Stressaako valvominen? Kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita. Kuva: Shutterstock
Stressaako valvominen? Kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita. Kuva: Shutterstock

Opettele rentoutumaan niinäkin öinä, joina uni ei tule.

Unettomuus on monille toistuva ongelma, johon mikään ei tunnu auttavan. Mutta oletko koskaan kokeillut vaihtaa näkökulmaa?

– Aamulla voi olla levännyt olo, vaikkei olisi yöllä nukkunut lainkaan, väittää unettomuudesta kirjan kirjoittanut elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Kaija Juurikkala.

Juurikkala, 56, itse kärsi unettomuudesta vuosikymmeniä, kunnes oppi lepäämään öisin muilla tavoin.

– Ratkaisevaa oli tajuta, että huonosti nukutun yön jälkeen voi selvitä. En määrittele seuraavaa päivää yöunien perusteella. Päätin myös, että kun en saa unta, käytän ajan hyödyksi ja hoidan itseäni erilaisilla mielikuvaharjoituksilla.

Jos edes pimennysverho ei auta unten maille, voi ajattelutapaansa koettaa muuttaa. Sitä suosittelevat uniterapeutitkin: kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita.

Kyky rentoutua tuottaa lähes samoja terveysvaikutuksia kuin nukkuminen.

Näin lepäät nukkumatta

1. Säilytä tyyneys. Älä anna ajatusten viedä. Murehtiminen estää unta, mutta myös innostuneet ajatukset lykkivät aivoihin piristävää adrenaliinia.

2. Mieli mekaaniseen työhön Kuvittele, että pyörität vartalosi sisällä vettä kahdeksikon mallisella radalla, jonka risteys on pallean kohdalla. Lausu pyörityksen tahtiin sanaa ”kiitos”.

3. Rentouta kehoa värikylvyllä. Energiakeskuksiin perustuvassa harjoituksessa käydään mielessä läpi kehon sisällä järjestyksessä eri värejä lantiolta päälaelle. Leikkimielinen asenne rentouttaa.

4. Jätä yö taaksesi. Kun opit nauramaan huonounisuudelle, pääset irti ongelmasi kanssa painiskelusta.

Vinkit antoi Kaija Juurikkala. Lisää ohjeita kirjassa Sielu ei nuku (Like 2015).

Lue myös:

Iltakävely auttaa nukahtamaan – tässä syy

Näin elät unettomuuden kanssa – asiantuntija vastaa

Tutkimus: puolen tunnin päiväunet korjaavat huonosti nukutun yön haitat