Pömpöttääkö vatsa? Kiristävätkö housut? Asiantuntijat neuvovat, kuinka karistat viisi kiloa.

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa:

"Laihduttajan viikkoon ei mahdu siiderihetkiä"

1) Mieti ensin, miksi haluat laihduttaa. Oletko ollut koko ikäsi "viiden kilon" pudottaja, lähes normaalipainoinen eikä sinulla ole terveysongelmia? Pelkkä liikunnan lisääminen saattaa riittää.
Mieti, oletko valmis uhrauksiin. Usein ihmiset kontrolloivat painonhallinnalla muita asioita, kuten huonoa parisuhdetta tai työstressiä. Kirjaa ylös omat realistiset syysi laihtua ja varmista, ettei projekti jää elämänmittaiseksi jojoiluksi.

2) Aloita säännöllisellä ateriarytmillä. Syö ainakin aamiainen, lounas ja illallinen ja tarvittaessa välipaloja.

3) Syö kasvis- ja juurespainoitteisesti.

4) Syö mieluummin marjoja kuin hedelmiä. Hedelmissä on piilosokeria, niitä ei voi syödä mielin määrin.

5) Syö joka ruoalla proteiinia, myös aamiaisella. Proteiinia tarkoittaa kalaa, kanaa, joskus punaista lihaa, raejuustoa, rahkaa tai kananmunia. Kaksi ruisleivän palaa leikkeleellä ei tarkoita proteiinipitoista aamiaista.

6) Ole tarkka myös terveellisten hiilihydraattien, esimerkiksi kokojyvätuotteiden, kanssa. Jos haluaa laihtua viisi kiloa, viikkoon ei mahdu kovin monta pulla-, karkki- tai siiderihetkeä.

7) Liiku! Tee lihaskuntoharjoituksia ja keskity keskikehon hallintaan, varsinkin jos haluat eroon pömppömahasta. Pilates ja jooga muokkaavat kehon muotoa. Muista ryhti.

Aitoa energiaa -treeniohjaaja, NLP trainer ja ravinto-ohjaaja Eevi Minkkinen:

"Lisää läsnäoloa syömiseen"

1) Sen sijaan, että miettisit haluavasi läskeistä eroon, mieti mitä tarvitset. Haluatko olla virkeämpi tai vahvempi? Viisi kiloa voivat kertyä kehoon pelkästä stressistä tai siitä, ettet kuuntele kehoasi. Rääkkitreeneillä tai pikakuureilla kehoa piiskataan lisää.

2) Seuraa iloa! Älä tee laihdutuksesta pakkopullaa, vaan mieti, miten voisit kokea esimerkiksi liikunnan iloa. Kokeile uutta lajia tai ole spontaani: pupuhyppelykin on sallittua, jos se tuntuu oikealta. Pienet askeleet riittävät: aloita vaikka harteita pyörittelemällä.

3) Lisää läsnäoloa syömiseen. Yleensä ihminen asettaa liian kovat tavoitteet liian lyhyessä ajassa. Syö yksi ateria kerrallaan. Ennen syömistä mieti, mikä ateriavalinta on tavoitteittesi kannalta oikea.

4) Kun sisimpäsi on kunnossa, ulkokuori hoituu itsestään. Käy treffeillä itsesi kanssa. Mieti, miten elää ihminen, joka rakastaa itseään. Kun ihminen kuuntelee itseään, hän yleensä toimii kehoaan kohtaan oikein.

5) Jokainen tarvitsee kannustusta. Kerro esimerkiksi työpaikalla uuteen elämäntapaan liittyvistä tavoitteistasi ja sano ääneen, että tarvitset tukea. Älä anna arvostelun tai kritiikin lannistaa.

6) Tarkista omat arvosi. Ihmiset listaavat usein perheen ja terveyden tärkeimmiksi, mutta se ei näy tosielämässä. Ole läsnä omassa elämässäsi äläkä lannistu pienistä takapakeista. Keho muuttuu iän, stressin ja elämäntilanteiden myötä, joten sitä on kuunneltava jatkuvasti.

Fitness-valmentaja Jutta Gustafsberg:

"Tiukoilla tavoitteilla onnistut"

1) Aseta selkeä tavoite. Viisi kiloa tarkoittaa viittä kiloa, ei enempää eikä vähempää.

2) Mieti, haluatko todella laihtua. Selvästi ylipainoinen ihminen on todennäköisesti paljon motivoituneempi kuin lähes normaalipainoinen.

3) Laadi tarkat, tiukat ohjeet, joita myös noudatat. Yleensä kaikki lipsuvat ilman tarkkoja ohjeita.

4) Varmista riittävä proteiininsaanti ja ajoita hiilarit oikein: aamulla ja ennen harjoituksia. Muista rasva ja suola. Oikeanlaista rasvaa saat pähkinöistä, oliiviöljystä, kookosöljystä, kananmunan keltuaisesta. Rasvoilla naisen hormonitoiminta pysyy kunnossa.

5) Varaa riittävästi aikaa, ole realisti. Pudota rasvaa, älä nestettä. Nestettä lähtee helpostikin muutama kilo, mutta se ei ole pysyvä muutos.

6) Syö kolmen tunnin välein ja suunnittele ruokapäiväsi. Kun otat omat eväät töihin, ei tarvitse turvautua huonoihin vaihtoehtoihin, jos hyviä ei ole saatavilla. Välipalat ovat tärkeitä – ne pitävät aineenvaihdunnan liikkeellä.

7) Liiku. Noin 30–60 minuuttia reipasta kävelyä aamuisin nollaa pään.

8) Juo päivässä kolme litraa vettä. Mittaa vesi mukaan vaikka 1,5 litran pulloihin, että tiedät varmasti juovasi riittävästi.

9) Ota kuvia dieetin alussa itsestäsi vähissä vaatteissa. Kuvat kertovat enemmän tuloksista kuin vaaka. Paino tippuu epätasaisesti, joten vaa’an lukuja ei kannata muutenkaan tuijottaa.

10) Jos olet makean ystävä, vieroita itsesi sokerista kokonaan. Makean mausta ei tarvitse luopua, käytä Steviaa tai muita makeutusaineita. Sokerittomat proteiinipatukat ovat hyvä korvike suklaapatukoille.

Lue myös:

6 selitystä, miksi laihdutus ei onnistu

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti