ennen petiin kömpimistä. Alkoholi ei auta, vaan heikentää syvän REM-unen laatua.

Lue myös:

Miksi aamulla väsyttää, vaikka nukut tarpeeksi? 3 selitystä

Loma edessä ja koko ajan väsyttää? Kyse ei välttämättä ole vain univelasta

Jos keho kapinoi väsymyksellä, korjaa nämä 4 asiaa

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.