Vä-syt-täääääää! Ehkä se johtuukin allergiasta. Kuva: Shutterstock
Vä-syt-täääääää! Ehkä se johtuukin allergiasta. Kuva: Shutterstock

Nukut hyvät yöunet, mutta silti haukotuttaa. Syy voi olla yllättävä!

1. Raudanpuute

Saatko varmasti tarpeeksi rautaa? Veren hemoglobiiniarvojen laskemisen paljastaa muun muassa väsymys. Katso kaikki loput oireet täältä: Kärsitkö raudanpuutteesta? 9 paljastavaa oiretta

2. Allergiat

Etelä-Suomessa kukkiva leppä ja pelmuava katupöly ovat piinanneet allergikoita jo tovin. Vetisen flunssan ja kutisevien silmien lisäksi allergia voi aiheuttaa väsymystä, ja sitä paitsi osa allergialääkkeistäkin väsyttää!

3. Nestehukka

Väsymys, huimaus, voimattomuus ja selittämätön päänsärky voivat paljastaa nestehukan. Juothan tarpeeksi? Hyvä muistisääntö on juoda silloin, kun janottaa, mutta keskimäärin noin 1–2 litraa päivässä. Kuumalla, helteellä tai treenatessa vettä kuluu tietenkin enemmän.

4. Liikaa sinivaloa

Tuijotat liikaa tietokoneen ruutua, älypuhelinta tai tablettia, joten luultavasti saat päivän aikana yliannostuksen sinivaloa. Se sekoittaa unihormonituotantoa ja vaikuttaa unien laatuun. Voit hakea puhelimeensa sovelluksen, jonka pitäisi vähentää sinivaloa, tai käyttää vähän hämmentäviä mutta joidenkin mukaan toimivia oransseja laseja.

5. Kilpirauhasen vajaatoiminta

Sairastatko tietämättäsi kilpirauhasen vajaatoimintaa? Naiset kärsivät kilpirauhasongelmista – vajaa- ja liikatoiminnasta – monta kertaa todennäköisemmin kuin miehet. Kilpirauhasliiton mukaan vajaatoiminta eli hypotyreoosi oireilee esimerkiksi väsymyksenä, masennuksena, näköhäiriöinä ja suolisto-oireina. Oireet tosin vaihtelevat yksilöittäin ja saattavat sopia muihinkin sairauksiin.

Ja jos jatkuva väsymys ei johdu mistään näistä, voi syy olla joku seuraavista:

– Aivosi käyvät esimerkiksi stressin takia ylikierroksilla tai sairastat masennusta.

– Nukut liian paljon ”varastoon” viikonloppuisin. Oikea määrä unta yössä on noin 7–9 tuntia.

– Jokin lääkityksistäsi aiheuttaa unettomuutta. Ehkä migreeni- tai masennuslääke?

– Et urheile tarpeeksi.

– Juot yömyssyn ennen petiin kömpimistä. Alkoholi ei auta, vaan heikentää syvän REM-unen laatua.

Lue myös:

Miksi aamulla väsyttää, vaikka nukut tarpeeksi? 3 selitystä

Loma edessä ja koko ajan väsyttää? Kyse ei välttämättä ole vain univelasta

Jos keho kapinoi väsymyksellä, korjaa nämä 4 asiaa