Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ajatko unissasi bussia tai jumitut hissiin? Päivällä voit huiputtaa itseäsi, mutta yö paljastaa, kuinka voit. Silloin tapaat parhaan life coachisi.

Olen Lontoon metrossa matkalla lentokentälle. Kannan yksin täysinäisiä laukkuja ja pussukoita. Kun on aika jäädä junasta, en saa kerättyä tavaroitani ajoissa. Laukut putoilevat käytävälle, kun yritän hädissäni ehtiä ulos. Ovet sulkeutuvat ennen kuin saan kasattua tavarani. Sama toistuu seuraavallakin asemalla. Mietin ahdistuneena, etten koskaan pääse kotiin, koska minulla on liikaa kannettavaa.”

Tämänkaltaiset unet ovat tuttuja uni­ohjaaja, psykologi Irma Heiskaselle. Hänen asiakkaansa ovat usein kertoneet nähneensä vastaavanlaisia painajaisia. Kertojia yhdistää aina sama ongelma: työstressi.

– Vaikka unen symbolit ovat yksilöllisiä, kantamukset viittaavat yleensä stressiin. Meillä on enemmän tehtäviä tai huolta kuin voimamme riittävät. Kun emme ehdi tehdä kaikkea ajoissa, stressi heijastuu myöhästymisinä unissa, Heiskanen sanoo.

Stressi näyttäytyy unissa myös muilla tavoin.

Yö hississä tai bussikuskina

Heiskasen mukaan uni kuvaa usein hämmästyttävän täsmällisesti elämäntilannetta. Matkalaukusta pursuavat tavarat ovat suora vertaus arjen ylimitoitettuihin vaatimuksiin: asiat eivät pysy hallinnassa valveilla eivätkä unessa. Myös hissiunet voivat kuvata stressaavaa elämäntilannetta.

– Unennäkijä voi kokea, että hänelle asetetut vaatimukset tai omat tavoitteet ovat liian korkealla ja hänen pitäisi päästä yhä korkeammalle.

Heiskanen kertoo, että epävarmuus töissä pärjäämisestä voi näyttäytyä unessa myös bussin ajamisena. Molemmissa on sama tunne: epävarmuus omista kyvyistä.

Uniin voi vaikuttaa

Stressi vaikuttaa unien näkemiseen eri tavoin.

– Toiset näkevät sekavia univyyhtejä, toisilta unet katoavat, Heiskanen sanoo.

Unilaboratoriotutkimusten mukaan kaksi prosenttia ihmisistä ei näe unia lainkaan. 98 prosenttia näkee unia joka yö, vaikka toiset eivät muista niitä. Unien unohtaminen voi kertoa ylikierroksista tai uupumuksesta.

Heiskanen kertoo, että voimakkaat tunnekokemukset tulevat uniin. Jos olet esimerkiksi riidellyt läheisesi kanssa, tämä ”henkinen kolarointi” voi tulla uniin autokolarina. Toisaalta uni pyrkii palauttamaan tasapainon ja auttamaan vaikeiden vaiheiden yli.

– Kun elämässäni on ollut rankkaa, olen unissani käynyt ihanissa konserteissa ja taidenäyttelyissä. Kutsuin niitä palkinto­uniksi. Herätessäni tunsin uusiutuneeni ja jaksoin taas paremmin. En usko, että olisin selviytynyt ilman näitä unia.

Heiskanen on huomannut, että positiivisuudella voi vaikuttaa myös uniin.

– Vaikka elämässä olisi vaikeaa, pyri kiinnittämään huomiota myönteisiin asioihin. Silloin ne tulevat myös uniin ja antavat voimia.

Jos olet stressaantunut iltaisin, Heiskanen neuvoo keskittymään palleahengitykseen ennen nukahtamista. Tämä rauhoittaa mielen.

– Älä yritä ratkaista kaikkia ongelmia, vaan mieti vain yksi askel seuraavalle päivälle. Tietoinen mieli ratkaisee asioita parhaalla tavalla. Vastaus voi tulla myös unessa.

Tunnelma on tärkein

Jos haluat oppia ymmärtämään yöllistä neuvonantajaasi, unohda pikavastauksia tarjoavat unisymbolikirjat.

– Jokaisella on omat unisymbolinsa, joiden merkitys on löydettävä itse. Uni koirasta merkitsee eri asiaa koiraihmiselle kuin koiria pelkäävälle, uniohjaaja, psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärki sanoo.

Uniohjaaja kehottaa kirjaamaan unet päiväkirjaan heti herättyä ja seuraamaan, mitkä symbolit näyttäytyvät eri elämäntilanteissa.

– Unisymbolien opetteleminen on usein aluksi kuin opettelisi kiinan kieltä. Se vaatii aikaa ja harjoittelua.

Avaintekijä on unen tunnelma. Jos se on ahdistava, mieti, mitä uni voi kertoa arkielämästäsi.

– Jos töissä on stressaava tilanne, jota et pysty muuttamaan, mieti, voisitko muuttaa omaa asennettasi, Lindholm-Kärki neuvoo.

Jos näet usein painajaisia, mieti, mikä painaa mieltäsi. Painajaiset sisältävät yleensä käsittelemättömiä asioita, kuten pelkoja, jotka tulisi kohdata.

– Jokainen uni pyrkii hyvään. Painajaisessakin on mahdollisuus voittaa pelkonsa.

Etenkin toistuvia unia kannattaa pohtia. Ne voivat kertoa piilevistä lahjoista ja uusista puolista itsessäsi, joita et ole tunnistanut.

Lindholm-Kärki kertoo nähneensä unen, jossa puolusti itseään takaa-ajajalta asvalttilekalla. Ilmassa leka muuttuikin sulkakynäksi. Unen nähtyään Lindholm-Kärki raivasi tilaa kirjoittamiselle.

Unipäiväkirjan pitäminen ja symboleiden tulkitseminen voi aluksi tuntua työläältä. Vaivannäkö kuitenkin palkitaan.

Paras life coach

Vaikka stressi painaisi päälle, moni vähättelee sitä ja kuvittelee jaksavansa. Itseään on helppo huiputtaa valveilla, mutta unessa se ei
onnistu. Uni näyttää sen, mitä emme tunnista tai emme halua tunnistaa.

– Kun unia oppii ymmärtämään, saa maailman luotettavimman life coachin.

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.