Stressaako valvominen? Kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita. Kuva: Shutterstock
Stressaako valvominen? Kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita. Kuva: Shutterstock

Opettele rentoutumaan niinäkin öinä, joina uni ei tule.

Unettomuus on monille toistuva ongelma, johon mikään ei tunnu auttavan. Mutta oletko koskaan kokeillut vaihtaa näkökulmaa?

– Aamulla voi olla levännyt olo, vaikkei olisi yöllä nukkunut lainkaan, väittää unettomuudesta kirjan kirjoittanut elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Kaija Juurikkala.

Juurikkala, 56, itse kärsi unettomuudesta vuosikymmeniä, kunnes oppi lepäämään öisin muilla tavoin.

– Ratkaisevaa oli tajuta, että huonosti nukutun yön jälkeen voi selvitä. En määrittele seuraavaa päivää yöunien perusteella. Päätin myös, että kun en saa unta, käytän ajan hyödyksi ja hoidan itseäni erilaisilla mielikuvaharjoituksilla.

Jos edes pimennysverho ei auta unten maille, voi ajattelutapaansa koettaa muuttaa. Sitä suosittelevat uniterapeutitkin: kannattaa lopettaa unen yrittäminen, hyväksyä tilanne ja harjoitella mieltä rauhoittavia asioita.

Kyky rentoutua tuottaa lähes samoja terveysvaikutuksia kuin nukkuminen.

Näin lepäät nukkumatta

1. Säilytä tyyneys. Älä anna ajatusten viedä. Murehtiminen estää unta, mutta myös innostuneet ajatukset lykkivät aivoihin piristävää adrenaliinia.

2. Mieli mekaaniseen työhön Kuvittele, että pyörität vartalosi sisällä vettä kahdeksikon mallisella radalla, jonka risteys on pallean kohdalla. Lausu pyörityksen tahtiin sanaa ”kiitos”.

3. Rentouta kehoa värikylvyllä. Energiakeskuksiin perustuvassa harjoituksessa käydään mielessä läpi kehon sisällä järjestyksessä eri värejä lantiolta päälaelle. Leikkimielinen asenne rentouttaa.

4. Jätä yö taaksesi. Kun opit nauramaan huonounisuudelle, pääset irti ongelmasi kanssa painiskelusta.

Vinkit antoi Kaija Juurikkala. Lisää ohjeita kirjassa Sielu ei nuku (Like 2015).

Lue myös:

Iltakävely auttaa nukahtamaan – tässä syy

Näin elät unettomuuden kanssa – asiantuntija vastaa

Tutkimus: puolen tunnin päiväunet korjaavat huonosti nukutun yön haitat

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.